Ska bli med katt igen!

Estivuz

Trådstartare
Eller ja - pappa ska bli med katt, han ska få en kisse i födelsedagspresent.
Vi har tidigare bara haft bondkatter, men nu har jag förälskat mig i en liten grå tiger som är korsning mellan bengal -ocikatt - europé.
Vad jag sett på nätet så verkar de tre vara hyfsat lika både till utseende och temperament.
Jag kan ingenting om raskatter skall jag säga. Finns det några risker med blandras precis som när det gäller blandrashundar? Några säkrskilda sjukdomar som är mer kända för de här tre raserna?

Vill ha en aktiv och kärvänlig katt! En som hittar på bus och gärna ligger och sover i sängen på natten :laugh:

Sv: Ska bli med katt igen!

Det är väl friska raser allihop och några "mentalitetskrockar" som man kan få hos hundar behöver du inte oroa dig för. Det kommer nog bli en väldigt aktiv katt, det får ni vara beredda på.

Man har väl använt abessinier för att få fram ocicat och då finns risk för PRA och PK-brist, båda två är recessivt ärftliga sjukdomar som går att DNA-testa för. Sedan finns HCM (en hjärtsjukdom) mer eller mindre hos alla katter (även huskatter) så det vore väl önskvärt om föräldrarna är testade för HCM. Den förälder som har ocicat i sig borde testas för PRA och PK-brist, men det kan ni göra själva på eran katt om ni vill.

Tack för ditt svar!
PRA och PK-brist, vad innebär det? Är det en allvarlig åkomma?
En aktiv katt är precis vad vi vill ha, så det blir nog jättebra.
Skall titta på den imorgon och prata med ägaren. Mamman är tyvärr död så ungarna är moderslösa.
Tydligen väldigt busiga, hänger med henne ner till stallet, hoppar upp på ryggen och hänger där o snuttar på hennes tröja! :love:

Googlade lite och fick fram att "PRA är en idag mycket ovanlig sjukdom tack vare ett långsiktigt och målmedvetet avelsarbete. Ungefär en katt vartannat år får diagnosen PRA i samband med ögonlysning." Så det verkar inte vara en särskilt vanlig sjukdom vad jag förstår?

Googlade lite och fick fram att "PRA är en idag mycket ovanlig sjukdom tack vare ett långsiktigt och målmedvetet avelsarbete. Ungefär en katt vartannat år får diagnosen PRA i samband med ögonlysning." Så det verkar inte vara en särskilt vanlig sjukdom vad jag förstår?

Det är få sjukdomar som är vanliga på raskatter idag. Dit har vi kommit tack vare tester. Men så länge sjukdomarna finns måste man såklart testa, slutar man nu kan dom öka på igen.
På min ras har uppfödarna troligen utrotat en sjukdom här i landet tack vare att testerna sattes in fort.

Förekomsten av både PRA och PK-brist har minskat enormt sedan hälsoprogram inrättades, men bärare av båda sjukdomarna finns fortfarande så man ska inte låta sig luras att tro att sjukdomarna har utrotats. Du kan läsa mer om PRA här och om PK-brist här.

Såvida inte ocicat finns på både faders- och moderssidan lär väl risken att eran katt får något av anlagen i dubbel upplaga vara mycket liten men det är ju viktigt att ni har koll på vad för anlag som kan ha hängt med iaf.

Ocikatt finns bara på ena sidan vad jag vet. Och jag ska absolut inte avla på katten. Men jag kanske borde ta ett test ändå för att vara säker?
Men det känns lite som att risken att katten blir överkörd av en bil är större :(

frågan är varför är mammakatt död? Är hon överkörd eller har hon dött av annan anledning? Risken finns ju att mamman har haft en åkomma som gjort att hon ej överlevt..

Jag tror ej du ska lita på att de är dom 3 raserna de påstår att katten är, många sätter dit en exlusivare ras för att kunna sälja kattungarna till högre pris...
Se till att du inte betalar flera tusen för kattungen samt se till att de åtminstone är vaccinerade och avmaskad vid köpet innan du tar hem den.

Har sett bilder på mamman och pappan. Mamman är renrasig europe, pappan korsning ocicat o bengal. Uppfödaren sa själv "ja han är en såndär "fulkorsning". Mamman har blivit överkörd, de har inte sett henne på fyra veckor. :(
Här kommer en bild på kissen!

untitled2222.jpg

Här är mamma o pappa
untitled.jpg
(pappa vänster, mamma höger)
Här är brodern:
untitledbktyger.jpg

Ursäkta dålig bildkvalite, mobilfoton.

om ej mamman har stamtavla så är de nog en vanlig huskatt... Men hur som haver så om kattungarna är yngre än 12v skulle jag se upp att köpa den för den nya lagen säger de...
Se även till att den är vaccinerad 2 ggr och avmaskad..

Mamman har stamtavlad och är reggad.
En fråga angående 12 veckor, uppfödaren sa också att de skulle vara tolv veckor. Förra katten hämtade jag vid 9 veckor, är detta något nytt? Varför så sent som 12?

de är 10 veckor nu, och betydligt större än då jag hämtade vår förra katt. Men Katten kommer vara 11 veckor och 4 dagar när vi hämtar den..

Vaccinering får vi göra själv då, inga problem. Hon skall avmaska dem en gång till nu.

Mamman har stamtavlad och är reggad.
En fråga angående 12 veckor, uppfödaren sa också att de skulle vara tolv veckor. Förra katten hämtade jag vid 9 veckor, är detta något nytt? Varför så sent som 12?

de är 10 veckor nu, och betydligt större än då jag hämtade vår förra katt. Men Katten kommer vara 11 veckor och 4 dagar när vi hämtar den..

Vaccinering får vi göra själv då, inga problem. Hon skall avmaska dem en gång till nu.

Därför att katterna behöver 12 v på sig att växa upp och mogna för att klara flytten så bra som möjligt. För oss uppfödare är det flera år gammalt, lagligt sett är det nytt ja. Och en mycket bra lag!

Okej då förstår jag. Men hundar gäller väl 8 veckor fortfarande?
Förra katten hämtade jag 07 så då fanns inte den lagen.

Uppfödarn ville som sagt inte lämna katten före 12 veckor, men eftersom det näästan är 12 veckor så var det ok. handlar ju bara om ett par dagar.

Behöver nog inte svara på 12 v lagen eftersom du fåttsvaret redan....

får man fråga vad katten kommer att kosta?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka