Ska även westernsadlarnas bom sitta bakom bogbladen??

C

Colleen

Jag håller på och utbildar mig till massör.
Det är väldigt många hästar som har ont i ryggen och jag är väldigt intresserad av att lära mig hur sadlar SKA sitta.

Många säger att bommen ska sitta 2-3 fingrar bakom bogbladet.
Idag var jag i en western affär där "h n" sa att westernsadlar SKA ligga PÅ bobladen för att ge stöd :confused: Jag fick även se en "broschyr" från USA där det även var en bild på en Quarter med 10-15 cm padding, och sadeln låg över hela bogbladet. "h n" i affären menade på att -Så har man sadlat i alla år i USA och det är nu på sistone några "gurun" som vill sälja korta sadlar, säjer att bommen ska ligga bakom bogbladet.

(H n var inte så intresserad av att förklara mer eftersom h n var trött på den diskussionen...)

Jag tycker det låter helt fel, MEN ,det är något "mystiskt" med westersadlar, eftersom om du sätter bommen bakom bogbladet så blir sadeln för lång, det gäller då de hästar jag tittat på...

Sedan har vi de sadlar typ Crates som har bogfrihet, men om man sätter bommen där den ska vara,bakom, så är väl bogen fri??

Hur sitter era sadlar?
Vet någon var man kan lära sig "saddlefitting" på westersadlar?

Min bom sitter definitivt bakom bogbladet, och bakom när bogbladet är som längst bak under rörelse. Sen sticker det ut lite löst läder framåt, men det är inget att bry sig om, det är just löst. HÄR finns en artikel om hur man lägger en westernsadel på en häst.

Jepp, det är en bra artikel. Den förklarar hur en westernsadel ska sitta, men hur förklarar man att en sadelaffär säger att en sadel SKA sitta på bogbladen för att ge stöd??
Inget du hört något om?

Men fortfarande är det inte många som inte vet hur en bom ser ut, eller att en western bom faktist går framåt en
liten bit efter slutet på valvet.
Det är ju samma sak vad gäller engelska bommar, det är inte många som vet var bommen är, inte heller var bogbladet slutar(för inte så länge sedan visste inte jag heller det och INGEN pratade om bogblad då de provade ut mina sadlar :confused:).

Senaste utprovade sadeln jag såg var en arab som hade bommen på halva bogbladen ,och sadeln gick inte att flytta bakåt ,eftersom den då blev för lång. Den sadeln är utprovad av en utbildad "sadelutprovare" (som sålde just det sadelmärket).

Men det är alltså inte något annorlunda med westernsadlar, man måste "bara" hitta just DET märket med DEN riggingen,skirten etc etc :crazy: :cry:
Det gäller för affärerna att inte haka upp sig på ett eller två märken då, man måste ju kunna välja och vraka annars tar man ju den som ser "ganska" bra ut på hästen.

Bifogar en jättebra sida som visar olika westernsadel bommar
Ralide

Så långt jag vet så har det alltid varit ett par fingrar mellan bogblad och stomme, men jag vet ju inte allt. Man kan krita upp konturen på bogbladet när hästen står, samt med lyft framben, så ser man hur mycket det rör sig.

Dom hade kanske ingen modell som passade och ville sälja lite mer den dan? Låter lite kortsiktigt, sadeln kommer väl tillbaks med vändande bud.

Ralidebommar är vanliga i sadlar nuförtiden, andra alternativ är trä, som är hud eller plastklätt. Dom ser ungefär likadana ut, lite annorlunda att jobba med bara.

Har man en westernsadel så är det bra om man vet var bommen börjar, en sadelprovare skall definitivt veta det. Svårt att prova ut nåt annars. Det kanske är skillnad på sadelprovare och sadelsäljare :confused: :devil:

Så här kan det hela se ut om det är engelskt.

Tack för era svar :D
De där sidorna har jag lagt in på Favoriter nu :bow:

Nu gäller det bara att hitta en kurs i sadelutprovning!

Jag trodde också att "skinnet" som sitter framför där bommen slutar kan ligga på bogbladet men har av en sadeltillpassare hört att det är fel. Det ska inte ligga någonting på bogbladen på hästen.

Det som är viktigt är att bommens främsta kant ligger bakom bogbladen (som saddleman så klokt påtalar, när bogbladet är i sitt bakersta läge). Sen om det sticker ut lite läder av skirten både framtill och baktill det behöver man inte ta någon hänsyn till.
Vilken pappskalle som helst kan börja sälja sadlar utan någon som helst kunskap om hästar och sadlar(förutom ett foto på en galet sadlad häst från USA) så man ska nog sila det man får höra. Har man nog tjock pad(8-10 cm) kajn man troligen lägga på vilken sadel som helst! :idea:

Brukar inte arbetande cowboys i USA ha dubbla tjocka padar under sadeln?

Jag har bara besökt en ranch (Montana) men där använde man filt + pad, "som vanligt". En grej dom gjorde var att vända filtens vikning bakåt för det påstods att den skulle ligga stilla bättre då.

Liknande trådar

Utrustning Vad tusan har ni för westernsadlar till era överbyggda hästar? Vi har en quarterhäst som är överbyggd bak och alla sadlar åker fram...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: Seabaz
·
Western Ärvde en begagnad westernsadel till min häst,eftersom han har sadeltvång så visste jag inte om det skulle funka öht,men han var väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
6 572
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 297
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 966
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama