Sjuk katt efter vaccination?

ygenda

Trådstartare
Hej! Går rakt på sak. Har en perserkorsning, hona 10år steriliserad. Är mestdelen inne så har slarvat med vaccination. I augusti var vi på rutinbesök hos vet, alla värden var bra och hon fick grundvaccin mot kattsnuva. Efter detta får hon riktigt dålig andedräkt. Tre veckor senare omvaccination med kattsnuva + kattpest. Efter detta börjar hon nysa och ruska på huvudet regelbundet. Ytterligare en vecka senare åker hon in och tar bort tandsten och röntgar tandraderna - allt ser bra ut. MEN nu en dryg månad efter sista besöket har hon fortfarande hemsk andedräkt och nyser och ruskar på huvudet.

Några idéer på vad detta kan vara? :(

Jo absolut får vi kontakta veterinär igen. Är mina föräldrars katt som jag träffade senast när jag tog in henne för vaccination så fick historian till mig idag. Är faktiskt riktigt dåligt inställd till blå stjärnan som hon varit på så ska försöka hitta en annan veterinärstation att ringa. Det var blod på undersökningsbordet när vi var där och sköterskorna tvättade inte händerna. Vi har varit på samma veterinärstation för några år sedan när hon blivit påkörd och blev då smittad med en multiresistent bakterie och var sjuk i sex månader. Förutom dessa två tillfällen har hon aldrig varit sjuk så sammanträffande eller ej så känns detta inte bra.

Tänkte höra om någon har nån tanke om vad det kan vara? Ni behöver inte oroa er för att katten inte får den veterinärvård hon behöver, givetvis pratade vi med veterinären om detta sist vi var inne och hon tyckte vi skulle avvakta.

Katten kan självklart reagera på vaccinet, det händer och är ingens fel. Självklart bör det utredas för att utesluta annat, men visst kan det vara en reaktion på vaccinet.

Angående att sköterskorna inte tvättade händerna så är det ingenting vi gör inför varje patient. Däremot spritas händerna innan vi tar i patienten. Jag gör det oftast innan jag kommer in i undersökningsrummet eftersom djuren brukar tycka att lukten av handsprit är obehaglig. Blod på bordet är dock självklart inte okej. Det ska vara rent i rummet.

Hej! Går rakt på sak. Har en perserkorsning, hona 10år steriliserad. Är mestdelen inne så har slarvat med vaccination. I augusti var vi på rutinbesök hos vet, alla värden var bra och hon fick grundvaccin mot kattsnuva. Efter detta får hon riktigt dålig andedräkt. Tre veckor senare omvaccination med kattsnuva + kattpest. Efter detta börjar hon nysa och ruska på huvudet regelbundet. Ytterligare en vecka senare åker hon in och tar bort tandsten och röntgar tandraderna - allt ser bra ut. MEN nu en dryg månad efter sista besöket har hon fortfarande hemsk andedräkt och nyser och ruskar på huvudet.

Några idéer på vad detta kan vara? :(

Det låter som att något har fastnat i näsan/bihålorna eller halsen på katten. Det är inte särskilt ovanligt, och lätt att ordna.

Det låter som att något har fastnat i näsan/bihålorna eller halsen på katten. Det är inte särskilt ovanligt, och lätt att ordna.

Tack för ditt svar, låter rimligt, hon var helt galen i en kattmynta leksak för några veckor sedan som hon verkligen tryckte in ansiktet i.. Sköljer veterinären isåfall? Tid är bokad men blir först nästa vecka!

Tack för ditt svar, låter rimligt, hon var helt galen i en kattmynta leksak för några veckor sedan som hon verkligen tryckte in ansiktet i.. Sköljer veterinären isåfall? Tid är bokad men blir först nästa vecka!

En av mina katter har opererats två gånger för grässtrån i nosen. Ett par gånger har hon fått ut det själv också, så att det händer är inte ovanligt. Skulle inte tro att en sköljning räcker dock, om något suttit fast så länge.

Antagligen blir det sedering och sen in och peta och plocka ut vad de hittar. Men det är inget stort eller farligt ingrepp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka