Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Sv: Sjuk häst i traktorskopa blir polisfall

Bönder är ju som alla andra människor: olika!

Jag har många vänner som är djurbönder. Jag har aldrig varit med om mer djurälskande människor än de. De besitter kunskap, vårdar sina djur, på allra bästa sätt, har bra kontakter med veterinärer och ser alltid till att djuren kommer i första hand. Jag skulle med varm hand lämna mina djur (och har också gjort ibland när det behövs) till dem!

Sedan finns det ju såklart bönder som inte ser djuren på samma sätt. Men det gör det verkligen inom hästvärlden också.....

Tyvärr inom köttbranchen nöt/ gris/ kyckling så ser jag inte många som värnar om djuren. Där är det vanligast att djuren göds inomhus och aldrig får se sol, frisk luft mm.
Frågade en köttbonde med stora marker som växer igen i närheten av ladugården varför inte tjurarna/ stutarna fick gå och beta.
Till svar fick jag de går av sig för mycket vikt:(
Det ska alltså inte kunna röra sig för mycket och gödas med så mycket mat som möjligt på kortaste möjligaste tid..
Vilket är negativt för oss människor att få detta broilerfödda feta onyttiga kött.

Jag blir j...t trött på kobönder med hästar som tror de har kunskap, och låter en fånghäst gå på kraftigt bete.
Det går ju bra med korna....

Jag pratade nyligen med en djurskyddsinspektör och hon tyckte att det börjar bli ett stort problem med alla som helt utan kunskap köper sig en hästgård. Bönder brukar ha betydligt mer kunskap om djur än sk hästmänniskor.

Utan att ha en aning om vilka dessa personer är så var min magkänsla.....Bonde som tycker det är trams att ringa till veterinär, det kostar en massa pengar.....Jag KAN och jag VET för jag har varit bonde hela livet.

Vissa hästmänniskor ringer ju till veterinär för bagateller. De retar sig ibland på folk som inte är lika snabba till att ta ut veterinär. En veterinär som vi använde innan vi flyttade svor över det här. Han ville inte ödsla sin tid på bagateller.

Ni har rätt bägge två, det är ju de utan kunskap som ringer för bagateller vilket iofs är helt rätt. Sen får vi hoppas att vi lyckas lära ut lite vid varje besök.
PL

Tyvärr inom köttbranchen nöt/ gris/ kyckling så ser jag inte många som värnar om djuren. Där är det vanligast att djuren göds inomhus och aldrig får se sol, frisk luft mm.
Frågade en köttbonde med stora marker som växer igen i närheten av ladugården varför inte tjurarna/ stutarna fick gå och beta.
Det ska alltså inte kunna röra sig för mycket och gödas med så mycket mat som möjligt på kortaste möjligaste tid..
Vilket är negativt för oss människor att få detta broilerfödda feta onyttiga kött.

Då kanske du ska åka runt och titta på lite fler ställen? Eller fundera på varför köttbonden måste ha djuren inne för att hålla vikten uppe på dem? Om konsumenten vore villig att betala för naturbeteskött skulle han förmodligen ha dem på bete, inte sant?

Jag drar inte alla över en kam, men inläggen i början kändes som de var skrivna av sådana bönder, som tycker att en massa småtjejer springer och anmäler bagateller.
Tyvärr har jag sett allt för många i den kategorin bönder.
Har en nordis/fjording gående hemma på gården, och har haft häst i alla tider. Så de behöver inte förkovra sig i nya kunskaper.
Har vid flertalet tillfällen hört yttranden som gräs gör ingen häst sjuk, det har de ätit i alla tider.
Eksem är bara påhitt, att hästar som går med eksemtäcken pga lata bortskämda småtjejer som inte vill att hästen ska bli lortig.
Var in på din hemsida Kicki och du såg inte ut att tillhöra den kategorin bönder.
Positivt att se att även tjurarna ( stutarna) får gå ute på naturbeten, och inte stå instängda på liten yta för att gödas.

Roligt att du var in på hemsidan. :) Stutar som föds upp som naturbeteskött får man inte göda, dom ska födas upp långsamt och gnaga runt en viss tid på ett naturbete. Våra stutar är ju inte köttdjur utan mjölk eftersom vi har mjölkkor men det blir ett bra resultat ändå. Och finns det bara en marknad så är det många som vill ha djuren så här, men tyvärr så vill ju många konsumenter inte betala för den typen av kött. Djuren här hemma ska ha det bästa av världar men själva köper dom import. :(

Givetvis så finns det alla sorter men jag anser inte att det är så speciellt vanligt. Som bonde är man ju väl medveten om fodrets inverkan på djuren. Och även inom "koeriet" så dyker det ju upp nya rön så helt främmande för sånt tycker jag inte så många är.

Håller dock med om att det faktiskt flera gånger är "småtjejer" som tycks se någon form av missförhållanden där dom inte finns. I detta fallet så vet man ju bara det som står i artikeln så hurvida det dom sett och bedömt låter jag vara osagt. Men just det faktum att hästen togs i skopan är inget som jag tycker är hemskt.

Kicki :)

Jag pratade nyligen med en djurskyddsinspektör och hon tyckte att det börjar bli ett stort problem med alla som helt utan kunskap köper sig en hästgård. Bönder brukar ha betydligt mer kunskap om djur än sk hästmänniskor.

:bow: :)

Problemet ligger alltför många gånger i det som jag skrivt tidigare, avsättning för produkten. Folk vill inte betala för den kostnaden som man har. Allt som rör födoämnen ska vara hur billigt som helst och ändå ska man ha en superb djurmiljö. Den ekvationen är svår att få ihop. Om man som konsument är villig att åxå bidra till djurmiljön så att vi bönder kan få en vettig timpenning så är detta inget som helst problem. Jag jobbar i snitt vinterhalvåret 10-12 timmar/dag och nu under säsong kan det periodvis blir 14-16 timmar, min man jobbade i går t.ex. 18 timmar. Vi har ändå sämre lön än våra anställda.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En veterinär i Båstad har anmälts till ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård av länsstyrelsen. Han är misstänkt för att ha...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens betydelse för människan är svår att överskatta. Men i förvandlingsprocessen från vild- till tamdjur har hästen fått betala ett...
Svar
0
· Visningar
442
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den svårt sjuka hästen låg ner i transporten. Veterinär vid Regionhästsjukhuset Strömsholm, som förespråkade avlivning, krävde att den...
Svar
0
· Visningar
1 556
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lansar splittrades och salladshuvuden krossades under Hästens dag vid Krapperups slott. Under eventets tioårsjubileum bjöds det på...
Svar
0
· Visningar
805
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama