Sjuk av vaccinet?

Y

Yess

Hej hopp!
Jag är i full färd med att köpa en liten kompis till min sex månader gamla ängel.Den nya kissen, som fortfarande bor hos uppfödaren, har nyss fått sin första vaccinationsspruta. Tydligen reagerade hela kullen på detta och blev snuviga med rinniga ögon. Till en början sade veterinären att det inte var någon fara utan att de reagerar på vaccinet, men det har inte gått över. Nu kan inte veterinären riktigt säga om det är pga vaccinet eller något annat de reagerar på. Är det farligt att ta hem en sådan kattunge till min andra katt, om andra katten är vaccinerad tro? Bör jag tänka om eller kan man andas ut ändå?
Tacksam för svar!

Sv: Sjuk av vaccinet?

Det är ingen registrerad raskattuppfödare va?
Om ni inte vet vad det är så skulle jag inte ta hem den. Det kan ju vara nått smittsamt, klamydia osv och det tror jag inte din katt är vaccinerad mot?

Om det inte går över låter det snarare som att vaccinationen utlöste någon sjukdom som legat latent tex. herpes. Har det gjorts ett ögonpaket (testför herpes, klamydios och mycoplasma)?

Om du har fler katter hemma skulle jag råda dig att avvakta med kattungen tills ni vet vad det handlar om. Kattsnuva är väldigt smittsamt och det kan bli dyrt.

Nej, det är ingen registrerad uppfödare, de här små liven var ett "misstag", hon hade inte för avsikt att avla alls och så vips... så var de där. :)

Nu är den kissen jag köpt frisk, de har fått någon salva för ögonen. Uppfödaren berättade att veterinären köpt en kattunge av henne och tagit hem denna till sina övriga katter, så vi skall avvakta i en vecka och se om veterinärens katter blivit sjuka.
Så tråkigt verkligen, jag som trodde jag hade hittat perfekta siameskillen som sällskap. =(

Liknande trådar

Katthälsa I min senaste kull var det två av grabbarna som fick ruskiga reaktioner på vaccinet. Kräkningar, kass mage, aptitlöshet, apatiska och...
Svar
3
· Visningar
515
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Har köpt en lite rar raskattunge. Väl hemma upptäckte jag att kattungen nös väldigt mycket, och hade rinniga kladdiga ögon. Blev orolig...
Svar
10
· Visningar
1 926
Senast: Bexzor
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama