Bukefalos 28 år!

Självförsörjande (på kött)?

Sv: Självförsörjande (på kött)?

Sambon och jag är inne på att övergå mer och mer till ekologiskt med det som ekonomin tillåter.

dock sitter vi lite och leker med tanken på att bli i alla fall delvis självförsörjande nån gång i framtiden. Dvs köpa en mindre gård och föda upp djur för mat. Inget mer än att man orkar med det efter arbete.

Blev dock och fundera på vilka mängder man behöver för att försörja en "normalstor" familj. Funderar på gris, biffko, några får och fågelfän. Gissar att i alla fall några nassar och en kossa? nån som har erfarenhet och vill dela med sig.

För eget bruk bör man nog snegla på vilka djur småfolket höll sig med förr.

Gris, om man hade tur
Kaniner, höns o getter eller får är enkla o lätta att hålla
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Fast jag tror man klarar sig rätt bra på knanin- och fågelkött också. Lägg till bönor, grönsaker, potatis ur eget land, sylt av egna bär o.s.v.

Bara mjölken kvar.

Ja absolut, jag tänkte mest om man nu ville ha fläsk eller nötkött av någon anledning så kan det lösa sig relativt enkelt med bra kontakter med grannar.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Jag tror som många har sagt att man ska satsa på "smådjur", kanin, höns och ankor, kanske fasan. Och sen satsa på ett stort grönsaksland och äta mycket vegetariskt. Betydligt bättre ur ekonimisk- och tidssynpunkt, man går inte via djuren för att få i sig energi och näring!
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Kl

ska man ha det som hobby och orka med efter jobbet rekommenderar jag så få arter som möjligt så blir det enklare med matning vatten stängsel osv. Vi har höns och får och har haft kaniner. De är enkla djur allihopa. Fåren är även kanon att sambeta med hästarna då de inte angrips av samma parasiter och äter varandras rator så maskarna försvinner.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Delvis KL

En undran bara. Är det inte en massa regler, skatter och avgifter och "krångel" att vara självförsörjande lagligt? Jag känner en familj som hade precis den här ambitionen - och hade både gris, höns och några biffdjur. De sa att det kostade mer än det smakade ;) Om man inte har djur i storskalig produktion så blir kostnaderna väldigt höga om man räknar in arbetet också.. Tex att slakta själv - det "får" man väl inte? Om köttet ska ätas måste väl en vet besikta, även om man ska äta upp det själv? Hur är det med höns och kaniner?

Plus att det kan räknas som "skatteförmån"? Detta kanske bara gäller de som har jordbruksfastighet i och för sig..
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Du får slakta själv för eget bruk men för att sälja köttet måste det vara besiktat. Samma sak gäller för viltkött. Och tar man del av tex älgkött måste man lösa jaktkort.

Man kan ju skicka till slakt och hämta djuret där sen eller tom styckat, men det kostar!
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Så om min brorsa ger mig en älgstek måste jag ha jägarutbildning? O_o
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Kl


Jag hade siktat på höns, kanin och kanske två-tre grisar.
Ko, då hade jag hellre köpt via någon trevlig bonde med eko-djur.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Fast för att få markägarkött behövs väl inget jaktkort??
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Nej du behöver ingen utbildning. Nu funkar de inte att kopiera texten på min mobil men skrolla ner på jägareförbundets hemsida så står lite mer (under Vad är jaktkort och vad innebär det)
http://jagareforbundet.se/jakten/jakt-for-alla/ungdom/15-25-ar/vill-du-borja-jaga/

Fast det med jaktkort gäller om du är med i jakten på något vis och har del i köttet, dvs om du går i drevkedja och som betalning får en köttandel. Om du får älgkött av brorsan, grannen eller vem det nu må vara är en deal mellan de parterna. Tex får jag en del älgkött av hussen till hunden jag är dagmatte åt, jag betalar inget för det utan vi byter tjänster, jag passar hunden och jag får kött i gengäld. Nu fick jag kött även tidigare eftersom han får så mycket kött från sitt lag och sällan lagar mat själv, så jag får kött, lagar mat åt oss allihopa och skickar med matlådor hem till honom.
Skulle man däremot sälja sitt älgkött så måste det vara besiktigat och där får säljaren ha koll på så man inte säljer över hobbyverksamhet.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Alltså behöver jag inte jaktkort för att få ta del av köttet, familj och vänner kan ge mig kött utan att jag behöver göra något mer än tacka och ta emot. :meh:
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Jaktkort är ju en sak som inte funkar heller, är väl knappt hälften av alla jägare som löser det.
 
Sv: Självförsörjande (på kött)?

Jaktkort är ju en sak som inte funkar heller, är väl knappt hälften av alla jägare som löser det.

Fast det är väl upp till varje jaktlag? Här är det kontroll av jaktkort och licenser veckan före älgjakten annars får man inte vara med, det är även obligatorisk uppskjutning på älgbanan. I år åkte även polisen runt och gjorde kontroller på jaktlagen.
Sen kan jag personligen tycka att det är lite sniket att man måste ha jaktkort om man ställer upp i drevkedjan utan att ens ha jägarexamen, men får del av köttet. Nu brukar det oftast lösas med att man istället får betalt och så får jägarna själva sälja/ge bort sin del av köttet till drevkedjan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 269
Senast: Dandylinn
·
Mat Efter 14 år som vegetarian har jag köpt en julskinka för första gången och sen ett par veckor har jag funderat mer och mer på att börja...
2
Svar
33
· Visningar
9 884
Senast: Sar
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 152
Senast: Holly92
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp