D

Demeter

Jag har ett problem med min sits, särskilt i traven. När jag rider utan stigbyglar sitter jag hur bra som helst, men så fort jag tar stigbyglarna igen åker skänkeln fram så att jag tappar stigbyglarna, eventuellt att jag lutar mig framåt och ibland får jag stora blåmärken på insidan av knäna. dett amedför självklart också till sämre balans.

Finns det någon som vet vad man kan göra för att bli av med det här eller som har några tips? Min instruktör har inte funnit någon förklaring.

Snälla snälla snälla hjälp mig! *desperat*

Sv: Sitsen

jag hade ungefär samma problem (tror jag), kom i bakvikt och fick luta mig framåt..
Det hela var så enkelt att jag satte mig naturligt för långt bak i sadel, så jag provade att sätta mig själv längre fram i sadeln och fick på en gång 1000 gånger bättre sits.
Det kan vara något liknande problem du har...
lycka till!!

Om det går bra utan stigbyglar så sitter du säkert helt ok. Har du funderat på längden på stiglädrena? Rid en stund utan stigbyglar och se sen till att du gör lädrena så långa att du i princip bara behöver höja upp tån litegrann för att få i foten.
Är stiglädrena för långa så spänner man sig för att inte tappa stigbygeln, och är de för korta kan man spänna sig för att hålla skänkeln stilla.

Dels så kan du ha för korta läder, men det kan också bero på sadelns konstruktion och då finns det inte annat att göra än att byta sadel. Många sadlar är gjorda så att man i princip inte kan sitta i annat än i stolsits, tyvärr...

Jag hade precis det problemet. Satt utmärkt utan stigbylgar men benen åkte fram så fort de kom på eller om hästen ökade farten något (vilket sker rätt ofta med en pigg arab)

Lösningen som min tränare gav mig var att stå i fältsits först i skritt o sedan i trav och känna var min balans fanns. När jag kunde stå o svänga osv utan att tappa balansen, knipa med tårna eller annat dumt började vi med att jag satte mig ner ett steg för att sedan stå igen. Seda ökar man till att man sitter två steg osv...först i skritt, när det funkar i trav. Man blir väldigt trött i rygg och ben av detta så det är viktigt att vila (=ta ur fötterna ur stigbyglarna) så fort man bli trött för att sedan pova igen...

Från fältsisten kan man gå över till att rida lätt i traven, först när det funkar provar man att sitta ner lite längre stunder...

Detta har funkar ävldigt bra på mig för att hitta tillbaka till en bra sits... :banana:

Annars kan det funka att någon longerar hästen så att du enbart tänker på dig o din sits o inte alls på vad hästen gör...

Lycka till! :bump: :bump:

Jag har samma problem när jag rider i min ena sadel- en Hubertus flatback. Underskänkeln åker fram o det känns jätte obehagligt.. Vet ju att det inte beror på mig eftersom det inte blir så när jag rider i den andra sadeln så det blir nog till att byta ut Hubertusen :cry:

Veronika skrev:
Jag har samma problem när jag rider i min ena sadel- en Hubertus flatback. Underskänkeln åker fram o det känns jätte obehagligt.. Vet ju att det inte beror på mig eftersom det inte blir så när jag rider i den andra sadeln så det blir nog till att byta ut Hubertusen :cry:

Vad jag har hört är det ganska typiskt för Hubertusar. Medryttarpållen har en Hubertus allroundsadel, och jag får sitta och dra tillbaka skänklarna hela tiden, för sadeln puttar fram dem. Irriterande, för sadeln är superbekväm annars och passar hästen perfekt.

Har suttit och haft sitsträning i går, så att det känns som mina ben blöder än i dag.

Problemet; mina underskänklar fladdrar i nedsittning i trav

Lösningen; jag höll helt enkelt inte om hästen. Fick flytta bak underskänkeln något(marginelt), och rådet att jag ska "känna" hästen med underskänkeln och sluta om.

Resultat; en still underskänkel, övriga sitsen ändrades till det bättre, jag kom åt att korrigera hästen vid "rätt tillfälle"(och inte när flaxet råkade vara mot hästen).
Tyvärr kom muskelsmärtorna redan efter några minuter och idag, dagen efter....hur ska jag orka rida imorgon. Men jag känner mig jätteladdad för att fortsätta träna på min nya, bättre sits!!!

De flesta engelska sadlar har stigläderfästena alldeles för långt fram. Därmed åker benen fram när man sätter fötterna i stigbyglarna och man hamnar i stolsits när man är nedsutten och tvingas luta sig framåt när man försöker stå i lättsits. Det är meningen att man i dessa sadlar skall vara i lättsits just över hinder och i galopp. Det är det som de engelska sadlarna gjordes för. Rävjakt.
Alla sadlar är dock inte konstruerade så och har stiglädern längre bak och då hamnar man i en mycket bättre lodrät sits. En del dressyrsadlar har dock stigläderfästena lika långt fram och för att få bak skänkeln ökar de istället på bromsklossar i form av knästöd för att tvinga bak benet. Märkligt.
Hälsning Maja

asfaltsflickan skrev:
Vad jag har hört är det ganska typiskt för Hubertusar. Medryttarpållen har en Hubertus allroundsadel, och jag får sitta och dra tillbaka skänklarna hela tiden, för sadeln puttar fram dem. Irriterande, för sadeln är superbekväm annars och passar hästen perfekt.

Ja, det är sååå typiskt för jag har jätteproblem att hitta en sadel som sitter lika bra på pållan som Hubertusen gör + att den annars är jätteskön att rida i :(

tack för tipset. ska prova variera längderna inför instruktören och se om hon tycäker dte blir någon skillnad (svårt atts e själv...) ;)

Vilken bra ide! Jag ska prova stå i fältsits när jag rider på banan och känna efter! I skritten och galoppen har jag ok sits, men i traven ska jag arbeta i fältsits fom nu! :)

Jo jag märker själv att jag sitter så mkt bättre i dressyrsadlar. Har tyckt att dte känns osm om stigläderfästena suttit långt fram i allroundsadeln, men trott att det var jag som var "felbyggd". Skönt att veta att det faktiskt är så i vissa fall :) TYvärr har jag ingen egen häst utan får nöja mig med de sadlar medryttarhästen har (allround och dressyr)... :/

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 772
Senast: tuaphua
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 235
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama