Sista gången med autogiro på någon räkning!

ch791022

Trådstartare
Gick idag in på internetbanken och la in räkningar, i samma veva kolla jag kommande händelser för att se total summan som blev denna månad. Gissa min förvåning när det ska göras en autogirodragning för två lån som varit slutbetalda sedan i början på året :crazy:
Tänk om jag inte gått in för att kolla kommande händelser förrän efter dragningen varit gjord, visst jag hade fått tjafsa med dom om att det är feldragit och troligen fått tillbaka mina pengar.
Visst det är jag som glömt ta bort medgivandet till deras autogirodragningar, men det fick mig att inse att det blir alldeles för lätt att det är jag som blir lidande för att dom gör fel, kan ju faktiskt hända att det görs en feldragning på en större summa eller vid ett tillfälle när det inte finns pengar att avvara ens för ett tag.

/Camilla

Sv: Sista gången med autogiro på någon räkning!

Men får du inte en faktura också? Det får alltid jag, även på de räkningar som är på autogiro. Låter skitskumt vilket som, jag har inte fattat att man måste säga upp autogirot, säger jag upp avtalet finns det ju ingen faktura att ha autogiro på.... Har jag tänkt och det har aldrig strulat.

Du hade nog inte ens behövt tjafsa, sällan man behöver det ;)

Du hade nog inte ens behövt tjafsa, sällan man behöver det ;)

Jag klassar det som tjafs bara jag behöver ringa och rätta till saker om ett lån som varit avbetalt så pass länge... får visserligen ringa dom imorgon ändå för att kolla vad som hänt... men har mycket roligare saker att göra och vet dessutom att dom var struliga i mellan åt innan med, så inte alls säkert det går att lösa utan tjafs, tyvärr.

/Camilla

Men får du inte en faktura också? Det får alltid jag, även på de räkningar som är på autogiro. Låter skitskumt vilket som, jag har inte fattat att man måste säga upp autogirot, säger jag upp avtalet finns det ju ingen faktura att ha autogiro på.... Har jag tänkt och det har aldrig strulat.

Jag har fått en årsfaktura tidigare på vad dom kommer dra men inte en vid varje betalning, men denna gången har jag inte fått någon faktura heller utan råkade som sagt få syn på dragningarna som skulle komma.

Problemet om du inte häver godkännandet hos din bank så vet inte banken om att avtalet är avslutat förrän du berättar det för dom.
Jag går in på internetbanken och sen mina autogiron så kan jag stoppa dom där, och se till att banken får veta att dom inte har mitt godkännande att dra pengar längre. Annars hor dom ju möjligheten även om dom inte ska göra det.

/Camilla

Problemet om du inte häver godkännandet hos din bank så vet inte banken om att avtalet är avslutat förrän du berättar det för dom.
Jag går in på internetbanken och sen mina autogiron så kan jag stoppa dom där, och se till att banken får veta att dom inte har mitt godkännande att dra pengar längre. Annars hor dom ju möjligheten även om dom inte ska göra det.

Det fattar jag ju. Men som jag tänkt så finns det ju ingen faktura att skicka hos tex elbolaget om jag säger upp avtalet med dem. Och då har det ju ingen betydelse om jag har autogiro eller inte. Kommer det ingen faktura - ingenting betalas. Trodde jag.

Å andra sidan är det ju inte hemskt mycket mer jobb för dig nu än om du hade fått felaktiga fakturor, även dom hade du ju behövt bestrida.

Jag tycker nog ändå att fördelarna uppväger nackdelarna. Dock finns ju möjligheten till E-faktura med automatisk betalning nu, men principen är ju den samma.

Förstår din frustration. Min mamma betalade en husförsäkring för ett hus som var både sålt och rivet i ett halvår, trots att hon sa upp den i god tid. Samma problem blev det när vi fick ta bort min ponny. Hon ringde både innan avlivningen och efteråt för att säga upp, men trots det fortsatte det att dras pengar. Hon reagerade ju inte på detta förrän försäkringsbrevet kom, eftersom vi hade den andra hästen i samma bolag.

Det fattar jag ju. Men som jag tänkt så finns det ju ingen faktura att skicka hos tex elbolaget om jag säger upp avtalet med dem. Och då har det ju ingen betydelse om jag har autogiro eller inte. Kommer det ingen faktura - ingenting betalas. Trodde jag.

Å andra sidan är det ju inte hemskt mycket mer jobb för dig nu än om du hade fått felaktiga fakturor, även dom hade du ju behövt bestrida.

Jag tycker nog ändå att fördelarna uppväger nackdelarna. Dock finns ju möjligheten till E-faktura med automatisk betalning nu, men principen är ju den samma.

Det jag tycker är läskigt med det hela är att hade jag inte råkat se det på banken så är frågan hur många gånger det hade kunnat dras utan jag upptäckt det?
Jag brukar köra e-faktura men utan automatisk betalning, så jag själv måste trycka okej varje gång det ska betalas. Men att boka i en ruta på en förifylld räkning är inte så avancerat, fast ändå har jag själv kvar kontrollen på ett helt annat sätt.

/Camilla

Men var det inte bara att medgivandet låg kvar? Det kan det göra utan att det dras pengar.

Ja, visst är det läskigt att det händer utan något som helst tecken på det.

Eftersom jag är lätt dement och varit det sedan 15-års åldern så hjälper inte e-faktura om jag inte har automatisk betalning, hur enkelt det än är ;).

Men var det inte bara att medgivandet låg kvar? Det kan det göra utan att det dras pengar.

Nope, jag hade inte upptäckt att medgivandet låg kvar om det inte var för att jag hittade de kommande dragningarna.
/Camilla

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 553
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Naturligtvis så kom jag på denna fråga 5 min efter att kontoret stängt... Hur som helst, jag ska byta fönster på mitt hus. Var hit en...
Svar
8
· Visningar
2 862
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka