Simma med glasögon?

Anna

Trådstartare
Okej, detta kanske låter som en väldigt konstig sak att fråga Buke... men jag vet, som så ofta, inte vart jag ska vända mig annars ;)

Jag ska börja simma idag, tänkte jag. Jag är närsynt så det förslår och ser inte långt framför mig utan glasögon eller linser. Problemet är att jag ibland har svårt att ha linserna i, ögonen blir torra av luften på kontoret osv. och är pollenallergin besvärlig får jag inte ens in linserna på morgonen. Dessutom kan de bli konstiga om jag får vatten i ögonen och då kryper de liksom upp bakom ögonlocken = jag ser noll och nada.

Så. "Kan" man simma med glasögon på? Jag är en ytterst vanlig bröstsimmare så det handlar inte om att crawla och hamna under vattnet och sånt. Naturligtvis förstår jag att det kommer att stänka på dem och att det kommer att vara irriterande, men det kan jag ta. Det vore väl smart att skaffa en sådan där liten stropp som man har i nacken för att de inte ska glida av, det är inga problem. Kanske är jag mest rädd för att folk ska skratta åt mig?

Eller ska jag ha dem på mig så långt ut i simhallen som det går och sedan lägga dem vid sidan av bassängen med handduken och hoppas på det bästa? Jag ser ju om någonting rör sig även en bra bit bort, så det är ingen risk att jag skulle ramma folk som ett annat fartyg...

Idag har jag linser i (och glasögonen i väskan ifall linserna skulle börja bråka i bassängen eller duschen) så det ordnar sig, men jag planerar ju liksom att göra detta flera gånger i veckan.

Hur gör ni andra glasögonormar som simmar, tro?
 
Det är många som simmar med glasögon, så det lär inte vara några problem, eller någon som skrattar åt dig. Tror inte att du behöver ha någon rem bakom nacken, om du inte simmar väldigt vildsint och skakar hysteriskt på huvdet :). Jag såg tom en som hade glasögon på och simmade "riktigt" bröstsim, dvs dök ner i varje simtag, det funkade tydligen det också!
 
Okej, detta kanske låter som en väldigt konstig sak att fråga Buke... men jag vet, som så ofta, inte vart jag ska vända mig annars ;)

Jag ska börja simma idag, tänkte jag. Jag är närsynt så det förslår och ser inte långt framför mig utan glasögon eller linser. Problemet är att jag ibland har svårt att ha linserna i, ögonen blir torra av luften på kontoret osv. och är pollenallergin besvärlig får jag inte ens in linserna på morgonen. Dessutom kan de bli konstiga om jag får vatten i ögonen och då kryper de liksom upp bakom ögonlocken = jag ser noll och nada.

Så. "Kan" man simma med glasögon på? Jag är en ytterst vanlig bröstsimmare så det handlar inte om att crawla och hamna under vattnet och sånt. Naturligtvis förstår jag att det kommer att stänka på dem och att det kommer att vara irriterande, men det kan jag ta. Det vore väl smart att skaffa en sådan där liten stropp som man har i nacken för att de inte ska glida av, det är inga problem. Kanske är jag mest rädd för att folk ska skratta åt mig?

Eller ska jag ha dem på mig så långt ut i simhallen som det går och sedan lägga dem vid sidan av bassängen med handduken och hoppas på det bästa? Jag ser ju om någonting rör sig även en bra bit bort, så det är ingen risk att jag skulle ramma folk som ett annat fartyg...

Idag har jag linser i (och glasögonen i väskan ifall linserna skulle börja bråka i bassängen eller duschen) så det ordnar sig, men jag planerar ju liksom att göra detta flera gånger i veckan.

Hur gör ni andra glasögonormar som simmar, tro?
Jag tycker det går utmärkt att bada med glasögon. Nu dyker jag väl inte direkt men vanlig simning/bus i vatten går utmärkt för mig :)
 
Det borde inte vara några problem. När jag badar/simmar ute har jag alltid solglasögon på eftersom jag inte gillar vatten i ögonen. (Det var år sen jag badade i bassäng inomhus) så det borde gå bra!
 
Jag tycker det är besvärligt, när det sprutar på glasen så ser man ju verkligen inget. Bara vattendroppar.

Kan du inte sätta in linserna när du kommer till simhallen? Luften där är extremt fuktig så torra ögon borde inte vara några problem. :)
 
Tack alla för svar och tips! Jag har lyckats med linser de här dagarna, men är nu irriterad och lite svullen i ögonen så det verkar som om linser + simglasögon är rätt väg att gå. Det är en del tanter som simmar i glasögon också vilket verkar funka, men hittills har jag behövt simma under de där korvarna för att komma till mittenbanan och doppa huvudet med glasögon känns ju som upplagt för kladdiga glas under resten av träningen. Åh, vilka i-landsproblem :D

Fast i eftermiddag blir det glasögon för jag glömde ta med linser, så jag kan ju rapportera hur det har gått då ;)
 
Innan jag skaffade linser simmade jag alltid med glasögon. Har aldrig gillat att doppa huvudet eller stänka massa och det har aldrig varit ett bekymmer.
 
Nu ska jag vara lite hemsk. Men. Om man vill simma mycket, inte nödvändigtvis träna stenhårt, men simma för hälsa och välmående så att säga, är det bra att lära sig simma (även bröstsim) med ansiktet under vattenytan. Man slipper ont i nacken och ryggen, det går snabbare och man får bättre flyt (haha!) i simningen. Men då behövs bra simglasögon som håller tätt (alla ansikten är olika så man kan få prova sig fram), kontaktlinser om man ser väldigt dåligt, och gärna öronproppar och badmössa. Öronpropparna för att slippa ha vatten i öronen hela tiden och för att det faktiskt är skönare och tystare!

Man får lära sig andningstekniken, som inte är svår - andas uuuut under vattnet, all luft ska ut.
 
Nu ska jag vara lite hemsk. Men. Om man vill simma mycket, inte nödvändigtvis träna stenhårt, men simma för hälsa och välmående så att säga, är det bra att lära sig simma (även bröstsim) med ansiktet under vattenytan. Man slipper ont i nacken och ryggen, det går snabbare och man får bättre flyt (haha!) i simningen. Men då behövs bra simglasögon som håller tätt (alla ansikten är olika så man kan få prova sig fram), kontaktlinser om man ser väldigt dåligt, och gärna öronproppar och badmössa. Öronpropparna för att slippa ha vatten i öronen hela tiden och för att det faktiskt är skönare och tystare!

Man får lära sig andningstekniken, som inte är svår - andas uuuut under vattnet, all luft ska ut.

Ja, jag vet. Det är en framtida plan - jag tycker att det verkar lite läskigt bara. Men man får ju öva! :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick...
2
Svar
21
· Visningar
6 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp