Silverhingst som ej är islandshäst?

Sv: Silverhingst som ej är islandshäst?

Anlaget finns ju både hos Ardenner och Morganhäst, så någon/några hingstar finns det säkert.

Tänkte du på de nya rönen om homozygot silver? :(

Verkar inte vara speciellt vanligt på nån av raserna så jag tvivlar på att det finns nån i Sverige.

*kl*

Lite OT, men tanken slog mig över varför silveranlaget är så ovanligt bland de flesta hästraser, men ändå relativt förekommande bland islandshästarna? Har det kanske funnits hos alla raser från början, men avlats bort?

Det finns en ardennerhingst, Toxid, som är silverbrun. Det finns tyvärr inga morgans med silveranlag i Sverige än.

Om du läser Inte_Ungs tråd om sileranlag inne på islandshästarnas forum, så säger du nog inte tyvärr längre.

Om du läser Inte_Ungs tråd om sileranlag inne på islandshästarnas forum, så säger du nog inte tyvärr längre.

Vadårå? Om man betäcker en silverhäst med en ickesilver så är det väl inga problem?
Det har ju sagts att konstantskimmelanlaget är letalt i dubbel uppsättning, men jag tror ingen vill att det ska försvinna.

Det är många färger som är följda av defekter när det är homozygota (dubbla anlag) ta skimlar, som får cancer och det finns fler.

Jag skulle vilja ge rådet låt bli att avla med risk för homozygota föl ;)

Silveranlaget syns inte på röda hästar men nu kan man ju testa DNA.

Jag har läst tråden nu och är bedrövad... :(
Det är bara att konstatera att det inte blir någon uppfödning av silvermorgans för min del.

Samtidigt får jag helt plötsligt en helt annan syn på hur paintfolket känner sig. Jag har alltid tyckt att det varit fel att avla på overohästar, och då borde jag ju enligt mina principer också tycka att det är fel att avla på silver, även i heterozygot form. Samtidigt är det en fantastiskt vacker färg...
Hmmm, detta tål att filosoferas över ett tag.

Jag har läst tråden nu och är bedrövad... :(
Det är bara att konstatera att det inte blir någon uppfödning av silvermorgans för min del.

Samtidigt får jag helt plötsligt en helt annan syn på hur paintfolket känner sig. Jag har alltid tyckt att det varit fel att avla på overohästar, och då borde jag ju enligt mina principer också tycka att det är fel att avla på silver, även i heterozygot form. Samtidigt är det en fantastiskt vacker färg...
Hmmm, detta tål att filosoferas över ett tag.

Det är homozygoter det är tal om, alltså korsar man inte silver med silver är det ingen risk. Korsar man inte overo med overo, så är det ingen risk. Korsar man inte skimmel med skimmel så är det ingen risk för cancer och till sist för att ta min färg korsar man inte tiger med tiger så får man ingen nattblinda homozygot. hetrozygoter är bärare men blir inte sjuka ;)

Det finns en godkänd silversvart shetlandsponnyhingst i närheten av mig!

Det är homozygoter det är tal om, alltså korsar man inte silver med silver är det ingen risk. Korsar man inte overo med overo, så är det ingen risk. Korsar man inte skimmel med skimmel så är det ingen risk för cancer och till sist för att ta min färg korsar man inte tiger med tiger så får man ingen nattblinda homozygot. hetrozygoter är bärare men blir inte sjuka ;)
Just när det gäller overo, och specifikt frame overo (=det färganlag som följer OLWS-genen) så är de recessiva, vilket innebär att det finns risk för en homozygot även om ingen av föräldrarna bär färgen... Så där är det lite värre = betydligt svårare att hålla rätt på vilka som är anlagsbärare. Nu DNA-testar man dem väl så det ska gå ändå. Däremot finns ju alltid en risk med korsningar med dessa raser i, där man kanske inte alls har dna-testat...
Det finns en godkänd silversvart shetlandsponnyhingst i närheten av mig!
Vilken hingst syftar du på?

Ledsen, men det finns än så länge inga bevis för att silveranlaget finns i shetlandsrasen. Samtliga de ponnyer som man trott varit silverbruna eller silversvarta som har testats med red factor-test har visat sig vara fuxar.
Däremot finns en "ny" färg som kallas för "mushroom", som verkar vara ett nytt spädningsanlag. Ponnyerna är fuxar, men inte "röda" och många av dem ser ut som silverbruna eller silversvarta. Det pågår forskning om detta anlag på SLU just nu.
Är man lite haj på engelska kan man läsa om anlaget, sambanden (härstamning) och se foton på många mushroom-ponnyer (varav många svenska) här:
http://www.kellas-stud.co.uk/mystery.htm

Mitt misstag i såna fall, kan ingenting om shetlandsponnyer, de som har honom till låns har upplyst mig om att han är godkänd (vet ej vad han heter) och eftersom han står i en håge med en silversvart islandshäst så antog jag att han var silversvart eftersom de ser likadana ut, han är antalgligen nån annan färg som ser snarlik ut.

ameo, olws genen sitter mycket tätt ihop med färgenen så risken gör ett olws föl utan att fölet är homozygot overo är mineral.

ameo, olws genen sitter mycket tätt ihop med färgenen så risken gör ett olws föl utan att fölet är homozygot overo är mineral.
Jag VET det (du skulle veta vilka debatter det varit här om detta ;) sök ooch finn :idea: )
men grejen är att de kan vara anlagsbärare utan att färgen syns eftersom färganlaget är recessivt och därför kan två individer utan färgen få ett OLWS-föl tillsammans.

Senast ändrad:

Nei. OLWS-genet ER fargegenet. Alle frame-hester er dermed bærere av sykdomsgenet. Derimot er det ikke alltid enkelt å se på fargen at hesten er bærer, fordi det kan skjule seg i andre hvite mønstre, eller rett og slett ikke synes. Har man mistanke, må man derfor alltid teste. Og hester med synlig hvitt av raser hvor frame-genet finnes, bør også testes for sikkerhets skyld før man avler på dem.

Jo, att det är homozygoter som visar sjukdomen är jag medveten om!
Men jag brukar alltid annars vad gäller recessiva sjukdomsgener anse att man inte ska avla på de individer som är bärare heller. Vilket i detta fall betyder att man inte skulle avla på någon silverhäst. Speciellt inte som man faktiskt kan se cystor hos de heterozygota silverhästarna. Men det är vad hjärnan säger, hjärtat säger något annat :o:crazy:.

Och förresten, heterozygota skimmlar kan också få melanom, även om sannolikheten inte är lika stor.

Jag VET det (du skulle veta vilka debatter det varit här om detta ;) sök ooch finn :idea: )
men grejen är att de kan vara anlagsbärare utan att färgen syns eftersom färganlaget är recessivt och därför kan två individer utan färgen få ett OLWS-föl tillsammans.

Nej, overo skäck är ett domenat anlag, men det kan vara så att en häst föds med så lite vit så att man inte tänker på den som skäck.

Som min Kalhúa, som är dorsalskäck men med minamalt med vitt, därför måste man vara uppmärksam på minsta lilla vita så man inte tappar någon skäck.

Framförallt om det är en häst med overo förälder, för annars är risken stor att man korsar med risk för OLWS-föl

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka