Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du läser Inte_Ungs tråd om sileranlag inne på islandshästarnas forum, så säger du nog inte tyvärr längre.
Om du läser Inte_Ungs tråd om sileranlag inne på islandshästarnas forum, så säger du nog inte tyvärr längre.
Silveranlaget syns inte på röda hästar
Jag har läst tråden nu och är bedrövad...
Det är bara att konstatera att det inte blir någon uppfödning av silvermorgans för min del.
Samtidigt får jag helt plötsligt en helt annan syn på hur paintfolket känner sig. Jag har alltid tyckt att det varit fel att avla på overohästar, och då borde jag ju enligt mina principer också tycka att det är fel att avla på silver, även i heterozygot form. Samtidigt är det en fantastiskt vacker färg...
Hmmm, detta tål att filosoferas över ett tag.
Just när det gäller overo, och specifikt frame overo (=det färganlag som följer OLWS-genen) så är de recessiva, vilket innebär att det finns risk för en homozygot även om ingen av föräldrarna bär färgen... Så där är det lite värre = betydligt svårare att hålla rätt på vilka som är anlagsbärare. Nu DNA-testar man dem väl så det ska gå ändå. Däremot finns ju alltid en risk med korsningar med dessa raser i, där man kanske inte alls har dna-testat...Det är homozygoter det är tal om, alltså korsar man inte silver med silver är det ingen risk. Korsar man inte overo med overo, så är det ingen risk. Korsar man inte skimmel med skimmel så är det ingen risk för cancer och till sist för att ta min färg korsar man inte tiger med tiger så får man ingen nattblinda homozygot. hetrozygoter är bärare men blir inte sjuka
Vilken hingst syftar du på?Det finns en godkänd silversvart shetlandsponnyhingst i närheten av mig!
Jag VET det (du skulle veta vilka debatter det varit här om detta sök ooch finn )ameo, olws genen sitter mycket tätt ihop med färgenen så risken gör ett olws föl utan att fölet är homozygot overo är mineral.
ameo, olws genen sitter mycket tätt ihop med färgenen så risken gör ett olws föl utan att fölet är homozygot overo är mineral.
Jag VET det (du skulle veta vilka debatter det varit här om detta sök ooch finn )
men grejen är att de kan vara anlagsbärare utan att färgen syns eftersom färganlaget är recessivt och därför kan två individer utan färgen få ett OLWS-föl tillsammans.