Silagebal i regn

E

Egonson

Vi har tillfälligt en storbal hösilage stående i hagen pga betesbrist just nu, så hästarna (4 vuxna med good aptit..) har fri tillgång, silaget är väldigt torrt av ängshö.

Balen känns sval och fin när man kör ner handen i den och det som är på ytan är torrt, den luktar jättegott och är helfräsch.
Nu till frågan, det har ju varit väldigt torrt och blåsigt ute vilket har gjort att balen hållt sig torr och fin.
I dag har det ösregnat hela dagen och därmed blev silaget såklart alldeles blött, ska man göra på något särskilt vis då eller tror ni det är nån fara? Är bara ca 1/4 kvar av den (är ett sådant där stort vitt dino-ägg).
Kan man låta det torka igen om man kollar hela tiden så det är fräscht? Ska man ta bort plasten helt kanske, där är ett lager (som en skål) kvar i botten som balen står på?

Balen öppnades förra fredagen och de har haft fri tillgång sedan dess, balen är som sagt helfräsch fortfarande.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Silagebal i regn

Inga svar men den ser ut att ha klarat sig bra, den ser likadan ut som i förgår :D Så det var en onödig tråd. (Vad jag är skitbra på att skriva onödiga trådar..!)

Regn i så "gammal" bale bäddar för mikrobiologisk tillväxt. Kan funka bra, kan ge störningar i magtarmkanalen. Skulle inte våga chansa.

Hade inte balen varit så torr hade den passerat bästföredatum för länge sen. Är den riktigt torr, mer inplastat hö, kan det vara ok. I synnerhet som du upplever den som fräsch. Kom ihåg att alla mikroorganismer inte ger så tydliga förändringar dock.

Klart vi håller koll! :) Vi rensar den varje dag.
Den är riktigt torr, mer som hö ja. Endast doften skiljer lite från vanligt hö.
Den är ff. fräsch när jag kollade igår och nu är den snart slut.

Nu har jag varit och disikerat det av balen som var kvar och tagit bort plasten samt spillet. Rullade upp det som var kvar och den var kylskåpskall och torr inuti, det som var kvar av balen, och luktade jättegott så de får faktiskt käka upp det sista också.
Jag chansade (faktiskt) på att det inte vara ngn fara trots utgånget bäst före datum. Den lär ta slut i morgon.

Det som är bra med hösilage är att man aldrig behöver fundera på om den är fräsch eller inte, det både känns på lukten och syns direkt. Luktar den gott och fräscht så är det inte någon fara. Sen att det regnat på den är inte någon fara, men man bör hålla koll på den vilket du gör :)

Det vet jag att man inte kan, men som situationen såg ut så. Men idag är balen slut iaf och det kommer nog inga fler utan vi ger det vanliga höet i några dagar utöver gräset, sen bete.
En till storbal kommer aldrig ta slut då gräset har växt mkt i hagen och de inte äter tillräckligt fort för det, samt att det är mycket varmare ute = balen hinner bli dålig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 338
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka