Sidförande skänkel?

S

Schmetterling

Har precis börjat att rida en femåring och när jag försöker göra skänkelvikningar och liknade så rör han inte sig ett tum åt sidan. Hur ska jag få honom att fatta vad det är jag vill att han ska göra?

Sv: Sidförande skänkel?

Jag hade precis samma problem med min 4-åring.. En viktig sak är att tänka på; När du gör skänkelvikning, om du skall gå åt höger, tryck naturligtvis med höger skänkel men ställ han åt motsatt håll.. Annars är det lätt hänt att han blir som en banan, och bara böjs, då fattar han inte att han skall gå åt det hållet samtidigt som du ställer honom. Kanske inte funkar, men det är ju värt att testa!:rofl:

Enkelt, lär hästen att gå undan för skänkeln först .....flytta bakdelen några steg och när han gör rätt BERÖM massvis! Börja inte i trav utan i skritt ...
ett exempel....jag brukar flytta ut på volten , i varje "hörn " på volten flyttade jag ut rumpan några steg och så fram igen ...

Jag kör med "tryck och släpp"-metoden.
Börjar med en liten hjälp, ökar på trycket stegvis i cirka 4 steg och reagerar inte hästen på den fjärde så håller du kvar trycket tills hästen gör minsta antydan att göra som du vill, eller det slumpar sig att hästen gör så som du tänkte.
Då släpper du, fullständig eftergift.
Hästen kopplar snart och lär sig så småningom att flytta sig för mindre och mindre tryck.

Om hästen inte förstår sidförande så kan du inte börja med skänkel vikning.

rid ute i skogen, flytta "naturligt" runt träd och annat. flytta "naturligt" från ena sidan av grusvägen till den andra. var noga med att inte kräva för mycket sidvärtes, då spänner och låser sig unghästen bara och allt blir fel - framen ska ALLTID vara först och bjudningen bibehållen till varje pris. tappar du bjudningen så rider du omedelbart rakt fram igen. beröm för minsta lilla flyttning i rätt riktning, belöna med avbrott från övningen innan du upprepar.

Lycka till!!!

När jag träna en unghäst, bruka jag lära dem att gå undan för skänkeln ett par steg tex på en volt byter varv, lägger ibland in framdelsväningar...eller att man ta hjälp av en vägg i ett ridhus, men jag traggla aldrig detta mer än korta stunder, sluta när den gör rätt...:smirk: Tro inte man ska försöka lära hästen själv om man är osäker på hur man gör....;)

Schmetterling skrev:
Har precis börjat att rida en femåring och när jag försöker göra skänkelvikningar och liknade så rör han inte sig ett tum åt sidan. Hur ska jag få honom att fatta vad det är jag vill att han ska göra?

du kan alltid börja att träna din häst från marken att flytta, annvänd både röst och lägg spö/handen vid skänkelområdet och ge ett jämt stöd, så fort hästen flyttar sig åt rätt riktigt slätt trycket och berom, senare uppe på ryggen, annvänd mkt ledande tygel, skänkel och gärna kroppsvikt åt det håller du vill att h*n ska flytta.

Ha inte förstpra krav i början, det kommer av sig själv senare när hästen blivit medvetenom dom hjälperna du ber h*n. :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur