Sidepull nosdel, hur stor skillnad?

Shixle

Trådstartare
Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen
Hur stor skillnad är det mellan.

Har fått låna ett av en kollega, men inte hunnit prova än, som är av modellen där det går två remmar till nosdelen, som de vänstra på bilden.
Hittat ett på annons som har nosdelen som ett svängt stycke, mer som högra på bilden.
Personligen så tycker jag nog att den mer solida är snyggare, typ ser mer "lugn" å simpel ut.
Men om den andra sorten är "bättre" så kanske man borde leta ett sånt ist?

Åsikter/erfarenheter?
Är nån sort lättare passa in/bättre passform?
Hur stor roll spelar käkremmens position?
Screenshot_20240925_195549_Chrome.webp

Den med två remmar är den äldre modellen som är stabil - men nuförtiden så finns det nya som tack vare en sväng och en välplacerad käkrem också sitter stabilt.

Taur har extremt många modeller om du vill kolla. Själv har jag ett Edix med mönster på, skitsnyggt, och ligger stabilt nog.

Det är ju inte meningen att man ska slita och dra mycket i sidepull ändå, men det är ju skönt om dom inte snurrar av pyttetryck.

Den med två remmar är den äldre modellen som är stabil - men nuförtiden så finns det nya som tack vare en sväng och en välplacerad käkrem också sitter stabilt.

Taur har extremt många modeller om du vill kolla. Själv har jag ett Edix med mönster på, skitsnyggt, och ligger stabilt nog.

Det är ju inte meningen att man ska slita och dra mycket i sidepull ändå, men det är ju skönt om dom inte snurrar av pyttetryck.
Jämfört med den kapsongrimma jag använder för tömkörning i nuläget så lär väl allt ligga mer still 😅 ena hästen har gått med hack innan, så han borde ju ha lite koll på hur de funkar. Den andra tyckte att ja va mysko som ville att han skulle böja sig i töm 🙈

Förstått att käkremmens placering mer mitt på ganaschen är för att det ska ligga mer still oxå? Tycker egentligen att de ser så konstigt ut, men blir jag knäpp nog så får jag väl fixa pannband med ringar å käkrem med spännen å sätta som extra 🫠🙈

Den från hööks, är det bara jag som tycker det ser lite tunnt ut hur ringen en fäster tygeln i sitter fast?
Såklart så är det nog den modellen jag hittade på annons 🙈 samma infattning som på de hööks ersatte med, det med bling.
Kommentarerna på hemsidan verkar ju nöjda iaf.. borde ju gå ankra fast mer runt nosdelen annars oxå. 🤔

De från hööks har tyvärr gått sönder rätt fort hos mig. Och jag har ingen stark häst (ringarna har brustit). Har ett från Markus holst webshop som är superfin kvalitet, kan rekommenderas! Det samt det jag har i rep med nosludd på har hållit i flera år.

De från hööks har tyvärr gått sönder rätt fort hos mig. Och jag har ingen stark häst (ringarna har brustit). Har ett från Markus holst webshop som är superfin kvalitet, kan rekommenderas! Det samt det jag har i rep med nosludd på har hållit i flera år.
Kusin har tydligen lagat ett liknande innan, så kanske får leja henne sen 😅
Blev så jag köpte det på annonsen iaf, blir att prova det i inhängad först iaf. Ena har som sagt mest troligt aldrig blivit riden bettlöst.
250:- kändes som lagom mycke att lägga ut för å se om bettlöst kan vara ett vettigt alternativ 😅 visionen är att kunna växla mellan sidepull, 3delat egg å 3delat pelham, beroende på.

Blev så jag köpte det på annonsen iaf, blir att prova det i inhängad först iaf. Ena har som sagt mest troligt aldrig blivit riden bettlöst.
250:- kändes som lagom mycke att lägga ut för å se om bettlöst kan vara ett vettigt alternativ 😅 visionen är att kunna växla mellan sidepull, 3delat egg å 3delat pelham, beroende på.
Förstår det, berätta gärna vad hästen tyckte om erat sidepull sen :D

När man "vill se om bettlöst kan vara alternativ" kan vara värt att tänka på hur väldigt olika olika bettlösa inverkar. Och inte då bara sidepull eller hack typ.
Beroende på var tyglarna är fästa, var ev nosdel et sitter så ger den en väldig skillnad i vilka reflexer man triggar i hästen.
Jag tycker sidepull är rätt värdelöst för att utbilda hästar i vad gäller dressyr. Och då menar jag även mer basic vad gäller formgivning för sund kroppshållning, lösgjordhet, balans och lätta hjälper av att den jobbar rätt.
Däremot tycker jag en bra kapson som man placerar längre ner på nosryggen och som har rätt placering och längd på pinnana tyglarna sitter på kan ge en rätt tränslik känsla och funka fint för att trigga respons av rätt muskelgrupper/reflexer i hästen, särskilt under utbildning. Har man en kapson med ett fast och brett nosjärn ligger det på plats stadigt för tydliga hjälper utan att man behöver dra åt runt käkarna så att man hindrar käkarna från att funka biomekaniskt korrekt, dvs så att hästen kan lägga ut underkäken lätt för att kunna ställa nacke och böja sig korrekt.

När man "vill se om bettlöst kan vara alternativ" kan vara värt att tänka på hur väldigt olika olika bettlösa inverkar. Och inte då bara sidepull eller hack typ.
Beroende på var tyglarna är fästa, var ev nosdel et sitter så ger den en väldig skillnad i vilka reflexer man triggar i hästen.
Jag tycker sidepull är rätt värdelöst för att utbilda hästar i vad gäller dressyr. Och då menar jag även mer basic vad gäller formgivning för sund kroppshållning, lösgjordhet, balans och lätta hjälper av att den jobbar rätt.
Däremot tycker jag en bra kapson som man placerar längre ner på nosryggen och som har rätt placering och längd på pinnana tyglarna sitter på kan ge en rätt tränslik känsla och funka fint för att trigga respons av rätt muskelgrupper/reflexer i hästen, särskilt under utbildning. Har man en kapson med ett fast och brett nosjärn ligger det på plats stadigt för tydliga hjälper utan att man behöver dra åt runt käkarna så att man hindrar käkarna från att funka biomekaniskt korrekt, dvs så att hästen kan lägga ut underkäken lätt för att kunna ställa nacke och böja sig korrekt.
Sidepull är väl det som jag förstått funkar mest likt bett, jämfört med cross-under. Vill ju förvirra så lite som möjligt.
Hack har jag bara ridit på typ en gång i mitt liv, och då ena hästen visar missnöje på nosgrimman så känns nått som snörper åt från alla håll inte så lovande.

Har ett gammalt kapson, med typ ledade järn i nosen, där mitten är svetsad av hon som jag fick det av. Har provat det på pållen för massa år sedan, och fick inte till det då.

Sen så är tanken att han kan ha det typ när vi är ute med sällskap å bara lunkar längst vägen 😅

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka