Shettis utrustning från Equilex?

S

"Sara"

Hej. Jag ska köpa sele och vagn till min shettis. Det är väldigt svårt att få tag på begagnat och tänkte därför köpa nytt. Vill ej ha "Skräp-selar", utan bättre med draglinor,baksele m.m. oxå vagn med svängel, fjädring m.m.

Jag har hittat ett företag som heter Eqilex, Och jag undrar om det är någon som har deras produkter och kan ge lite bedömning.
Jag har tänkt på "bröstsele standard" ,och deras vagn för shettis/liten ponny för 3800kr. Är det bra kvalite även om priset är så lågt? om man jämför med andra märken jag har tittat på.
:confused:

Sv: Shettis utrustning från Equilex?

Är det rockarden till a-ponny ni menar så råder jag er att ta rockarden som säljs till b-ponnyn.Min väninnas vän har köpt den rockarden strax innan jul och skulle använda den till normal stor shettis,tack å lov hade hon mätt innan och det visade sig att skaklarna på vagnen till A var alldeles för korta.Den till B ponnyn är dock lagom.Annars så har jag bara hört mycket gott om Equilex produkter.Min väninna har köpt en komplett finsele därifrån och är super nöjd.Själv ska jag inskaffa rockard när plånboken hämtat sig från julklapps chocken. :p :cool:

sök på equilex här på forumet. finns många trådar om det faktiskt.

Jag skulle vilja höra vad ni säger om selarna till STORA hästar. Det börjar bli dags för mig att investera i en maratonsele...

Jag har både en vagn och en sele ifrån Equilex, selen är "Standard", helt okej sele..fick dock gör alite nya hål i den och huvudlaget passar tyvärr inte (för litet)
Vagnen är väl på gränsen, tog den i stl. shetland,men Globus vagen (samma som Equilex är billigare, tror Globus går på 2700kr

Lycka till

Är du nöjd med vagnen i övrigt? Jag menar kvalitén på hjulen och sånt. Vad tycker du om svängeln. själv funderar jag om den sitter för högt upp?

Hjulen är kanske lite väl veka om man tänker sig att köra i terräng, sen va de gller svängeln så har jag fått "säkra" dralinorna med en en gammal livrem jag har, annars glider dom av (där finns ett tunt litet lädersnöre på svängeln, fråga inte va den är till)..men efter jag fixar de så är jag super nöjd med vagnen....bäst av allt är just att man kn plocka ner den så man får plats med den i en transport + hästen.

Veka är bara förnamnet!! Jag har den vagnen, det första som händer när jag provkörden den var att ena hjulet vek sig!.
Skacklarna är alldeles för korta för mina pållar!!

Hur ordnade du svängeln??? Livrem.... hur??

Men huu!
Har du meddelat företaget? Livsfarligt ju!
Var det från equilex? Vilken storlek har du på häst?
/jenny

Jag är lite okunnig - hur mäter jag och hur vet jag hur långa skaklarna ska vara?

Är det samma vagn som på globus??? Då säljs den på Lenas för 2500 kronor!!!!! Har funderat på att köpa en fast är den för KLEN????

Jag har löst de så att jag sätter "fast" draglinorna som vanlig på svängeln, sen tar jag livremmen och drar igenom dom båda och knäpper...annars är de kört, går inte att köra utan, kan säga att jag var LITE lätt fundersam när jag satt ihop vagnen och såg dom löjliga lädersnörena...fråga inte va dom ska va till,men dom sitter ju på svängeln.

När jag får chans ska jag investera i en lite robustare vagn,men denna dugen fint just nu, han körs inte överdrivet mycket och nu när han ska travtränas så körs han med sulky.

Till "DubbelAnnika" JA, det är samma vagn på Globus och Equilex,om den finns på Lenas vet jaginte,men har du möjlighet så kolla dig efter en robustare

Har kollat och JA 2500 kronor på Lenas för samma. De sa i alla fall att den var från Globulus ( sa till mig att den fanns på bild där också om jag ville kolla hur den såg ut)men jag har inte kollat personligen. Men det är halva priset för vad jag tänkt och ge för en vagn och jag kör inte i några backar så det är kanske värt ett försök. Jag är totalt nybörjare och tänkte åka vagn i sället för att springa och tömköra. Fast kondisen börkjar ju bli bättre :) Så kan jag och min dotter åka lite tillsammans och hon är så liten att en till liten kompis kanske kan följa med också i lugn och städad körning.

Jag har ju haft min och promenadkört med..lite grusvägar och bara luffast runt och de dugen den bra till, så på så sätt är jag nöjd med den.

Hejsan. Har köpt en hel del selar och vagnar till mina shettisar. Men jag måste säga att rockard i från Roslagsvagnar är den bästa vagnen jag har haft.
Samt sele ifrån Clifford. Jag köpte ett syntetsele av märke Zilco Tedex. Det är selen är lätt att vårda, dom sitter bra, det finns gott om hål på alla remmar så dom passar väldigt bra.
Båda finns att söka på internet.

ang roslagsvagnar, är den inte obekväm när själva sitsen är i trä? (eller tänker jag på ngt annat)

Någom som provat Tidaholmsvagnars rockard?
(202 tror jag dom kallade den) den kostar säkert stjärta men ändå.

går det att beställa dirrekt från globus?

Tror inte det. Du måste nog vända dig till ngn av deras återförsäljare. Kontakta Globus på mail. jag hade lite frågor angående vagnen och mailade dem. Fick snabbt och trevligt svar.

tidahomsrockarden nr 202 har jag!! den är kanon o värld pengarna, stabilare än roslagen o rejälare däck (bredare o kraftigare ekrar) kolla på min hemsida för lite bilder :) den ser även snygg ut förspänd o det blir ett proprtioneligt ekipage.

Vad är det för adress till Lenas...
Har aldrig varit på den sidan....Skulle ju vilja ha en billig och hyfasd vagn till min lilla shettis....
:D

Lenas är en butik på "landet" de har ingen hemsida, dessutom är det inte Lenas som säljer den utan gårdbutiken bredvid. men Lenas vet alla vad det är :)
Kör in på grusvägen bredvid Hofterups Kyrka, finns skylt oxå.

*saknar lenas*

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 905
Senast: ameo
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 942
Senast: Barrel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har en treårig fjording som inte är så stor, ca 132-133 cm i mkh. Eftersom jag är vuxen, känns det "sådär" att börja rida på henne...
Svar
12
· Visningar
2 420
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern