Finns det ingen shettisexpert = uppfödare med lååååång erfarenhet som kan gripa in i denna debatt,
Jag kan ju tjata vidare om shettisars behov...
Ni veeet ju allt det här.. men jaja...
Hästar behöver minst 1,5 kg TORRSUBSTANS per kg kroppsvikt.
Många shettisägare har pga felaktiga foderstater ponnyer som är uppsvällda i kroppen av proteinbrist. De tror att de då är feta och tar bort foder vilket leder till större brist och mer uppsvällda ponnyer och så är den onda spiralen igång.
Analysera ditt hö så vet du vad din ponny behöver och slipper gissa. Utifrån grovfoderanalysen ser du vilket kraftfoder du ev. behöver komplettera med.
Kvoten mella protein och energi ska ej understiga 6. Kalcium/fosfor bör ligga mellan 1,2-1,8 och Kalcium/magnesium kvoten bör inte understiga 2,7.
På
Vidilab tex. kan du skicka in ditt sampel.
Mina ponnyer har fri tillgång på hö. De anpassar sitt grovfoderintag till den energi som går åt till att tex hålla kroppsvärmen. Man slipper "foderhetsen". När jag kommer med nya balar hö så vänder ponnyerna på huvudet för att kika vad jag gör. Sedan fortsätter de med vad de höll på med och registrerar att; -Jaha, där kommer hon med mat.
Vi människor har ju saliv och magsaftutsöndring när vi ska äta. Hästar har magsaftsutsöndring dygnet runt för att de är byggda att småäta dygnet runt. Har magarna ingenting att jobba med regelbundet och nästan varje timme om dygnet, blir magsyran stark och magsår uppstår lätt.
Ni kan läsa om rastypen på
SSS hemsida. Jag gillar rejäla ponnyer som ser ut som små kallblod. Inga tunnisar och inga tunnor.