shettis foder.

N

Natascha

Vad ger ni era shettisar för foder. Jag ger min minsting:
Morgon: hö 1/2 kg, havre kross 1 dl, kraft pony 1 dl, 1 morot.
lunch: 1/2 kg hö.
middag: 1/2 hö, 1 morot.
kväll: 1 kg hö, 3 dl kraft pony, 1 dl havre kross, 1 morot, 1 vitlöks klyfta, lite salt.

hur har ni andra det :confused:
 
Morgon : 1 dl hel havre
1 dl betfor
1 kg hö

Lunch : 1kg hö

Middag : 1 dl havre
1 kg hö
+mineraler och morötten/äpplen
 
:eek:
2,5 kg hö räcker till en häst som väger 165-170 kg. Vår minishettis i normalhull väger 180 kg.
En häst/ponny ska ha minst 1,5 kg hö / 100 kg kropssvikt!
 
Min shettis har fri tillgång på hö, han äter uppskattningsvis 6 kg/dygn, kan vara mer.

Till detta får han 0,5kg havre + lite betfor o mineraler.

Rids ca 1-1,5 tim/dag
 
Får han bara 2½ kg hö? Det är lite väl lite även för en shettis :smirk: 3-4 kg låter mer rimligt!
Har du analys?
Varför krafft ponny??
 
Morgon:
2dl blötad betfor
2dl müsli (pasture mix - Dodson & Horrels)
1kg hö

Middag:
½kg hö

Kväll:
2dl blötad betfor
2dl müsli
10ml B-vit
7ml vetegrodolja
1½ kg hö
 
Era pluttiga högivor är ju uppåtväggarna om vi ska utgå från att det är normalstora shettisar.
Är det dessutom unghästar som växer så är ju frågan vad som händer i den kroppen. Utgå från minst 4 kg hö.
En vuxen shettis som promenadjobbas funkar bra på 4-5 kg hö och en gnutta kraftfoder beräknat på hö värdet.

Finns det ingen shettisexpert = uppfödare med lååååång erfarenhet som kan gripa in i denna debatt, det verkar som en del shettisars ägare försöker få dom att se ut som fullblod - ja jag vet att det finns tunna shettisar, har haft några själv.

Mina minisar 75 - 85 cm, vägde 100 - 150 kg åt minst 3 kg hö, 1 - 2hg havre och var jättefina,absolut inte tjocka.
Och gick bara i hagen o gjorde ingenting.

Och apropå bantning - man kan inte banta en häst genom att ta bort halva givan foder.
Ta behovet,
minska med knappt 10 %, motionera försiktigt och låt det ta tid.
Även en tjock häst svälter om han inte får i sig det han ska. Får hästen för lite näring ställer kroppen dessutom in sig på sparlåga och förbränner mindre för att förtydliga ett tidigare inlägg om ni nu inte förstod.
 
fri tillgång till hö och 1/2kg kraftfoder fördelat på morgon och kväll.

Jag har en unghäst och han tål mer också...
 
Min foderstat funkar fint på min shettis, har fått hjälp av hans uppfödare (många års erfarenhet) att samanställa den.
Min ponny är defenitivt inte fullblodstunn..eller??

{7d3b2fa8-b9bd-4a27-b5b2-a1557ed7fd13}.jpg


{3cda7499-0f3c-429d-88e2-0bcbba9da639}.jpg


{0d374b41-d8d3-4b28-88b6-50312dbb0181}.jpg


Sen är det ju lite så åxå att har du ett KANON hö så kan man kanske inte alltid ge 4-5kg/dagen.

Well well... jag litar fullt och fast på min pålles uppfödare.
 
Alla har fri tillgång på hö, oavsett ålder/arbete. Sen får de Hippo Müsli (än så länge), betfor, suregrov plus exvis Shy-feeder som de äter nu när de fäller som mest. :) Och massa morötter förstås! :D

Hur mkt kraftfoder de får beror på om de växer, är dräktig osv.
 
Tack för ditt svar, men hur får man då en mycket överviktig shettis att gå ner i vikt om han ätit samma foderstat i 2 år????
 
Det kanske är där som felet ligger ang att den ätit samma foderstat i 2 år...Hur i hela friden lyckas du få exakt samma värden på ditt hö 2 år i rad ??
 
Finns det ingen shettisexpert = uppfödare med lååååång erfarenhet som kan gripa in i denna debatt,

Jag kan ju tjata vidare om shettisars behov... ;) Ni veeet ju allt det här.. men jaja...

Hästar behöver minst 1,5 kg TORRSUBSTANS per kg kroppsvikt.

Många shettisägare har pga felaktiga foderstater ponnyer som är uppsvällda i kroppen av proteinbrist. De tror att de då är feta och tar bort foder vilket leder till större brist och mer uppsvällda ponnyer och så är den onda spiralen igång.

Analysera ditt hö så vet du vad din ponny behöver och slipper gissa. Utifrån grovfoderanalysen ser du vilket kraftfoder du ev. behöver komplettera med.

Kvoten mella protein och energi ska ej understiga 6. Kalcium/fosfor bör ligga mellan 1,2-1,8 och Kalcium/magnesium kvoten bör inte understiga 2,7.

Vidilab tex. kan du skicka in ditt sampel.

Mina ponnyer har fri tillgång på hö. De anpassar sitt grovfoderintag till den energi som går åt till att tex hålla kroppsvärmen. Man slipper "foderhetsen". När jag kommer med nya balar hö så vänder ponnyerna på huvudet för att kika vad jag gör. Sedan fortsätter de med vad de höll på med och registrerar att; -Jaha, där kommer hon med mat.

Vi människor har ju saliv och magsaftutsöndring när vi ska äta. Hästar har magsaftsutsöndring dygnet runt för att de är byggda att småäta dygnet runt. Har magarna ingenting att jobba med regelbundet och nästan varje timme om dygnet, blir magsyran stark och magsår uppstår lätt.

Ni kan läsa om rastypen på SSS hemsida. Jag gillar rejäla ponnyer som ser ut som små kallblod. Inga tunnisar och inga tunnor. :D
 
Normalastora 5 & 10 år får:
Morgon: 1 kg hösilage, 1 dl kornkross & mineraler
e.m: 1 kg hösilage (har fått 1 dl kli, ska ge det igen)
kväll: 2 kg hösilage, Lite halm, 1 dl kornkross, 1 dl betfor, lite olja.

Blivande åringar, en mini och en normal.
Morgon: 1 kg hö, 1 dl kornkross & mineraler
e.m: 1,5 kg hö (ska börja ge kli igen), den stora får 2 dl den lilla 1.
kväll: 1,5 kg hö, 1 dl kornkross, 1dl betfor & olja.
Det brukar ofta finnas hö kvar så man kan ju säga att dom har fri tillgång under nätterna. Morötter får alla fyra mkt av när det finns, till alla mål. Men främst till e.m maten.
 
Hej Hej Rebecka!
Gullig häst! :love:

Ser den lite spetsig ut i ryggen på första kortet? Jag ser inte riktigt. Tre kg hö per dygn räcker ju inte ens till det minimala grundbehovet. Den behöver ju minst tre kilo torrsubstans per dygn om den väger upp emot 200 kg. De flesta höpartier har ju 84% TS. Så fyra-fem kilo hö känns som minimum eller vad tycker ni?
 
ok måste lägga mig i denna disskusion till slut :)
utfodra din shettis som om den vore en "stor" häst -alltså beräkna foderstaten med analyserat hö, och vad den har för behov. som många skrivit så är det måånga som bara ger dem en tuss hö och en liten näva havre vilket leder till proteinbrist och uppsväld häst och konstant hungrig oxå, inte konstigt att många upplever shettisar som "griniga" då de inte får mat .. så behandla shettisen som den faktiskt är -en häst!!
 
Hästar behöver minst 1,5 kg TORRSUBSTANS per kg kroppsvikt.

Hohoho. Per kg kroppsvikt!!! Det blir 300 kg ts till en liten shettis på 200 kg. :smirk:

En liten rättning också, hästar bör få 1-1,2 kg torrsubstans per 100 kg kroppsvikt och det motsvarar 1,2 till 1,5 kg hö. Gäller det silage blir mängden större.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 973
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 661
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp