sheltiens färger+bilder

L

lollolisa

Undrar lite över sheltiens färger!

Vad avgör vilken färg valpen får?
Kan en valp som har två sobla föräldrar få en annan färg?

Någon som har lite bilder på sheltiesar? :bow: :bump:

Sv: sheltiens färger+bilder

Väntar du valp? =)
kan bidra med bilder på mina herrar:

hap3.jpg

Skuggad sobel

zin3.jpg

Trefärgad

Till sommaren är det tänkt att det ska komma hem en valp men den kenneln jag hört av mig till vet inte om hon ska para än....
Väntar på mail från henne! :rofl:

Vilka fina hundar du har!! :love: Gillar verkligen båda färgerna jättemycket! Är skuggad sobel en väldigt ovanlig färg?

För att det ska bli en skuggad i en kull måste en av föräldrarna vara det då?
Finns det något som heter guldsobel? Tror jag hört talas om det?? Eller har jag fel? Har föräldrarna någon speciell färg då? Vanlig färg?

Kom även att tänka på att jag aldrig sett en blue merle paras med en sobel eller en blue merle med en blue merle. Är det någon som vet varför det är så? Har det med sjukdommar att göra?

Är lite nyfiken över vad det skulle kunna bli för färger i kullen där förhoppningsvis den hunden som ska bli min föds! :banana:

Tack på förhand och för era svar! :bow:

Tack, dom är härliga!

Det finns olika varianter av sobel, allt från ljus vetesobel till nästan svart skuggade soblar. Dom finns i lite gråaktiga färget till som du säger gulsdobel och även åt lite rött. Det är svårt att säga vilken nyans på sobeln valparna kommer få, men självklar ärvs det från föräldrarna och längre bak. Men man kan oftast se på valpen om den kommer bli skuggad eller inte.
Det kan bli skuggade valpar från vetesoblar också, beroende på vad som är längre bak, men chansen är ju mindre.

BLM-BLM eller BLM-SO Kan ge deffekter, därför parar man iregel inte dessa.
parar man BLM-BLM kan man få nästan helvita valpar med BLM fläckar.
BLM-SO kan ge så kallad sobelmerle, altså en sobel med mörkare fläckar på kroppen, men dessa växer ofta bort. Och som sagt, det kan ge defekter så de allra flesta anser inte att det är värt det. Vet bara en uppf. i sveriga som korsat BLM-SO och dett var inte populärt.

åååh vilken fin bläs :love:
har du kennel?

min faster har just köpt en liten svart valp, han är bara FÖR go!!!
(sen har hon 4-5 tikar oxå)

Sobel är helt klart min favvofärg!!!

Nej nej, jag har ingen kennel =)
lägger upp lite bilder till på sötnosarna, kan inte låta bli :love:

Hej!

Vad roligt att du har valt rasen sheltie!!!

Jo, det kan komma tricolour eller svart och vit, men då måste föräldrarna ha mycket bi-colour i stamtavlan för att få SV och ganska mycket tricolou för att få 3färgade valpar.

Men om båda föräldrarna är sobla och har mycket sobel i stamtavlan så är det mest sannolikt att det blir sobel valpar, men man vet aldrig. :)

Min kille är 2 år nu. Bläsen som han hade när han var liten har nu försvunnit nästan helt. De brukar göra så!

bebis3.jpg

stor2.jpg

stor.jpg

Tack för ditt svar!
Vilka fina hundar ni har båda två!!

Någon som har lite bilder på sheltiesar?

Jag har jättedåligt med bra foton på min sheltiekille tyvärr, det har inte blivit att vi fotat honom så mycket och då inga "fina" bilder...

Men jag har dessa två som är från lite drygt en månad sen - nu har hans päls vuxit lite till (han är ca 8 månader nu).
(länkar eftersom dom är lite stora)
sitt
stå

Oj. Jag har aldrig varit fötjust i sobelfärgade shelties, då dom sett "bleka" ut...men din var otroligt vacker :p
Jag gillar sheltien mjuka sätt och vet, vet...kanske en dag i framtiden.
Dock är jag lite svag för blue merle.:smirk:

Ljuvliga bilder på vackra hundar!
Min nästa hund SKA bli en sheltie, gärna en sobel. Har alltid varit stormförtjust i trefärgade men det har jag ju en nu (fast hon är blandras) så nästa blir troligtvis en sobel. Vill ha nu nu nu!!! men min yngsta hund måste mogna till ordentligt först, hon är bara två år och fortfarande vild och galen. :D

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
604
Senast: Lillefrun
·
Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
1 443
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur