Ser det här bra ut?

S

Sweet

Har räknat lite på foderstater till mina två varmblodstravare med likvärdiga behov. De promenadrids, är ganska så lättfödda och går på lösdrift. Har fri tillgång till havrehalm men äter nog inte så mycket av den.

Höanalysen (inget vidare):

84% ts
smältbart protein 28 g/kg foder
Energi, foder 7.0 MJ/kg foder
Kalcium 2.3 g/kg foder
Fosfor 0.9 g/kg foder

Såhär hade jag tänkt mig på ett ungefär:
10 kg hö
0,5 kg Krafft Pluss Grön
0,3 kg B-jäst
0,1 kg Betfor

Detta ger en protein/energi kvot på 6,1 och en Ca/P kvot på 1,9 (Om jag räknat rätt)

Har räknat med hjälp av Hippocampus foderstatsprogram men lagt på mer foder än vad de rekommenderade för att komma upp i en protein/energi kvot på minst 6.

Så vad tycker ni foderstatskunniga?
 
Sv: Ser det här bra ut?

Det är fortfarande för lite protein i foderstaten (5,75) och äter de lite halm också så blir kvoten ännu lägre. Min erfarenhet av travare säger att de behöver lite högre kvot än 6.

Vad har du för värden i din jäst? Det kanske skiljer sig från den jag räknar med.

mvh Jessica
 
Sv: Ser det här bra ut?

Värdena på min b-jäst är dessa:

Energi: 14
Protein:360
Kalcium:2
Fosfor:14
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 479
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp