Septemberhö

J

judy

Hej!
jag har fått ganska mycket hö utav min moster, men hon sa att det var septemberhö, vad är det för skillnad på det å "vanligt" hö??
är det någon som kan svara på det vore jag evigt tacksam! :)
tack på förhand
 
Sv: Septemberhö

Generellt sett så har sent skördat hö lägre näringsvärden...
Beroende på om vallen är slagen innan under sommaren så kan även strukturen vara annorlunda. Dvs grövre eller tunnare....

Är den hygieniska kvaliten bra så är sent skördat hö helt OK att ge hästar. Speciellt om man har hobbyhästar...

Vill man vara säker på näringsinnehållet så måste man ta en analys för att kunna ställa en korrekt foderstat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Foder & Strö Hej alla kloka och erfarna hästägare! Berätta allt ni vet om vinterbete! Hur mycket energi, protein och mineraler? Till vilka...
2
Svar
22
· Visningar
2 762
Senast: Ise
·
Foder & Strö Hej allihopa! Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat...
Svar
14
· Visningar
1 378
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, jag har en begreppsfråga jag hoppas kunna få svar på. Admin får ta bort inlägget om sånt är otillåtet i gruppen. Sitter med en...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp