Sent slaget hö

Druvan

Trådstartare
Hur förändras värdena på ett hö som är sent slaget? Många grova strån och lite gulaktigt (inte som halm dock). Nyfiken vad ni tror :)
 
Proteinvärdet sjunker snabbt, energivärdet sjunker pga smältbarheter sjunker men inte alls lika mycket som proteinet.
PL
 
Mitt hö som ex: Sent skördat fjolårs-hö, mkt grovt.
Mj: 7.2 SmbRp:35
Mina hästar får tillskott av vitaminer eftersom de försvinner vid så lång lagring.
I övrigt är jag mycket nöjd med detta hö som hästarna har fri tillgång av, dom är runda o blanka.
De får förståss kraftfoder oxå!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
833
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
528
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 965
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp