Sen könsmognad hingst/infertil?

drekaflúga

Trådstartare
Min då 2 åriga islandshingst (med BLUP-betäckningslicens) betäckte 6st ston förra sommaren och inget av dem är dräktiga:cry:

Två av dem handbetäcktes och bara under en brunst (ägaren till stona ville bara försöka en brunst för sen skulle stona flyttas så hon sa "blir det något så blir det något")

Fyra av dem gick han på fribetäckning från juni till september, varav ett är känt för att vara svårt att få dräktigt. Vi har sett honom betäcka samtliga ston.

Jag oroar mig såklart för att han är infertil nu! Ska göra spermaprov och fråga veterinär men vill höra här också om någon har erfarenheter av fertilitet hos unga hingstar.

Jag hoppas på att han helt enkelt har betäckt fel eller att han inte nått full fetilitet. Har nån något exempel på hingst som mognat sent? (jag har nämligen inte sett detta problem förr)
 
Sv: Sen könsmognad hingst/infertil?

Är nåt av stona dräktighetskollade på tidigt stadium?

Det går ju bara att gissa, när man inte har mer koll än det verkar ha varit här.
Eller betäckte hingsten alla ston var tredje vecka?
Vet ni ens om han fick utlösning? Är man van vid hingsthållning, märker man det.
 
Sv: Sen könsmognad hingst/infertil?

Han gick på fribetäckning och stona kollades regelbundet med ultraljud. Inget dräktigt då så i september gav vi upp.

De betäcktes i alla brunster, men fritt som sagt (hon som hade honom har sett minst en betäckning/sto och brunst). Ja vi vet att han har fått utlösning i alla betäckningar som har setts men går de på fribetäckning så kan vi ju inte garantera att han fått de på alla betcäkningar.

Hon som haft honom på station har haft hingstar på fribetäckning i 26år så hon är en van hingsthållare... (men aldrig varit med om detta)
 
Sv: Sen könsmognad hingst/infertil?

Kan man inte kolla spermakvalitéen samtidigt man gör CEM-test?
 
Sv: Sen könsmognad hingst/infertil?

För en novis isismännniska. Varför väljer man att sätta en 2-åring i avel?
 
Sv: Sen könsmognad hingst/infertil?

För en novis isismännniska. Varför väljer man att sätta en 2-åring i avel?

Det är inte helt ovanligt att två/treåriga BLUPhingstar betäcker.

detta gäller enligt SIF:

BLUP-licens

Obegränstat antal ston:

Hingsten ska vara 2 - 4 år
Blup på 120 och uppåt
Godkänd veterinärbesiktning
DNA, härstamningskontrollerad mot far och mor
CEM-test (2 stycken med en veckas mellan rum) krävs då hingsten varit verksam i annat land, dock ej Island


Anledningen till att de som betäcker med hingsten är väl att du kommer över avkommor en toppstammad, mycket lovande unghingst efter 1klass föräldrar till 1/5 av priset det kostar att betäcka med samma hingst efter bedömning. Men det är klart att det är en chansning när det är en ung hingst. Därför avlar jag inte på honom själv föränn jag har avelsvisat honom.
 

Liknande trådar

Avel Det säjs att stoet ofta gör likadant från år till år angående dräktighetens längd. Dva att hon t.ex alltid går ca 2 veckor över tiden...
Svar
7
· Visningar
1 447
Senast: Darby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp