Semin? (frysa sperma från hingst)

Liten

Trådstartare
(lite ang min andra tråd, om hingsten..)

mamma föreslog att jag skulle köpa honom och sen "spara" sperma frn honom, och sen när/om jag hittar ett sto som jag vill ha (ja och har råd med förstås:angel:) inseminerar henne.. (detta eftersom hingsten är rätt gammal, 19år, och jag vill ju inte stress-betäcka..)
jag har dock hört att det är dyyrt.

stämmer det? nån som vet ungefär vad det kostar, och går det för privatpersoner (elr måste man hålla på med avel en hel del) ?
lagras sperman i så fall på semin-station, elr vart nånstanns?
tanken är att JAG ska avla för "EGET BRUK", går det ändå att göra såhär elr kan då vem som helst som betalar avla/seminera med min pålle?

//Louise, lite vilse i avelsdjungeln..
 
Sv: Semin? (frysa sperma från hingst)

Tips
Sök efter tråden; Tappa hingst på semin?
// Linda
 
Sv: Semin? (frysa sperma från hingst)

Den enda siffra jag har hört angående att samla och frysa in, är 20000:-
Dyrt alltså, och det är långt ifrån alla hingstars sperma som klara att frysas, plus att du måste ta EVA och CEM prov innan du får frysa.
Kort sagt kan du nog slå detta ur hågen..
 
Sv: Semin? (frysa sperma från hingst)

Det är en avsevärd skillnad kostnadsmässigt att samla för att skicka färsk semin, jämfört med att frysa in.
 
Sv: Semin? (frysa sperma från hingst)

Tråden jag tipsade om handlar inte bara om färsk semin. Du har själv svarat i den om fryst.
// Linda
 
Sv: Semin? (frysa sperma från hingst)

Den enda siffra jag har hört angående att samla och frysa in, är 20000:-
Dyrt alltså, och det är långt ifrån alla hingstars sperma som klara att frysas, plus att du måste ta EVA och CEM prov innan du får frysa.
Kort sagt kan du nog slå detta ur hågen..

hm okey det var mindre än jag väntat mig (såg framför mig en räkning på kanske 50 000kr..), men med tanke på att jag har hittat flera ston (visserligen Engelska fullblod då, så så blir det ju angloarab men) för 3000-12000kr, faktiskt inga dåliga avelsston och utifrån annonserna sett verkar flera av dem kunna passa ihop med & kompensera upp hingsten, och vice verca..det låter som att det kommer att kosta lika myckt elr mer att ha på semin, som att köpa ett sto. hmm, kanske mor min och jag kan slå oss ihop om stoet - hon betalar avgifter och jag hjälper henne med den ridning hon ej klarar (ryggskada sen bilolycka för några år sen....) :idea: ...

men tack så mycket för svar:bow:
 
Sv: Semin? (frysa sperma från hingst)

hur går det till att skicka färsk semin?? har bara hört om fryst förut.
 
Sv: Semin? (frysa sperma från hingst)

hm okey det var mindre än jag väntat mig (såg framför mig en räkning på kanske 50 000kr..), men med tanke på att jag har hittat flera ston (visserligen Engelska fullblod då, så så blir det ju angloarab men) för 3000-12000kr, faktiskt inga dåliga avelsston och utifrån annonserna sett verkar flera av dem kunna passa ihop med & kompensera upp hingsten, och vice verca..det låter som att det kommer att kosta lika myckt elr mer att ha på semin, som att köpa ett sto. hmm, kanske mor min och jag kan slå oss ihop om stoet - hon betalar avgifter och jag hjälper henne med den ridning hon ej klarar (ryggskada sen bilolycka för några år sen....) :idea: ...

men tack så mycket för svar:bow:

Säljs verkligen BRA avelsston för det priset?
 
Sv: Semin? (frysa sperma från hingst)

Inom travet säljs bra avelsston för det priset. Inte fantastiska avelsston kanske, men ston ur förvärvningssäkra mödernen, med bra pappa och morfar kan man hitta för de priserna. Jag antar att samma kan gälla för fullblodsston, men jag har inte kollat den marknaden.
 
Sv: Semin? (frysa sperma från hingst)

Jag är relativit insatt i den marknaden och NEJ man hittar inga bra ston till dom få kronorna :crazy: inte om du vill få något gott ur avkommorna iallfall, men vill man producera fram hästar av medioker kvalitet som antagligen är heta i huvudet så är det ju fritt fram...
 
Sv: Semin? (frysa sperma från hingst)

hur går det till att skicka färsk semin?? har bara hört om fryst förut.

Den stoägaren som vill seminera sitt sto, beställer via sin seminstation sperma från aktuell hingst, när det är dags att seminera. Hingsten tappas då på sin station, och sperma skickas till mottagarstationen i en kyld låda, via tåg, flyg, bud eller post.
Stoägaren betalar (bland alla andra avgifter) oftast en "stationsavgift" som ska gå till hingstens station, för arbetet med att tappa hingsten. Det är dock småsummor det handlar om, och den egentliga inkomsten för hingstägaren är ju språng-/ dräktighets-/ levandeföl avgifter.

För stoägaren blir det ofta billigare med färsk semin, eftersom veterinärens insats är mindre i det fallet, och "seminavgiften" (veterinärens arvode) är flera tusen kronor lägre för färsk semin, jämfört med fryst.
Dock kan kostnaderna för färsk semin snabbt skena iväg om inte stoet tar sig direkt, alternativt står med en lång brunst, så att det blir många skick med sperma. Stoägaren betalar nämligen skickkostnaden.

Det är högre dräktighet på färsk semin kontra fryst, därför använder man färsk när det går.

Anledningen till att veterinärkostnaden skiljer sig åt mellan de lika metoderna, är att vid färsk semin undersöks och semineras stoet varannan dag, från det att veterinären konstaterat att hon har tillräckligt stor follikel (äggblåsa) för att det ska vara lönt att seminera. Detta intervall har man, för att man räknar med att sperman lever 48 timmar efter semination. Man fortsätter seminera tills man sett att stoet ovulerat. (Äggblåsan brustit.)
Målet är att seminera så får gånger som möjligt, ur kostnads och infektionshänseende.

Vid fryst sperma är det ett annat tillvägagångsätt, eftersom de frysta spermierna inte klarar sig lika länge i livmodern. Därför, när stoet kommit in i högbrunst, veterinärundersöks hon med 6 timmars intervall dygnet runt, tills man ser att hon ovulerat, och då seminerar man. Alltså är det bara en seminering/ brunst vid fryst. (Om inte stoet står med flera mogna folliklar, och släpper fler än en. I så fall seminerar man vid varje ovulation.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: Fenestra
·
Avel Hej! Jag funderar på att använda min egen hingst för avel 2013. Jag har personer utomlands som vill använda honom, och nu sitter...
Svar
5
· Visningar
1 756
Senast: KickiH
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 885
Senast: Molekyl
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 535
Senast: Winter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Igelkott
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp