Selkirk Rex

MissFideli

Trådstartare
Har fått lov att lägga ut bilder på en ganska ny ras i Sverige, Selkirk Rex. Den är så pass ny att den inte renavlas helt än utan som ni ser använder man perser och britter för att fixa till typen och hålla bra avelsbredd. Hoppas att den på sikt blir godkänd, för jag är väldigt intresserad!

Dom kommer från S*Simeli's katteri.

Först ut är S*Simeli's Nella Fantasia, blåpadda
IMG_2938.jpg

IMG_2940.jpg

IMG_2966.jpg

Sen min nya drömkatt, S*Simeli's Here I Am, bruntabby och vit
IMG_2919.jpg

IMG_2945.jpg

IMG_2976.jpg

Senast ändrad:
Sv: Selkirk Rex

Vad är vitsen med att ta in en inte ens renavlad "ras" till? Splittra upp aveln på ännu fler småpopulationer?
PL

Är man minsta insatt i genetik så finns det ett ganska självklart svar på den frågan faktiskt.

Senast ändrad:

Snarare att jag reagerar på att du som inte tycker om huskatter vill ta in ytterliugare en ras utan genetisk sundhetspotential!
PL

Snarare att jag reagerar på att du som inte tycker om huskatter vill ta in ytterliugare en ras utan genetisk sundhetspotential!
PL

Åh, du lär mig nått nytt!! Jag visste inte själv att jag inte tycker om huskatter, tur att du berättade det för mig! :grin: Undrar hur det förklarar att jag haft en själv då... Hmm...?
Hur många raser av nått djur föds med en lagom stor genetisk population ? Inte nån. Varken på hästar, hundar eller katter. Att du är emot raskattavel är ju iofs inget nytt, men Selkirken har knappast problem med sundheten och med seriösa uppfödare kommer den inte få det heller.

Nella är HELt outstanding!! :love:

Jag var så här nära *visar med fingrarna* Att maila angående henne.. Flera gånger. Hon var lite love at first sight för mig.
Ska det in en annan ras i mitt hem finns det chans att det blir en Selkirk. :love: (om vi tål dem ;) )

Ja, Nella är supersöt! Ska tydligen behållas av uppfödaren, men det vet du säkert ;)
Spirit är min favorit, så näpen och så söt :love:

Jag hoppas att Selkirken blir en bra länk mellan britterna och D-rexarna, dom får medla om det blir problem :idea:

Jag har inte träffat nån IRL än tyvärr, men eftersom perser och britter är en gans astor del i den så skulle jag tro att den är lugn utan att vara soffpotatis. Ingen direkt aktiv ras.

Dom är helt ljuvliga! Skulle jag inte redan vara fast för ragdollen så skulle en selkirk inte sitta fel! fast jag är mer förtjust i de som är mer britt-typade än de som är perser-typade, så jag hoppas att man kommer använda mest britt och långnästa perser i aveln... Men jag antar att det kommer bli svårt att hitta avelsmaterial till långhåren om man bara ska leta efter långnästa perser och långhårsbritter, de växer ju inte direkt på träd...

Visst är dom! :love:
Gillar också dom som ser ut som britter och är lite mer förtjust i dom korthåriga (lat tror jag :angel: ), men dom långhåriga är ju supersöta dom med.

Jättefina! :love: Man vill bara gosa ner näsan i den där fluffiga pälsen!

Jag var nära att köpa en för nåt år sen men insåg sen att jag gillar att slippa allt för mycket päls i huset och dessutom var de jag tittade på lite väl dyra enligt mig.

Priserna ligger väl på samma som dom flesta raserna? Tycker dom har haft (vad jag har sett) ett ganska lågt pris med tanke på kostanderna att föda upp den här rasen.

Vad jag tycker om selkirk behöver jag kanske inte ens skriva igen :angel: :love:

Nästa katt kommer absolut bli en selkirk. Och i framtiden så SKA jag ha ett eget katteri med selkirk. Jag ska ju få fram en liten till Reykurs pojkvän ;)

Priserna ligger väl på samma som dom flesta raserna? Tycker dom har haft (vad jag har sett) ett ganska lågt pris med tanke på kostanderna att föda upp den här rasen.

Håller absolut med dig. Att dom flesta uppfödare dessutom har iaf någon importkatt gör att iaf jag tycker att selkirkens priser är väldigt låga.

Håller med! Titta på Sphynx och Bengal som kostade över 15000:- när dom var nya, medan Selkirken väl aldrig legat över 10.000?

Nej, dom ligger väl runt 8000 tror jag. Variant brukar vara ngt billigare än lockiga har jag för mig. Men runt 8-9000 är dom priserna jag har fått i skallen i alla fall.

Njae, de jag kikade på då kostade 18000 och det är dessvärre mer än vad jag vill lägga på en katt i inköpspris, iaf hittills.;) Men det var ju några år sedan och jag kikade inte runt efter andra uppfödare för att jämföra priser.

Aha. Ja, då förstår jag att du backade. Nu kostar dom mindre i alla fall :)
Jag tror det där är väldigt uppfödarbaserat i så fall, större uppfödare med bättre möjligheter till importer och annat tar mer betalt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka