B
BeastieBabe
hur pass farligt är ett selenöverskott? vad händer vi ett överskott?
har läst mig till att en häst behöver 0,2 mg selen per 100 kg kroppsvikt och maxdosen är 6 mg per 100 kg kroppsvikt..
det ger en min/max giva på 0,7-21 mg för en ponny på 350 kg
Jag har räknat ut en foderstat passande ponnyn både ifråga om underhåll (vikt 350kg), arbete(30%) och ras(1%)
detta har då hamnat på:
5 kg hö (7.2 MJ, 12 SMRP, 2.1 g Ca, 1.2 g P, 0.6 g Mg)
1½ kg Krafft lusern
200 g Krafft Ponny
300 g soja
100 g betfor
40 g Krafft Miner Vit
seleninnehåll
K Ponny 0,08 mg
K Miner vit 0,6 mg
lusern innehåller inget selen (enl krafft)
Soja, Betfor och Höet vet jag inte selenvärdena på men kan de vara så att hon får i sig mer än 20 mg selen från dessa tre fodersorter?
Och hästen får i sig 0,68 milligram Selen av detta (för lite dvs men jag vet som sagt inte selenvärdena i höet, sojan och betforn)
och ang foderstaten.. någon som ser något fel i den eller om det är något som fattas/behöver läggas till?? verkar det bra för ponnyn? alla tips är välkomna
har läst mig till att en häst behöver 0,2 mg selen per 100 kg kroppsvikt och maxdosen är 6 mg per 100 kg kroppsvikt..
det ger en min/max giva på 0,7-21 mg för en ponny på 350 kg
Jag har räknat ut en foderstat passande ponnyn både ifråga om underhåll (vikt 350kg), arbete(30%) och ras(1%)
detta har då hamnat på:
5 kg hö (7.2 MJ, 12 SMRP, 2.1 g Ca, 1.2 g P, 0.6 g Mg)
1½ kg Krafft lusern
200 g Krafft Ponny
300 g soja
100 g betfor
40 g Krafft Miner Vit
seleninnehåll
K Ponny 0,08 mg
K Miner vit 0,6 mg
lusern innehåller inget selen (enl krafft)
Soja, Betfor och Höet vet jag inte selenvärdena på men kan de vara så att hon får i sig mer än 20 mg selen från dessa tre fodersorter?
Och hästen får i sig 0,68 milligram Selen av detta (för lite dvs men jag vet som sagt inte selenvärdena i höet, sojan och betforn)
och ang foderstaten.. någon som ser något fel i den eller om det är något som fattas/behöver läggas till?? verkar det bra för ponnyn? alla tips är välkomna