Selenbehov?

majola

Trådstartare
Har det kommit nya riktlinjer för selenbehovet? Jag trodde det var 0,2 mg per 100 kg häst, men det nya programmet på Hippocampus beräknade ett behov på 2,2 mg på en 550 kg häst, vilket ju är det dubbla!

Ska man tillgodose det så måste man ju väldigt mycket av de receptfria selenpreparaten. Hur mycket innehåller egentligen tokosel?
 
Nu har jag mailat med den person som har gjort programmet, och det var en felprogrammering. Inga nya rekommendationer alltså, utan det är 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt.
 
Vilken tur att du uppmärksammade det och kollade upp det!!!

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 227
Senast: Muninn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp