Selen i färdigblandad müsli

bergstopp

Trådstartare
på det fodret som min ena häst äter sä står det bara smrp, MJ osv men inte typ vitaminer och selen. Det slog mig att det kanske är en del selen i kraftfoder? Han får även krafft miner blå men jag vågar kanske inte ge det om det blir för mycket selen?

Anledningen till att det inte står på påsen tror jag är för att det är en mindre butik som blandar eget. Hästen är ganska gammal och det är det som han äter bäst och tycker mest om.
 
på det fodret som min ena häst äter sä står det bara smrp, MJ osv men inte typ vitaminer och selen. Det slog mig att det kanske är en del selen i kraftfoder? Han får även krafft miner blå men jag vågar kanske inte ge det om det blir för mycket selen?

Anledningen till att det inte står på påsen tror jag är för att det är en mindre butik som blandar eget. Hästen är ganska gammal och det är det som han äter bäst och tycker mest om.
Det är ganska stort spann mellan minimibehov och maxtolerans för selen, så det är säkert ingen fara att ge både och.
(det var länge sedan jag läste innantill, men något i mitt minne säger att behovet är typ 0,2 mg/100 kg och maxtoleransen 5 mg - men ta inte detta som någon sanning innan någon annan bekräftat det)
 
Enligt NRC 2007 ska maximal toleransgräns för selen vara 20mg /dag för en 500 kg häst om jag läst rätt. Rekommenderad minimimängd är 1mg /dag till 500 kg häst . Det betyder förstås inte att man ska ge 20mg om dagen till sin häst.
Men jag hade alltså fortsatt ge extra selen förutom kraftfodret du ger. Det bästa är väl att fråga där du köper om fodret du köper innehåller selen. Men det borde då rimligtvis stå på säcken om det är tillsatt.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 218
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 230
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 081
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 552
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp