Selen, föl & foder

Alexandra_W

Trådstartare
Selen, föl & foder

Var ligger maxtoleransen av selen till 6månaders arabföl? Beräknad vuxenvikt 450 kilo?

Var ligger selenbehovet?

Och hur i helsike ska jag veta hur mycket selen hon får i sig, finns ju ingen selenanalys på höet eller hösilaget? Och vad är snittvärdet på selen i havre och korn?

Re: Selen, föl & foder

Havre, silage, hö, korn kan du räkna med har 0 mg selen. Eller tja, havre har ca 0,01 mg selen per kg TS.. :cool:

Enligt mitt SLU-häfte, som förvisso är det "gamla" från -97, är Selenbehovet för växande unghästar 0,2 mg/100 kg kroppsvikt.
Maxtoleransen är 6 mg/100 kg kroppsvikt

Nu vetefan vad hon väger. Men vi säge rhon väger 200 kg. Då ska hon alltså ha minst 0.4 mg och max 12 mg. Det var ett jäkla stort spann det =)

Breed har 1.2 mg/kg foder. Hon får ett kilo breed/dag.

Således har hon iaf inte selenbrist (kommer väl till lite från resten av fodret med men breeden står ju för huvuddelen). Men då törs jag prova lägga på MER selen i alla fall.

Tackar =)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama