Sele till släde?

Ramona

Trådstartare
Jag är helt novis på detta med slädar. Jag är väldigt mycket nybörjare på körning också, min kunskap sträcker sig till att kunna spänna för en snäll häst och köra rakt fram i en rockard! :)

Men nu har jag blivit väldigt sugen på att köra släde och undrar vad det finns för modern utrustning för detta. Jag har tillgång till en gammal oksele, men det är ingenting jag skulle sätta på någon häst!!

Köper man en modern loksele eller vad behövs det för utrustning? Och vad sätter ni i för brodd på vintern när man kör tunga lass såsom en släde med en eller två personer i? Har ni extra långa brodd eller räcker det med normala isbroddar?

Sv: Sele till släde?

Hej! Till att börja med rekommenderar jag dej att ta kontakt med någon körkunnig innan du börjar! :)
Även en loksele behöver anpassas o ställas in för att passa!

Oftast kör man med loksele då skaklarna brukar vara gjord för det om det är en gammal släde. Glöm inte att kolla upp släde o skaklar så att trä o järn är ok!.

Själv kör jag med en släde där jag satt på andra skaklar så jag kan köra både med giggsele o (modern) loksele beroende på hur tungt de ska dra.

En släde går väldigt lätt om det är snö o is på underlaget så en släde med 2 personer är inte särskilt tungt för hästen att dra.
Jag har bara vanlig brodd då jag rider o kör på vintern.

Lycka till!

Givetvis ska jag inte köra iväg med grejer som inte är okej. Det är ju liksom en självklarhet!

Bra tips det där om att skaklarna brukar vara gjorda för loksele. Det är väl en loksele det får bli då. Blev erbjuden att köpa en körsele inkl baksele väldigt förmånligt, men då jag har lite halvtight med pengar just nu så ville jag inte köpa den om det inte var så att jag är säker på att den lämpar sig. Detta med släden är ju ett framtidsprojekt och inte någonting akut, så jag har ju ingen panik att köpa på mig saker, men får man en bra deal vill man ju gärna ta den. ;)

Det är inte säkert att en gammal loksele är dålig. Och är den dålig men passar hästen så går det att renovera bara trä och beslag är friska.

Men det är ett evigt provande av lokor innan man hittar nån som passar i form och storlek, sen ska resten passas till. Men det är inget hokus pokus utan går med lite tålamod.

Ptr

Vart lämnar man in en sele för att bli renoverad då? Fixar du sådant? Törenboda är inga långa vägar att åka från där grejerna är. ;)

Frågan är väl mest om det verkligen är värt det eller om man köper en bättre begagnat loksele. En vanlig travsele kan jag passa på hästen, men frågan är exakt hur svår en loksele är att få till.

Vad jobbigt detta blev. :angel:

Liknande trådar

Körning Islänning. 4 år. inriden i april. inte mycket tiden sen dess. men hållt på att köra in vid sidan om. så idag så här han blivit körd...
Svar
5
· Visningar
1 702
Senast: Efwa
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: Pinkilly
·
Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 544
Senast: Egonson_
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka