Sele med frontknäppning

Shark

Trådstartare
Vart kan man köpa dessa? Finns dom i ngn djurbutikskedja eller bara på nätet?

Kanske ska förtydliga :) En sele där man alltså fäster kopplet i bringan.

Sv: Sele med frontknäppning

Är det ett sånt Vgv sele/bälte tro? De finns nog i de flesta välsorterade djuraffärer såväl på internet som irl:)

Jo någon typ av den selen, måste inte just va det märket dock :)
Är lite trött på att åka kana efter den stora på väg till sökskogen :o
Jag har inte hittat det i mina vanliga butiker men får kanske åka och kika i ngn annan stad. När man bor i buschen så har man ju tyvärr inte dessa stora välsorterade butiker :P
Men jag måste kunna prova den för hon har en rätt udda typ så selar brukar inte passa tyvärr.

Vgv:n har en hemsida med återförsäljare.

Jag föredrar faktiskt den billigare modellen av halti. Bara för att snurra ihop det så kallar de sin sele också för halti, som gjort att blanda ihop med nosgrimman. Men den har frontknäppning och ytterligare ett fäste upp till halsbandet, annars tycker jag att själva selen gärna roterar runt hunden.*Länk borttagen av moderatorn*
Såg nån text där de påstår att den funkar som nosgrimman, det gör den absolut inte.

Senast ändrad av en moderator:

Funkar den bra alltså? Jag har haft vissa funderingar på att köpa någon sådan sele då vi ska ha svägerskans rottishane två veckor. Och två rottweilers varav en ganska understimulerad och koppeldragande plus barnvagn känns som lite väl mycket att manövrera själv.
Priset på den selen var ju inte mycket att orda om.

Jag har själv en som jag använder på mina kurser. Jag tycker den är super. Personligen använder jag den som ett hjälpmedel, men jag kan köpa att den används istället för halsband då den är väldigt snäll. Men den ökar ju egentligen inte följsamheten hos hunden.

Jag tänkte mig att använda den som "nödbroms" mest. 60 kg hund som är understimulerad, på en ny plats och gillar att jaga (och vi har på tok för många på tok för närgångna katter i vårt område) är en del att hålla koll på, särskilt när man har ytterligare 38 kg hund (som säkert gärna hänger med på kattjakt) plus en barnvagn att hålla reda på. Och jag vill inte tappa honom!
Ett stryphalsband, inte ens upplagt under öronen, förslår inte långt ifall han för för sig att dra utan enda chansen är att man kan sätta honom ur balans.

Hittade en frontknäppt sele i en djurbutik igår och har provat den på bägge mina hundar och ja, de funkar!
Nu kan jag ju inte svara på hurvida de kommer "vänja sig" vid den eller inte. Men min tanke är ju att bara ha den som broms när jag vet att de är supertaggade och jag inte vill bromsa deras förväntan så att säga.
Så jag tror nog denna lösning kommer funka bra för oss tills jag så småningom kan börja pula in lite lydnad. Men just nu vill jag som sagt bara ha full motivation och förväntan på figgar ute i skogen :D

Jag har en sådan till E numer, en äkta halti :D Kostade mindre än 200kr och det var som att komma till den stressfria himlen :D

Min gick på under 200 spänn med.
Jag gillar inte alls sådana där selar som drar osv men den här kan jag inte se ngt negativt med??

Min unghund som gärna drar och stressar i början av promenaderna för tillfället, hon vart som att "jahapp jag kan inte dra så då kan vi slappna av". Helt annan hund mitt i tonårshysterin.

Givetvis så måste man ju ändå träna på kontakt och förighet, men för tex sökskogen, underbart!
För att inte tala om morgonkisseriet halv fem på morgonen då man har noll ork och lust att vara konsekvent.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
695
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: Sel
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
863
Senast: TantAgda
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025