Sele i nylon

F

Fjunet

Någon som har det och kan berätta mer om det?
Några andra med tankar om selar i annat material än läder?

:bow:

Sv: Sele i nylon

Hejsan!
Jag tycker att elar som inte är i läder verkar farligt!
Tänk om dom går sönder när du kör??!!
Det beror förstås på vad du ska ha din sele till?
Ska du tävla eller ska du köra hemma?
Ska du tävla måste du nästan ha en läder sele!
Hästarna dra så pass mycket i selarna i maraton så det kan bli farligt.
Detta är mina åsiketer, kolla med flera!!!

Ha en god jul ;) och ett gått nytt år :banana:

///
Jossan :cool:

Jag skulle heller aldrig skaffa en sele i nylon, livsfarligt om du frågar mig!!
Konstigt att det tillverkas sådana öht.
Om jag vore du skulle jag skaffa en i läder, gärna en begagnad.

Skönt att nån tyckt som jag! :bow:
Ne det är sant, hur kan man tillverka sådant??

J

Hurvida det är bra eller inte kna jag inte uttala mig om, men nylon är ett hållbarare material än läder.

Jag håller med, det är snarare så att av säkerhetsskäl kanske man ska ha en lädersele just för att nylonet inte går sönder vid olycka. Läderselar är alltid förstärkta med nylon.

Däremot blir ju finishen inget att hurra över efter nåt år gissar jag, så nylon är uteslutet för min del. Däremot Ideals Leather tack sele verkar fin! Det är skillnad på konstmaterial och konstmaterial.

Tänkte på det häromdagen, att körningen är lite efter i både mode och material. Det borde gå att göra High-tech selar med ex gummi i bröstan, bättre passform, fler justeringar, häftiga färger, fler funktioner.

/j*

Jag har en Travsele i nylon,,, lr inte helt i nylon men det är inte läder, och den fungerar aldeles utmärkt och är inte klenare än en vanlig sele, dessutom är den bättre på så sätt att om den blir lerig så är det bara att spola av den utan att den blir förstörd!

Tycker att det är fult med konstgjort. Vill bara ha läder.//bonny.

Min Travsele är faktiskt snygg, närstan snyggare än en i läder tycker jag, tömmarna ser nästan ut som ett par i läder, Men jag tror inte heller att det skulle va så snyggt med en hel körsele i Konstgjort matrial

Jag har helt övegått till plast och nylon och håller på att sälja ut alla lädergrejor.
Fördelar: Man slipper smörja. Man slipper smörja. MAn slipper smörja...Hållbarheten är typ längre än hästens livslängd....

Nackdelar:OM en häst eventuellt skulel fastna i selen så går den inte sönder. Den håller för hur mkt slitage som helst... Vilket kan vara farligt om hästen kommer lös och fastanar på något sätt i selen.

//Linda-älskar syntet i alla former.

:) Håller helt med dej! :) Nylon/Plast fungerar utmärkt! har ingen arfarenhet av körselar i det matrialet men det är super till trav! både mitt huvudlag och QH sele är i plast/syntet det är utmärkt efter ett lerigt jobb på banan då är det bara att spola av det med vatten! :) Jag tycker nackdelen är att tömmarna lättare blir stela när dem hänger och blir kalla, Och som du säger lite läskligt om de skulle fastna därför kanske jag inte skulle vilja ha tillexempel draglinor i annat än läder, :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: skiesabove
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
976
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
675
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka