seg häst.

melvin

Trådstartare
hejsan! skulle vilja ha lite råd och tips på hur man aktiverar en seg häst, om man vill ha den mer alert och få den att lättare/snabbare ta framåtdrivande skänkel, alla tips välkomnas! :banana:

Sv: seg häst.

Halvhalter och övgångar, öka och minska tempot. Se över huvud taget till, att det hela tiden händer saker när du rider, så att varken du eller hästen "somnar till". Volter, halter en galoppfattning ur skritt, vare sig du är på ridbanan eller i skogen. Rider du på ridbanan och det finns ett litet hinder, rid volter, vändningar, lite skänkelvikningar och så helt plötsligt rid bara mot hindret och "ploppa över". Gör oväntade saker, så att hästen inte tycker att du som ryttare är förutsägbar och "slår sig till ro".

Jag använder ofta serpentiner, både för att få min häst vaken för både framåtdrivande hjälper och förhållande. Jag byter gångarter i bågarna, ibland är det skritt i första galopp i andra, trav i tredje, eller varför inte galopp i första trav i handra, skritt i tredje osv...

Som sagt, överraska din häst. :bow:

Sv: seg häst.

Håller med föregående talare, ska bara tillägga lite!
Jag sätter ut koner, eller gamla bildäck eller något annat som hästen inte kan skada sig på, och så rider jag olika vägar runt dem. Serpentiner, stanna vid varannan, öka och minska avstånd, växla gångarter osv.
Jag lägger också ut typ cavallettibommar i en stor fyrkant som man går in i, gör halt och sedan vänder runt i. Bakdelsvändning eller framdelsvändning, hästen ska hålla sig inne i rutan.
Man kan lägga ut en liten ruta av sågspån eller halm som du rider fram till och får hästen att ställa en framhov i och sedan stå stilla så länge du ber honom.
Det finns massor av saker att göra som gör att hästen piggnar till, får tänka lite och blir mer aktiv. Tänk på att variera och vara lite oväntad! Lycka till!!

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka