Seaweed and Rosechips - Behövs mineraler?

L

Lord Owen

Har just beställt Djävulsklo av en ÅF för Hilton Herbs och diskuterade Seaweed and rosechips med henne. Enligt henne så behövdes inget övrigt mineralfoder om man gav Seaweed and rosechips för det täckte alla mineraler hästen behöver.

Stämmer det? :confused:

Sv: Seaweed and Rosechips - Behövs mineraler?

Det är ett mineralfoder, så varför fodra kaka på kaka. Havskelp, korallkalk samt nypon innehåller både mineraler och vitaminer.

Du som kan det här..
Finns det någon risk med att fodra med Reflex blandningen och Seaweed blandningen på samma gång?

Problemet med Seaweed & Rosehip är att det är rejält mineralrikt MEN de kunde iaf inte då när jag använde det presentera några värden per kg foder av mineralerna, dvs man är helt lost på hur det 'står sig' med resten av foderstaten. Det kan bli utmärkt med mineralerna med bara S & R, eller så kan det bli uppåt väggarna, och sålänge man inte kan få en analysrapport på det så är det bara att gissa.

Jag gav, för att vara hyfsat på den säkra sidan en minskad mineralgiva när jag gav S & R, dvs jag minskade ner på 'vanliga' mineralerna, men tog inte bort dem helt.

Du kan ge Reflex samtidigt.

Okej. Verkar vettigt.

Hon sa också att jag inte borde ge bara Dk som ört då det kan ge störningar i tarmfloran. Så jag köpte reflex istället då Owe är så jävla känslig i magen. :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 077
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Jag har använt mineraler från Polen i 6-7 år och alltid nyst/hostat vid blandning (jag blandar för en månad i taget). Jag började...
2
Svar
27
· Visningar
2 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka