Sätta stolpar på vintern?

DaydreamBeliever

Trådstartare
Är det helt omöjligt nu? Hur djup kan tjälen tänkas vara nere i söder? Har hört att den skulle vara över en meter :crazy: Kan det verkligen stämma?
Har tyvärr inte tillgång till traktor. Bara en manuell jordborr, har ringt och hört på verktygs-uthyrning efter en annan jordborr, och de var de som sa att tjälen var så djup så att de inte skulle gå med borr.
Vad gör man? Hade det var en-två stolpar så hade det varit en sak - då kan man ju sätta upp något halvvingligt tills vidare. Men nu är det ju t ex ingen trasig stolpe som skall ersättas, utan en hel del som måste sättas. (Vi skulle stänglat innan snön, men den tidiga vintern överrumplade ju en, och hittills har nödlösningar fungerat, men nu skulle det verkligen behövas stängslas.)

Senast ändrad:
Sv: Sätta stolpar på vintern?

Här där jag bor har vi i princip ingen käle alls under snön. De ställen på marken som är frusna är de som legat bara när det varit kallt. Det han ju inte frysa till innan snön kom hår. Så vi satte upp en ny hage för några veckor sedan.

Som Masse säger, på många ställen kom snön och kylan ungefär samtidigt. Marken hann då inte frysa, utan snön isolerar. Så tjälen är inte särskilt djup.

Varför inte gå ut och testa??

Jag satte en stolpe imorse, då plogen mejjat ner ena grindstolpen. Tjälen var ca 20 cm ner i marken, sedan var det mjukt. Jag använde mig av spett och fyllde hålet med kokande vatten innan jag fortsatte och kom igenom tjälen. Funkar med ett par stolpar, men blir nog lite jobbigt med flera:D

Jag gick in på Cramo och hyrde en borr när jag i februari behövde bygga en utebox pga häst med fraktur.
Det gick utmärkt, dock behövde jag använda skarvsladd. Nu vet jag inte hur stor hage du har eller hur långt bort från eluttag diga stolpar ska stå.

Jag har ingen aning om det var en jord- eller någon form av sten/cementborr jag fick. Den var 50 mm i diameter och 500 mm lång men det räckte för att få ner stolparna helt utan bekymmer.

Inga träd att skruva i isolatorer i och använda som stolp tills vidare?

Det var det jag tänkte också, att all snö borde ju hindra det från att frysa så mycket? Vilken del av skåne bor du?

jo, det hade varit ett alternativ - om det var några stolpar bara, men eftersom det är en hel del så vill jag nog ha en lite mer permanent lösning.

Låter hoppfullt, får ge det ett försök imorgon. Det behöver ju göras, hur jobbigt det än må vara : )

tack för förslaget, men blir nog svårt att ha en eldriven borr, blir måååånga förlängningssladdar då för att nå in till eluttaget ; )

Jag köpte en bensindriven jordborr på Jula inte testat i tjäle men den borde väl klara skånetjäle.
PL

Vi petade ner 8 jordspett i dag ..samtliga en meter långa med hjälp av slägga..Gick lättare än jag trodde trots rejält med tjäle & en halvmeter snö .(dalarna)

Jag har satt hagar med trästolp på vintern för hand med spett och slägga. Är man envis som en röd gris går det.Annars är ju jordborr ett bättre och framför allt lättare alternativ.

och om detta allt inte gar, kan man kopa vita plaststolpar, ta en skruvmejsel och gora hal med och sen stoppa i vita plastic stolpen. temporar javisst, men fungerar bra tills ni kan grava ordentliga hal for stolp.
jag kor med de vita stolpen i en paddock jag var tvungen att gora och har bara satt hornstolp i tra.. dock med tanke pa att de ar 90cm ner i gjorden var det lite arbete forstas..
hoppas det lyckas for dig

Tack för alla förslag.
Pulsade ut i snön idag och grävde bort en halvmeter snö ner till marken och blev ganska överlycklig när det bara var och köra ner spettet. Ingen tjäle överhuvudtaget!

Tack för alla förslag.
Pulsade ut i snön idag och grävde bort en halvmeter snö ner till marken och blev ganska överlycklig när det bara var och köra ner spettet. Ingen tjäle överhuvudtaget!

Ah, vilken lyx ni har i söder. ;)

Vi har haft djup tjäle länge. Har en skadad häst som behövt sjukhage sedan två månader. Redan då var det tjäle. Varesig spett eller borr hjälpte (borr = liten, så pass man hade fått ner sommarstängsel typ vita med spets).

Vi fick ta hinderstöd. :) Funkar det med.

Norrland

Ja jag blev väldigt förvånad när jag läste ditt första inlägg, vi har inte heller någon tjäle alls eftersom det inte hann frysa innan snön kom, så kommer man bara under all snön så är det lugnt :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka