Sätta igång gammal häst

UlrikaB

Trådstartare
Hämtar hem min nya häst idag,och behöver lite tips och råd. Hon är född -93 och är inte riden sedan hösten 2008 pga en skada i ett ligament i ett framben. Innan dess gick hon höga klasser i hoppning och fälttävlan. Veterinären sa 2008 att vila var det enda mot skadan. Efter detta har hon fått två föl och sen bara gått i hagen pga att ägaren hade andra hästar att tävla. Jag har köpt henne som promenadhäst och ev träning på LÄTT nivå. Hur sätter jag igång henne på bästa sätt? Jag är medveten om att det tar tid och att det är en chansning,men jag är beredd att försöka.

Ös på med era bästa råd! :)

Skritt rakt fram på lång tygel. Korta stunder på bra (sviktande) underlag och öka långsamt tiden du skrittar och variera underlaget. Minimera inslag av grusväg och asfalt från början men lägg till lite vartefter. Så hade jag gjort samt räknat med att den skrittfasen skulle ta kring ett år.

Det är en äldre häst som gått i hage i nästan 7 år. Leder, senor och ligament tar sin tid att bygga upp.

Hämtar hem min nya häst idag,och behöver lite tips och råd. Hon är född -93 och är inte riden sedan hösten 2008 pga en skada i ett ligament i ett framben. Innan dess gick hon höga klasser i hoppning och fälttävlan. Veterinären sa 2008 att vila var det enda mot skadan. Efter detta har hon fått två föl och sen bara gått i hagen pga att ägaren hade andra hästar att tävla. Jag har köpt henne som promenadhäst och ev träning på LÄTT nivå. Hur sätter jag igång henne på bästa sätt? Jag är medveten om att det tar tid och att det är en chansning,men jag är beredd att försöka.

Ös på med era bästa råd! :)

För ett år sedan köpte jag en äldre häst, idag 19 år, som gått som avelssto och inte riden på flera år. Hon har inga skador och är tränad och tävlad innan hon gick i avel. Jag har börjat lugnt med mycket skritt men inte ett helt år! Jag skrittade ganska mycket men red även trav och galopp relativt snart. Dock red jag aldrig långa pass, 15-20 minuter i början och väntade ganska länge innan jag red på bana. Handledde henne i skogen i lite små backar. Det första "jobbet" hon gjorde var tömkörning. Sedan tog jag in lite löshoppning. Nu rider jag för tränare en gång i veckan 30 minuter. Jag är ingen avancerad ryttare och det verkar som om jag blir trött före henne. Nu rider jag 3-4 gånger i veckan. Men vissa dagar känns hon snubblig och då slutar jag rida och andra dagar kan jag jobba mer. Det jag är väldigt noga med är att värma upp henne genom att leda henne minst 10 minuter innan jag sitter upp. Jag brukar också leda henne över bommar och gå i små volter o s v. Jag skrittar aldrig av henne när jag sitter på utan hoppar av direkt jag ridit klart och leder henne och masserar och stretschar henne också varje gång. Hon har varit hos massör ett par gånger och jag har varit noga med att prova in sadel som ligger perfekt från början.

Jag skulle börja med att promenera henne för hand de första veckorna, därefter skritta i en månad eller två och öka tiden och minska intervallerna mellan. Sen skulle jag börja jobba henne lite i trav och sen galopp i töm parallellt med skrittarbetet. Därefter skulle jag jobba henne i trav och galopp uppsuttet.

Jag tänker att man får anpassa sig lite efter hästen. Vissa hästar behöver ett långt skrittpass för att bli varm i kroppen medan en annan behöver trava eller galoppera lite för att släppa spänningar och kunna fokusera på arbete.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Jag behöver verkligen eran hjälp! Jag ska börja sätta igång min häst nu efter 3 månaders vila, haft låsningar i ryggen och där av...
Svar
7
· Visningar
1 443
Senast: Andromedae
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 305
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 800
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar