Q

Qwyxz

Om er häst har ett rent sår, rengör ni det ändå? Eller rengör ni enbart sår, som blivit smutsiga?
När ni väl rengör det, använder ni då enbart vatten eller också tvål? Om ni använder tvål, vilken tvål använder ni?
Hur rengör ni ett infekterat sår?
Låter ni såret vara öppet eller skyddar ni det mot smuts/flugor på något vis?

Sv: Sår!

Är det bara ett skrapsår utan flikar/kanter, mer som bortskrapad hud som blöder, så sprayar jag på Blå spray (bakteriedödande), är det trasiga sårkanter och djupare tvättar jag rent med jodopaxlösning och sprayr på Blå spray ett par dagar, har koll på det helt enkelt. Oftast läker det ju på en gång på en frisk häst, däremot sticksår, sår med djupa fickor etc skulle jag vara mer noga med framförallt nu när det är varmt och bakterierna växer fort.

Ett öppet sår är aldrig rent, hur rent det än ser ut.

Jag tvättar först med vatten, därefter med oparfymerad tvål jag köper på apoteket, vatten igen (bomull därtill) därefter låter jag det torka, sedan sprayar jag på en spray som lägger sig som en hud-hinna.

Är det ett allvarligare sår tvättar jag rent med tvål å vatten, lägger steril kompress och därefter linda med självhäftande linda och bomull under. När jag är i stallet tar jag av det och låter det lufta, att stänga in det är inte bra. Är såret på gång att börja läka, är det totalt onödigt att blaska upp det och rota i det, då låter jag det va, tittar bara till det så det inte är lera i såret osv bara.

Har fungerat skit bra för mig.

Min polle fick ett sår. Har låtit det vara öppet så att det kunnat vätskas/varas ut. Har tvätat rent med vatten och lactacyl/hiboscrub och sprutat på alovera sårspray. Sen för att skydda mot fluggorna så har jag lagt en kompress och självhäfande linda över. Dock glider det ju ner lite men det hjälper säkert lite när det väl sitter där.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: inaa
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka