K

karuso_00

som vanligt har min häst skaffat ett nytt efter det att det senaste har läkt....
hur skulle ni gjort i denna situationen?:
ett litet sår upptäktes på söndagen liten reva såg det ut som, alldeles under knät på hf. var inte svullet eller nåt så jag red honom. ett väldigt lätt ridpass på ca 30 min. tvättade med jodopax.
när jag kom till stallet o skulle rida igår såg han ut som en ballong nedanför knät, såret har alltså svullnat upp o svullnaden har även gått neråt på 3/4 av skenbenet.

jodopax omslag eller kyla vilket är effektivast????

Sv: sår

Kyla först å jodopax omslag över natten kanske :)

Usch då jobbigt att han får nya sår hela tiden. Min har inte haft sår sedan i somras när hon sprang igenom en jäkla buske å revade upp insidan på bakbennen.

Inte jodopax på öppna sår!:cry: Det gör att såren ej läker! Öppna sår gör man bäst i att göra rent med koksalt, och om de bara är mindre sår, så sköter naturen det själv, annars finns det bra salvor som påskyndar läkning. Jag använder aloe vera salva om mina hästar får sår, finns en som dessutom förhindrar vita hår som ibland uppkommer vid efter sår.
Det kan ju ha kommit in smuts i såret, och därför har svullnat upp. Om du är osäker tycker jag absolut att du ska ringa veterinär för att höra vad du bör göra.

diagnos: lymfangit.
vilket ska läggas om med jodopax omslag....

Hej man kan visst använda jodopaxmen det som är viktigt är att jodopaxen späds 2ml till 0,5l vatten.Annars kan jodopaxen förstöra vävnaden för den blir för stark. Koksalt är också bra! Det som är viktigt är att såret och området runt såret hålls rent.

Hej är du säker på att det inte är ett sticksår det kan se harmlöst ut på utsidan men kan vara ruskigt djupa.Går din häst tillsammans med broddade kompisar i hagen?Kolla om du kan se ingångshålet och är det djupt spola rent såret med koksalt har du pencilinsalva tryck in salvan i såret lägg på ett jodopaxbandage över natten.Blir det inte bättre ring vetrinär! KOLLA STELKRAMP!

...eller spritbandage. Om man inte vill använda jodopax. Jag brukar köpa sårsprit på apoteket, finns tyvärr bara i småflaskor.

grejen var ju just det att han går med 2 andra valackar o det är väldigt tumult i hagen för tillfället MEN om det varit en spark så blir det ju svullet på en gång eller hur? svullnade kom ju faktiskt dagen efter så det är ju ett bra tecken för min del. en spark borde ju oxå göra väldigt ont o efter som han inte är halt så är jag kanon säker på att det inte är en spark.:bump:

Hej Det behöver inte bli svullet på en gång om brodden från den andra hästens hov tränger in.Det blir ett sticksår.Min häst fick en spark av brodd.Först brydde jag mig inte om det utan trodde att det var ett ytligt skrapsår.Men efter en dag började benet svullnaupp. Han var inte halt under hela tiden.Ringde vetrinären och han kom,han sa att det var tur att jag ringde,för det lilla skrapsåret var 3cm rätt in i mjukdelsvävnaden ca 2cm ovanför knät.Min stackars häst fick 35ml pencilin i 7dagar blev stucken varje morgon men det gick bra. Det värsta var att hålla såret öppet så det får läka innifrån och ut,först spola rent med koksalt sen trycka in pencilinsalva i såret. Det tog en vecka att läka men det är fortfarande skorpa på såret efter 2veckor.Så var rädd om de små såren och de fattiga vännerna.Lev väl

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 158
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama