Sår som inte läker

A

Arctica

Min häst har lyckats få ett sår på utsidan av bakknät. Varje gång han reser sig upp rivs såret upp igen och spån/grus samlas i det. Jag har testat med jodopax gel men det fungerar inte och lägga bandage är ju nästintill omöjligt.

Någon som har tips? :)

Sv: Sår som inte läker

Ingen aning om att det fanns, tack så mycket!

Jodopaxgel har jag ingen erfarenhet av, men då man ska vara lite försiktig med jodopax tror jag inte att det är sådär jättebra. Varför inte bara tvätta såret med något mildare, typ lactasyd? Eller är såret inflamerat?

Finns på välsorterade ridsportaffärer och hos ATG-klinikerna. Sätt inte direkt mot såret bara, utan sätt kompress emellan. Och låt det sitta tills det ramlar av av sig själv, även om det kan ta ett tag.

Jag undrar ju förstàss var han fàr sàret... Alla gànger an reser sig i hagen??... Eller alla de gànger han reser sig i boxen?

Om du ser golvet genom ströet efter han har stàt inomhus en hel natt har du för lite strö i boxen. och dà blir det svârt för sàret att läka.

Såret är inte inflamerat.
Började tvätta med vanligt vatten först men fick inte bort allt och tvättade med mild jodopax och la gel över som en skyddande hinna.
Såret öppnas varje gång han reser sig i hagen och boxen. Det är nog inte underlaget utan själva rörelsen när han reser sig.
Jag får lägga in lite extra extra spån för säkerhets skull.

Jo dà sànna sàr kommer fràn boxen... Bäst att du lägger pà ordentligt med spàn.

Att smörja in sàrskorpan med vaselin varje dag brukar göra sàret mer smidigt och det gàr inte upp lika lätt

Är det verkligen ett sår på bakknät? Inte utsidan av hasen?
Där är det vanligast med sår! Snögg/polsterplast är bra tips men till slut ledsnade jag och köpte en gummimatta! Spelade ingen roll hur mkt spån vi än hade så fick hon liggsår. Har funkat super! :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: inaa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar