sänka huvud och hals och öka sväv?

D

Duffy

hej! har funderingar över hur man kan öka svävet i trav på min valack. Vill få honom att stärka sin överlinje och höja ryggen så att han får bättre aktion och större steg. Han har en tendens till att gå med huvudet högt, och jag tror att detta kanske kan vara orsaken till varför han är så markbunden. Han spänner väl antagligen hals och nacke och sänker ryggen så att han arbetar fel. Men hur tycker ni att man bäst kan få honom att sänka hals och huvud och därmed stärka överlinjen?
Traven är faktiskt den gångart där han har lättast för att sänka hals och huvud, men detta sker oftast när man rider på lite längre tyglar och avlastande sits och då har han en tendens att bli lite framtung och smida? Vad göra för att förhindra framtunghet men samtidigt få honom att sänka sig?
Detta förekommer inte bara i traven utan även i tölt och galopp (altså att han höjer huvudet) och jag får inte bukt på problemet.
Nu får ni inte missuppfatta och tro att jag är fixerad vid att ha hästens huvud sänkt för att det ser snyggare ut lr nåt sånt, utan jag vill hjälpa honom från spänningar och förbättra gångarterna.

Snälla, hjälp mig ur det här trasslet!:confused:
MVH Hanna

Sv: sänka huvud och hals och öka sväv?

När hästen blir för lång och hamnar på bogen, infinner sig obalansen och då börjar den ofta smida. Det är ingen lösning att låta hästen gå i lång och låg form om den ändå är i obalans, då är det bättre att jobba med stärkande parallellt med att hästen får lära sig länga sin överlinje. Så småningom när styrkan börjar infinna sig i bakben, börjar man maka ihop dessa två moment så att hästen vågar söka ett stöd i bett och tygel.
Du måste också träna på din balans, det är väldigt viktigt att INTE störa hästen när den söker en egen balans. Bäst är egentligen att börja på marknivå, aningen med töm eller genom longering.

så du menar att göra t.ex. skänkelvikningar, flytta bakdelen m.m. dvs lösgörande övningar för att länga bakdelssteget. har jag fattat rätt då?

Hej

Ska försöka ge dig lite råd eller i alla fall uppmuntra dig med vad jag har gjort. Brukar ofta vara försiktig med att tala om hur jag har gjort eller rekomenderar då jag ofta ser att många missuppfattar vad man skriver. Det är ju inte helt lätt med ord att beskriva och alla får en egen sanning "bild" över det man skriver. Ska trots det göra ett försök då jag idag faktiskt har exprimenterat lite då jag ridit på banan.
Jag upplever att min häst inte tar i tillräckligt med bakbenen och pga det skjuter fram nosen vilket resulterar i att han går på bogarna. Han går då inte ok genom hörnen bla pga detta vilket då blir en stel häst som man uppfattar det från ryggen. Han smider dock inte.

Mitt eget problem är att jag gärna kutar lite för mycket och gärna följer med hans "att gå på bogarna" dvs jag går oxå på bogarna fast uppsuttet. Det är ett problem som jag är medveten om trots det svårt att förändra......
Hm idag så som vanligt kände jag samma vanliga känsla när jag travade och då tänkte jag att jag skulle göra ngt som jag inte gjort förut och det var att överdriva allt jag själv gjorde fel dvs jag lutade mig överdrivet baktåt ( som då blev en lodrät korrekt sits) bredda händerna något och bara slappna av.
Detta hjälpte mig idag i alla fall ibåda varven.

Dressyrlektion i morgon för tränare så då ska jag ta upp detta med henne och demonstrera skillnaden så får vi se vad hon tycker.

Som sagt det är svårt att förklara med ord men du få ta det för det det är helt enkelt.

Mvh Fatima

Nej jag menar att du ska stärka bakbenen, så att hästen blir starkare och orkar bära mera vikt. Din beskrivning tyder på att hästen istället skjuter ifrån sig, den bär vikten antingen på framdelen eller på sin rygg så att den hamnar på framdelen.

Att stärka bakbenen kan göras med mycket skritt, i mycket kort tempo upp och ner samt i olika terräng. Men arbetet omfattar även lösgörande, effektivast jobbar dessa hästar i longering eller vid töm, när de slipper en ryttare att ta hänsyn till från början. När de blivit starkare, och mer balanserade kan man ta vid med samma övningar uppsuttet.

När hästen slår ihop bakbens hovarna med frambenshovarna, främst sker detta i trav.

När hästen slår i bakhoven i framhoven så kallas det för att hästen smider (detta sker när hästen inte hinner undan tillräckligt snabbt med framhoven så att bakhoven slår i. Det hörs ett speciellt klinkande ljud när hov slår mot hov, därav "smida"

Mitt eget problem är att jag gärna kutar lite för mycket och gärna följer med hans "att gå på bogarna" dvs jag går oxå på bogarna fast uppsuttet. Det är ett problem som jag är medveten om trots det svårt att förändra......
Hm idag så som vanligt kände jag samma vanliga känsla när jag travade och då tänkte jag att jag skulle göra ngt som jag inte gjort förut och det var att överdriva allt jag själv gjorde fel dvs jag lutade mig överdrivet baktåt ( som då blev en lodrät korrekt sits) bredda händerna något och bara slappna av.

Bra tips!:idea:
Har också försökt ändra min sits för att hjälpa honom med balansen och störa honom så lite som möjligt i traven. Har blivit inspirerad av årets landsmot där man såg att de flesta ryttarna red sina hästar i trav i halvstående sits, dvs rumpan var inte i sadeln, men de satt raka i ryggen och tog stöd av knän och lår (vad jag kunde döma iaf). Skulle oxå vilja rida på det sättet, så att man stör hästen så lite som möjligt och verkligen ger honom utrymme för att kunna röra bogarna utan att något trycker ned dem. Va roligt att du gör framsteg iaf:D

Hej

Mvh Fatima

Hade en medryttare som gjorde precis som du beskriver, och vips så lättade hästen med framdelen och bar sig mycket bättre. Ibland då jag tänker framåt/uppåt, så hjälper det, men jag kan inte säga att det hjälpt alls att försöka bli mer "upprätt" (vacker dressyrsits), då blir det stelt för mig.
Det som medryttaren gjorde var ju att flytta sin tyngdpunkt bakåt, "sitta på fickorna". Tränaren brukar säga att vi ska rulla bollen bakåt i höftpartiet, någon annan beskrev det med orden; upp med kisseriet... Vinkla bäckenet etc etc

Jag har liknande problem.
Och mitt tips till mig själv och till dig är ta ut en tränare, det finns inga genvägar.
Innan jag köpte Jorunn hade jag ett gammal t hbl sto och red mest rakt fram då och då ett kort dressyrpass på en åker.
Men aldrig för tränare..
Sen tog jag bort hbl feb 07 och jorunn har jag inte kunna ridit ordentligt på förrens nu igentligen.
Och under dessa år har jag tappar otroligt mkt utav min balans detta vart bättre genom att jag sket i att rida i sadel utan red enbart barbacka.
Ujuj vad man vinglade i början och så fort hästen vart rädd satt man halvvägs under hästen:o
Men men tiden kom balanden och känslan tillbaks,
Nu var jag redo att sitta upp med sadel och försöka hitta känslan här.Men detta är nästintill omöjligt att finna om man inte får hjälp av en tränare som ser en hur amn sitter och kan hjälpa en till bättre sits .

Jag har alltid haft problem med mina händer även före min olycka och efterså har jag svårt att vinka högersida av handen och sitter gärna lutat åt höger.
Detta gör ju självklart att även hästen blir sne och kommer i obalans och då blir ridningen kajko.

Så nu har ajg börjat på gymmet för att stärka upp baland, kondis muskerna och speciellt mig högra sida.
Och se på f*n sen jag blivit starkare själv har även hästen blivit de och ridningen har blivit mkt bättre:bump::banana:

Jag ska börja träna för tränare så fort hästen kommer hem från töltsättningen och då är jag tvärsäker på att både jag och hästen kommer jobba bättre!

Jag åker gärna frammåt när jag rider i trav och då går såklart hästen på bogarna och smider som fan.Nästan så amn tänker har hon några skor kvar???:confused:

När jag skärper mig flyttar vikten bakåt rätar på mig och lufter upp handen så flyttar även hästen vikten från bogarna till baken där den ska vara och går såå mkt bättre...

Men detta är de som gör att ridningen är SÅÅÅ roligt.Att man får träna träna och man verkligen kan se och även känna och förstå skillnaden..

En ryttare som gör som tränaren säger utan att förstå varför man gör som man gör är ingen ryttare som har känsla enlligt mig.

Jag kräver av min ridlärare att de även ska förklara VARFÖR jag ska ta upp ner handen eller vad det nu är jag ska göra.
Jag vill förstå vad jag gör för påverkan för både mig och min häst!

Sedan brukar jag träna upp känslan genom att blunda stundvis när ajg rider..
Jag rider medvetet fel så hästen går på bogarna och blundar och känner.. hur är känslan nu??

Jobbar vidare i rätt form och blundar.. känner jag någon skillnad??

Rätt galopp?? blunda och känn efter innan du tittar ner på bogarna=)

Rätt längd på stiglädrena är A och O
Ser många islandsryttare har alldeles för långa stilgläder detta medför att ryttaren kommer i obalands och tippar oftast frammåt och skänklarna kommer för långt bak
Prova dig fram tills du känner att denna längd var bra för mig!

Tänk också på att aldrig sitta ner i traven de första 15 minuterna av ett ridpass..
En icke 100% uppvärmd häst /rygg kan ta skada av nedsittning.
En icke uppvärmd rygg det spänningar i och hästen går stelt/ obalanderat när du sitter ner då.
Kan även bli mkt låst i bogarna och då uppkommer trippandet i traven.

Hoppas du vart lite klokare av mitt inlägg.
Men mitt råd i de stora hela är
Ta hjälp av en tränare=)
Och lycka till=)

Rätt längd på stiglädrena är A och O
Ser många islandsryttare har alldeles för långa stilgläder detta medför att ryttaren kommer i obalands och tippar oftast frammåt och skänklarna kommer för långt bak

Och jag har däremot erfarenheten åt andra hållet, främst från storhästryttare som har tidigare ridning inom allround mot hoppning. Nämligen att stiglädren är på tok för korta, tittar man på de som rider dressyr så ser man skillnaden i längden.
Ju längre ben du har (läder) utan att behöva stå på tå, foten ska vila bekvämt i stigbygeln med möjlighet att kunna svikta hälen elstiskt nedåt. Här har man möjligheten att finna den bästa balansen, eftersom överkroppen ALLTID är den tyngre biten krävs något som balanserar ner kroppen och här kommer benen in.
Ju kortare läder, desto större risk för att överlivet tippas fram.

Givetvis för korta är inge bra de heller.. Jag sa LAGOM:grin:

För långa är lika"farligt" som för korta

Vid "klassisk dressyrlängd" ska stigbygeln nå ankeln när du sitter med fötterna utanför stigbyglarna.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på övningar för att få lite mer tryck och schwung i traven! Rider och utbildar en ridtravare som kommit en bra bit in i...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vilken ridkväll och vilket glädjepiller – kunde väl knappast ha varit bättre! :love: :love: Det känns som att min ridkänsla finns...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Jag ska betäcka mitt sto hemma i Sverige och känner att jag skulle behöva få lite nytänkande förslag på hingstar. De senaste årens...
2
Svar
27
· Visningar
5 126
Senast: Devinshed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka