Sanering noskvalster

Lovisaleonora

Trådstartare
Det var länge sedan jag behövde fundera över noskvalster, nu ser jag att bl a Milbemax kan ges som kur för att bli av med skiten. På min tid var det Ivomec-spruta på hund, och det har ju sina bekanta risker.

Nå, nästa problem. Miljösanering. Tiguspray som ofta rekommenderas till t ex hundhus och bil finns inte längre.

Ni allvetande, jag vill inte vara hänvisad till enbart dammsugning. Kanske Vircon kan vara verksamt? Flugspray?

Har googlat och försökt hitta tips & trix med mycket varierande framgång.

Det var länge sedan jag behövde fundera över noskvalster, nu ser jag att bl a Milbemax kan ges som kur för att bli av med skiten. På min tid var det Ivomec-spruta på hund, och det har ju sina bekanta risker.

Nå, nästa problem. Miljösanering. Tiguspray som ofta rekommenderas till t ex hundhus och bil finns inte längre.

Ni allvetande, jag vill inte vara hänvisad till enbart dammsugning. Kanske Vircon kan vara verksamt? Flugspray?

Har googlat och försökt hitta tips & trix med mycket varierande framgång.
Jag behandlad med Stronghold senast, sanering var inte nödvändigt enligt veterinären. Inte mer än att tvätta filtar och fälskar. Det funkade, jag behandlade tre hundar, samtliga blev bättre omgående och fick inte tillbaka det.

Kvalstren kräver fukt för att överleva och klarar sig inte alls länge utanför hundens nos så mer sanering än vad @lady_vip gjort är inte nödvändig.

Interceptor är tillbaka på marknaden! :)
Milbemax ska helst undvikas med tanke på resistensproblemen.

Sanering har jag aldrig blivit informerad om av veterinären, men jag har tvättat filtar osv i tvättmaskinen.

Jag behandlad med Stronghold senast, sanering var inte nödvändigt enligt veterinären. Inte mer än att tvätta filtar och fälskar. Det funkade, jag behandlade tre hundar, samtliga blev bättre omgående och fick inte tillbaka det.
Samma här (fast det är väl typ 5 år sen iof).

Jag investerade i antikvalsterspray för fjäderfä, kaninburar etc, ofarlig lösning om man är annan djurart än kvalster.

Har märkt av återsmitta, men inte på alla. Det känns logiskt att vissa individer är mer disponibla, vi har haft hundar som aldrig haft medan vissa haft flera gånger/år.

Ska ändå avmaska på veterinärs inrådan, så jag tar saneringen av hundhus etc i samband med avmaskningen.

Ska lägga Stronghold på minnet, det känns som en vettig lösning.

Jag investerade i antikvalsterspray för fjäderfä, kaninburar etc, ofarlig lösning om man är annan djurart än kvalster.

Har märkt av återsmitta, men inte på alla. Det känns logiskt att vissa individer är mer disponibla, vi har haft hundar som aldrig haft medan vissa haft flera gånger/år.

Ska ändå avmaska på veterinärs inrådan, så jag tar saneringen av hundhus etc i samband med avmaskningen.

Har för mig behandling av noskvalster med Milbemax är annorlunda än vanliga användningen för avmaskning om det är det du tänker använda? Du har förmodligen koll på det redan, men eftersom du skriver om just avmaskning tänker jag det är säkrast att nämna det i alla fall.

Har för mig behandling av noskvalster med Milbemax är annorlunda än vanliga användningen för avmaskning om det är det du tänker använda? Du har förmodligen koll på det redan, men eftersom du skriver om just avmaskning tänker jag det är säkrast att nämna det i alla fall.

Stämmer, det är flera behandlingar. Men måste jag ändå börja med att avmaska, kan jag fortsätta behandlingen mot noskvalster, tänker jag

Jag tror att det är så att en del hundar inte märker av det, men bär på kvalstren ändå.

Min tik blir väldigt påverkad av noskvalster, den äldsta hanen blir det inte alls. Ändå lär ju båda bära på det, eftersom de delar vattenskål osv.

Som sagt finns även Interceptor på marknaden nu igen, och det är en tablett framtagen för just noskvalster :) Jag har hört att den ska fungera väldigt bra, men har inte provat den själv ännu.

Har kört exakt samma som dig. Behövde inte heller sanera direkt. Dock behöves två omgångar för att bli av med eländet på gammeltiken.
Vi hade vid tillfället 4 hundar hemma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka