Samsung tar min data!

the_connemara

Trådstartare
Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något relevant. Jag har flyttat och trodde den ökade dataanvändningen berodde på att det dröjde innan jag fixade wifi hemma.

Men icke! Det ligger en liten jävel som heter Samsung Cloud-assistenten på en god andraplats. Den drar däremot nästan inget wifi alls. Jag hittar ingen app som heter så men klickade runt och gissar mig till att den synkar bla bilder till OneDrive.

Problemet verkar börjat i juli, förbrukningen i juni var väldigt liten. Jag gissar på någon uppdatering, jag gör alltid dem direkt eftersom jag inbillar mig att det är säkrare så.

Gick in i OneDrive och kollade så jag hade inställt på endast synk via wifi och jodå, det hade jag. Men bilderna jag tagit under kvällen i stallet (utan wifi) ligger redan där i kameramappen?!

Någon som har några idéer? Jag tänker att det vore lite vanskligt att stänga av alla samsungtjänster som har tillåtelse att använda data i bakgrunden (den finns inte med med namnet i den listan). Jag är rädd att saker bara ska sluta funka utan att jag fattar vilken funktion det hänger ihop med. Som när jag slutade få aviseringar om åska vilket jag vill ha koll på hos hästen och det också hamnat i en sådan djup nedstängdning.

Här är den på andra plats:

Bifogade filer

• Screenshot_20240926_230241_Settings.webp
    Screenshot_20240926_230241_Settings.webp
    43,5 KB · Visningar: 66
Och såhär ser det ut när jag klickar upp den:

Bifogade filer

• Screenshot_20240926_232916_Settings.webp
    Screenshot_20240926_232916_Settings.webp
    29,5 KB · Visningar: 62
Har du inte appen som heter cloud?
Gissar att det är några inställningar här (kom dit när jag öppnade appen).
Att kolla om du har någon synkning på under galleri kanske kan vara en idé.
Om jag trycker på galleri vill den att jag ska ansluta till min onedrive vilket jag inte gjort eller tänker göra.
Jag synkar till onedive ändå men minns inte hur jag ställde in det. Antagligen via google foto.

Bifogade filer

• Screenshot_20240927_001803_Samsung Cloud.webp
    Screenshot_20240927_001803_Samsung Cloud.webp
    45,1 KB · Visningar: 38
Jag sökte bara på cloud så hittade jag den.

Bifogade filer

• Screenshot_20240927_002309_One UI Home.webp
    Screenshot_20240927_002309_One UI Home.webp
    40,4 KB · Visningar: 24
. Som när jag slutade få aviseringar om åska vilket jag vill ha koll på hos hästen och det också hamnat i en sådan djup nedstängdning.

Alltså det där med ta bort behörigheter på oanvända appar är verkligen drygt. Gick in igår och kryssade ur det på ett antal appar men fick ändå lägga till de behörogheter den redan snott manuellt på varje app.

Alltså det där med ta bort behörigheter på oanvända appar är verkligen drygt. Gick in igår och kryssade ur det på ett antal appar men fick ändå lägga till de behörogheter den redan snott manuellt på varje app.

Visst är det! Jag har inte hittat var man kan se den funktionen heller, eller inte fattat. Jag blir bara meddelad att appen försatts i djupt viloläge. Hade gärna kunnat välja där, typ Ok, Inte denna gång och Aldrig.

Har du inte appen som heter cloud?
Gissar att det är några inställningar här (kom dit när jag öppnade appen).
Att kolla om du har någon synkning på under galleri kanske kan vara en idé.
Om jag trycker på galleri vill den att jag ska ansluta till min onedrive vilket jag inte gjort eller tänker göra.
Jag synkar till onedive ändå men minns inte hur jag ställde in det. Antagligen via google foto.

Ska kika där! Men jag vill ju synka galleriet till OneDrive tyvärr 😅 Har äntligen styrt upp min bildhantering hjälpligt och använder mappar i galleriet en hel del i vardagen och vill komma åt samma mappar från OneDrive. Men efter synkning med wifi dock! Inte omedelbart. Men ska kika i Cloud!

Visst är det! Jag har inte hittat var man kan se den funktionen heller, eller inte fattat. Jag blir bara meddelad att appen försatts i djupt viloläge. Hade gärna kunnat välja där, typ Ok, Inte denna gång och Aldrig.
Här..
Tryck på gränser för balgrundsanvändning.
Där kan man göra lite inställnongar

Eller gör som jag och sök på appar i viloläge när du tagit fram listan med appar.
Man kan iofs stänga av det där med.. Som du ser på bilden.
Det hade jag visst gjort.
Då är det bara det där med att den tar bort behörigheter kvar att fixa för mig tror jag 😇

Bifogade filer

• Screenshot_20240927_040020_Device care.webp
    Screenshot_20240927_040020_Device care.webp
    40 KB · Visningar: 29
Ska kika där! Men jag vill ju synka galleriet till OneDrive tyvärr 😅 Har äntligen styrt upp min bildhantering hjälpligt och använder mappar i galleriet en hel del i vardagen och vill komma åt samma mappar från OneDrive. Men efter synkning med wifi dock! Inte omedelbart. Men ska kika i Cloud!
Ja, det har jag ingen lösning på. Jag borde också styra upp det där...
Hör av dig om du får det att funka så kan jag överväga saken då. Men jag är skeptisk till tillverkarnas egan lösningar. Brukar bli struligt..
Så i nuläget backupar kamerarullen mot onedrive så får jag plocka ut det jag vill behålla där och sortera in sen 😅.

I övrigt är det i alla fall rätt uppstyrt på min ondrive. Utöver att jag behöver rensa ut lite i alla bildmappar då. Behöver inte den volymen bilder på saker...

När jag får det tar jag bort de från listan jag inte vill ha i djupt viloläge. Tror jag klickar högst upp till höger och kan sedan välja vilka jag vill ta bort från de som ska hamna i viloläge. Men "aldrig" tror jag inte går utan jag får göra det för samma appar varje gång.

Här..
Tryck på gränser för balgrundsanvändning.
Där kan man göra lite inställnongar

Eller gör som jag och sök på appar i viloläge när du tagit fram listan med appar.
Man kan iofs stänga av det där med.. Som du ser på bilden.
Det hade jag visst gjort.
Då är det bara det där med att den tar bort behörigheter kvar att fixa för mig tror jag 😇
Att den var avstängd hos mig såg man ju inte alls på bilden utan först när man klickat på gränser för bakgrundsanvändning

Bifogade filer

• Screenshot_20240927_120701_Device care.webp
    Screenshot_20240927_120701_Device care.webp
    29,8 KB · Visningar: 6
När jag får det tar jag bort de från listan jag inte vill ha i djupt viloläge. Tror jag klickar högst upp till höger och kan sedan välja vilka jag vill ta bort från de som ska hamna i viloläge. Men "aldrig" tror jag inte går utan jag får göra det för samma appar varje gång.
Kan du gå in och kolla om sätt oanvända appar i viloläge är av eller på hos dig?
Jag minns inte om jag haft det problemet sen jag tryckte ur det där 😇.

Bifogade filer

• Screenshot_20240927_120701_Device care.webp
    Screenshot_20240927_120701_Device care.webp
    29,8 KB · Visningar: 20
Om jag går in på de i dvala kan jag klicka på prickarna upp till höger och sedan på "ta bort" som då dyker upp. Då kan jag sedan välja vilka som ska tas bort från listan.
1000005284.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka