Samordnad individuell plan (SIP)

Rosett

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av det? Som patient eller anhörig då.
Vad finns det för för- och nackdelar?
Vilka instanser deltog och blev det bättre med en SIP?

SIP:ar kan hållas i många olika sammanhang. Det är samordning och informationsöverlämning mellan olika instanser, kommun eller landsting är sammankallande på patientens begäran. Andra kan också delta, skola, särskilt boende, hemtjänst, socialtjänst (om de inte är de som är sammankallande förstås) och andra instanser som kan finnas i patientens nätverk.

Vad är det för SIP det handlar om så är det nog lättare att få svar?

SIP:ar kan hållas i många olika sammanhang. Det är samordning och informationsöverlämning mellan olika instanser, kommun eller landsting är sammankallande på patientens begäran. Andra kan också delta, skola, särskilt boende, hemtjänst, socialtjänst (om de inte är de som är sammankallande förstås) och andra instanser som kan finnas i patientens nätverk.

Vad är det för SIP det handlar om så är det nog lättare att få svar?
Det är neuropsyk och socialtjänsten som ska vara med. Jag har boendestöd som fungerar bra, neuropsyk fungerar mindre bra så handläggaren på soc föreslog ett SIP-möte.

Jag har visserligen bara gjort det som handläggare, men jag tycker att det är en stor fördel att vi alla runt en person kan få prata med varandra utan sekretess och att vi alla hör samma sak.

Jag har varit på många SIP möten, och det viktigaste är ju att du har en lista med vad du vill ska tas upp på mötet, så ni diskuterar "rätt" saker. Kommunicera med den människa som kallat till mötet, som ska hålla i mötet så att det blir nån ordning, om vad du vill ska diskuteras och vad du vill ska tas upp. Det är också viktigt att du säger till om du behöver stöttning på mötet så du inte blir överkörd av alla dom andra deltagarna, utan att den ansvariga för mötet lyssnar av dig under hela tiden så mötet blir bra för dig. Det är ditt möte, du och dom andra i din vård är där för att du upplever att nått inte fungerar och ni tillsammans ska komma fram till hur ni ska göra för att det ska bli bra för DIG! Om du behöver, så meddelar du i tid att du tar med X på mötet som stöttar att du får sagt vad du vill och ser till att du inte blir avbruten, när du ska kommunicera i varför något inte fungerar. du har all rättighet att ta med vem du vill.

Jag glömde dina andra frågor ju
Dom möten jag varit på har både kommun och sjukvård och god man eller personligt ombud, alla involverade har varit med på mötena. det är viktigt att dom personer som är runt dig medverkar, Ansvarig Boendestödjare, ansvariga på kommunen för stödet du får, din Psykiatriker eller din doktor "den som har vårdansvaret" och någon som stöttar dig.

Utfallet har varit olika varje gång. det har alltid funkat med sjukvården att det man kommit fram till har följts. det är däremot svårare att få kommunerna att göra vad dom lovar om det är där det brister, dom förhalar gärna så du har svårt att få den hjälp du ska ha, och dom lovat dessutom. Boendestödjarna följer däremot alltid beslutet men ansvarig person inom kommunen, Nja.
Detta är min erfarenhet inom två olika kommuner och jag har varit stöttande person som alltid slutar som den som får driva igenom besluten hos kommunerna, tyvärr. Personliga ombuden är inget att hänga i julgranen i min erfarenhet.
Nu skriver jag i Du form vilket jag inser kan vara fel. det kan ju naturligtvis vara någon du ska hjälpa eller ett barn.
Om du har skrivit nåt som jag borde koppla till detta så ber jag om ursäkt, jag har inget sånt komihåg.

Det som är bra som patient är ju att alla får samma information och du behöver bara lämna informationen en gång. Jag kan inte se några nackdelar, men jag har å andra sidan bara varit i SIPar som representant för kommun eller landsting och inte som patient eller anhörig.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 193
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
20 921
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är född med en svagare och kortare vänster sida. Jag har aldrig brytt mig om inlägg osv utan bara kört på och jag har aldrig haft...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: Lilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 🌺Nu skriver jag helt öppet om mig även om det är ett starkt ämne. Fast många drabbas eller är, varit anhörig. Men det finns häst i...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: blommma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama