Samma begynnelsebokstav i namnen hos sto och stoföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
B

black pearl

Hur vanligt är det att ni väljer att namnge era föl efter fadern resp. moderns namn eller begynnelsebokstäver i namnen?
Mitt stos alla feminina varelser bakåt i ätten börjar på samma bokstav.

Sv: Samma begynnelsebokstav i namnen hos sto och stoföl?

Jag tycker att det är en trevlig tradition och hade tänkt följa den själv, men när första fölet kom hittade jag inget namn på pappans begynnelsebokstav som jag tyckte om och som passade fölet, så jag har valt att döpa på mammans begynnelsebokstäver, Ce, vilket också båda hennes föräldrar har.

Samma här, stostammen har en stark tradition med att stona ska heta på samma bokstav. Även hingstarna om man så vill.

Jag har varierat mig...ca varannan har fått hingstens begynnelse bokstav och de 3 sista har fått mammans "prefix" de däremellan har fått associationer eller mammans begynnelse bokstav. Tycker detta med namn är jätte jobbigt och svårt eftersom dom ska "dras" med det hela livet om man väljer fel/ångrar sig etc...

Jag tycker man kan försöka följa traditionen som är för många sto(stostammar).
En del har ju en stark begynnelsebokstav i generationer.
Andra har teman.
Vissa kör på faderns begynnelsebokstav.

Sedan finns det ju stora uppfödare, som ofta kör alfabetsordning från år till år för att enkelt kunna hålla reda på födelseår på avkommorna.

Själv kör vi faderns begynnelsebokstav, samt tema. Lite knepigt, men rätt kul att sitta och filura på under mörka vinterkvällar.;)

Jag använder stoets begynnelse bokstav på stofölen och hingstens på hingstfölen, sen lägger jag till Northern framför alla (vilket ibland krånglar till det för det är inte allt som passar ihop med det... ) på de föl som föds och reggas i tyskland måste jag däremot använda hingstens begynnelse bokstav på alla oavsett kön (regel inom Hanoveraner förb) så där hamnar northern efter (ex Sweet Northern e. Stakkato u. Eve la Fleure ue. Embassy I)
Funderar ibland på att skippa northern och använda NJ som suffix till alla namn men jag vill att det ska synas var de kommer ifrån... ;)

Jag använder stoets begynnelse bokstav på stofölen och hingstens på hingstfölen,
Så gör jag också vid namngivningen.

Funderar ibland på att skippa northern och använda NJ som suffix till alla namn men jag vill att det ska synas var de kommer ifrån... ;)
Är inte Nothern väl inarbetat? Jag tycker att du ska behålla det. Det låter snyggare och dessutom så är det lättare att komma ihåg än alla olika bokstavskombinationer som finns idag.

du har nog rätt, jag håller ju på att försöka tjata in Northern :p och det finns ju en massa med bokstäver efter ;) jag fortsätter slita mitt hår med kombinationer som låter ok då... :D ser det som min "mission" att visa att det går att föda upp topphästar även i NORRBOTTEN... ;) så det ska höras att de kommer från norr ...

du har nog rätt, jag håller ju på att försöka tjata in Northern :p och det finns ju en massa med bokstäver efter ;) jag fortsätter slita mitt hår med kombinationer som låter ok då... :D ser det som min "mission" att visa att det går att föda upp topphästar även i NORRBOTTEN... ;) så det ska höras att de kommer från norr ...
Det är ju ungefär som jag då! Jag sätter min hemby Tortuna efter hästarnas namn genom att ge alla ett namn och sedan lägga till "af Tortuna efter namnet..."
Så om du fortsätter sätta dit norbotten/nothern på världskartan, så sätter jag dit Tortuna ;)

Det låter bra! det kör vi på!!:laugh:

Tycker af Tortuna är jätte fint, tänker alltid på Fortuna (tur/lycka) ;)

*KL*
Har tema på mitt stos sida, namnges efter bilar Mercedes, Bentley o stoet heter Lotus, så jag tyckte det var roligt att fortsätta när lillkillen skulle döpas så han heter Lexus :)

Jag använder stoets begynnelse bokstav på stofölen och hingstens på hingstfölen, sen lägger jag till Northern framför alla

Ja, så hade nog jag också tänkt göra. Kul det där med Northern... när jag fattade vad du menade:D

För egen del hade det blivit Binga som extranamn! Låter inte så kul Binga boy:p eller Binga Berra:eek: Jag tror jag skippar gårdsnamnet men kör på begynnelsebokstäverna fullt ut (och mer fantasifulla än Berra och Boy).

Jag använder också stoets första bokstäver, tyvärr har det blivit så att det är de tre första som gäller vilket ställer till det lite grann. Mitt föl för i år fick heta Soraya efter den mest kända av stammens mödrar. Mammorna bakåt i leden heter Sorba, Sorina, Soraya II och Soraya, sedan är det ingen vidare ordning bakom henne. Hingstarna däremot ska nog få namn efter pappans första bokstav.

Jag hade tänkt sätta prefixet eastern framför alla mina föl eftersom jag bor så långt österut i sverige man kan komma i princip, men när jag såg att northern gjorde det av samma anledning fast norrut så kändes det lite härmigt så det la jag ner.

Att ta gårdens namn är tyvärr inte aktuellt eftersom det är alldeles för långt, synd för det är annars ganska pampigt. Nu blir det helt enkelt mina initialer efter namnet så årets föl får heta Soraya H.W kort och gott.

Försöker i möjligaste mån att stofölen börjar på samma bokstav som stoet, medan hingsfölen får samma bokstav som hingsten.

Dessutom lägger jag till prefixet "fon", med glimten i ögat. Det uttalas "von" (tänk von Anka)och låter adligt (eller töntigt, välj själv). Orsaken är att vårt efternamn börjar på de bokstäverna, med det uttalet) och gissa om många tror att vi är adliga när de bara hör namnet och inte ser stavningen, haha.

*knapplån*

nästa år förväntar jag mig att få två föl på gården, det ena fölet kommer få ett namn på K oavsett kön - det är "tradition" i den stofamiljen eller rättare sagt sen 6 generationer tillbaka! Det andra fölet kommer få ett namn på E efter Escudo (pappan) - jag har inget tema på det stoet utan kommer att välja namn efter pappans begynnelsebokstav (tror jag iaf :angel:).. har fortfarande inte kommit på ett namn på årets stoföl! :crazy:

Mitt förra avelssto (dog 2007 :cry:) hade ett grekiskt gudanamn (Demeter) så där var planen att döpa fölen till något inom den grekiska mytologin.. blev 2 föl efter henne (Persefone - avlivad vid 5 månaders ålder :cry: och Despoina - Persefone och Despoina är döttrar till Demeter i mytologin!). Despoina ska in i avelsboxen sen och då kommer jag att fortsätta på den grekiska mytologin!

lägger även till HQS efter fölens namn, förkortning på mitt efternamn.

Mitt sto är döpt efter mammans begynnelsebokstav, och så är det igenom hela stostammen.

Lite roligt, och det är samma uppfödare genom hela senare delen av stostammen.

Jag har lånat magar på ston och lånar en mage på ett sto i år med stostammar där alla avkommor döps på en begynnelsebokstav. De ursprungliga uppfödarna som började avla hade tre stostammar som började på B, C respektive S på den tiden det begav sig hos dem, B är den största stostammen från dem. Sammanlagt föddes det ca 350 hästar hos dem och i dagsläget finns ca 200 registrerade hästar i B stammen. Tyvärr har dock ej alla följt B regeln med tiden då släkten förgrenat sig till olika uppfödare, men vi är några som försöker hålla traditionen vid liv.

Mitt eget sto döps efter hingstens begynnelsebokstav samt att det ska vara en whiskysort.

Jag har i år fått mina allra första föl. Men jag har fött upp hundar i 26 år på Lintrollets kennel. Därför får alla hästar LT efter sina namn. Det ena fölet är efter ett Quarter-sto som heter Robins Dixie.
Han fick namnet: LORD LOXLEY LT (Robin Hodds riktiga namn). Hans farfar är Lord.
Stofölet följer en stostam som heter på V. Därför fick hon heta:
VIZZLA VALENCIA LT. Valencia efter mormor.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 522
Senast: Marty
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 321
Avel Stoflocken där min häst ingår har nyligen släppts ihop med ett sto som har ett föl vid sin sida, mellan 1-2 månader gammalt. Nu är saken...
Svar
6
· Visningar
1 884
Senast: CK
·
Avel Vi är nog en hel del som har ett sto av lite äldre modell, jag tycker min är tjusig som hon är, men samtidigt kan jag inte låta bli att...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10