Saltsten i hagen

C

CarolineNSV

Har ni några tips på hur ni sätter upp eran saltsten i hagen om det inte finns tillgång till vindskydd?
tacksam för svar

Sv: Saltsten i hagen

Bar att dra i hållaren i något träd - funkar bra! Egentligen kanske det ska vara aluminiumspik/skruv, med tanke på att någon kanske ska såga med motorsåg i detsamma...

Vi brukar ha en gammal fälg att lägga dem i. Vänd den upp och ned och lägg stenen i "hålet".

Bar att dra i hållaren i något träd - funkar bra! Egentligen kanske det ska vara aluminiumspik/skruv, med tanke på att någon kanske ska såga med motorsåg i detsamma...

Vill man inte spika i träden kan man faktiskt knyta upp dom också

Vi har våran i en hink, funkar utmärkt.
Får dock hålla vatten ur hinken när det regnar;)

I de stora man köper är det ju ett hål. Vi köper såna och stopar ner en pinne i marken som är lite smalare upptill, så saltstenen stannar nån dm övanför marken. Slipper den vittras sönder av daggen underifrån. Har den alltid brevid badkaret.

Jag har hört att det inte är bra att ha saltsten brevid hästarnas vattenställe. men det kanske är något jag missuppfattat?

Jag har hört att det inte är bra att ha saltsten brevid hästarnas vattenställe. men det kanske är något jag missuppfattat?

det spelar väl ingen roll var den sitter?

bara den inte sitter jättenära karet på en pinne så att regnvatten+salt rinner ner i karet

Om det skulle vara så, hur fungerar det i boxen då?
Där är det ju ganska svårt att inte ställa vetten och saltsten i närheten av varandra...

Det var nått om saltsten och vatten är brevid varann så slickar hästen på saltstenen och går direkt på vattnet och dricker och känner då inte när den fått tillräckligt mycket salt. Har man saltstenen i andra sidan av boxen jämfört med vattnet så känner hästen av mer när den fått tillräckligt.
Men ursäkta att jag sa det, var bara något jag hört...

Det låter ganska trovärdigt, men de är väl från häst till häst. Men man ser ju också hur mycket saltstenen går åt i boxen. själv har jag alltid haft hållaren ca 1 meter från krubban o vattnet. funkat utmärkt.

Skall nu skaffa häst igen. Och inte ha tillgång till nått vindskydd nu i sommar. så jag undrade hur de bästa sättet var o sätta upp den ute. På en stolpe el. dyl verkar bäst, eftersom det samlas regn snabbt i hink om det blir en regnig sommar. sen har jag erfarenhet av att mina föredetta hästar inte har något tillräckligt "gott" i hinken. Duger hinken o saltstenen till att "leka" med istället ;)

Vi har alltid saltstenen nära vattnet och har bara positiva erfarenheter. Hästarna dricker ordentligt, och får dessutom extra salt i fodret de dagar de jobbar hårt.

I hagen ligger det en stor saltsten i en hållare som står ovanpå några tegelstenar. Det är hål i botten på hållaren så ev vätska rinner ut. Rådjurens viltsten utanför hagen sitter på en pinne som Piggelurven beskrev.

Forskning om salt finns att läsa på hippocampus och travsport.

Vi har himalaya-saltstenar från st Hippolyt (bara naturligt salt och mineraler, ej mekiskt framställt utan brutet ur berget). Förutom att de är snygga (rosaaktigfärg och genomskinliga) och hästarna älskar dem så är de enkla att sätta upp överallt. De har ett hål raktigenom sig och är cylinderformade. Genom håler går ett snöre och jag har helt enkelt bundit fast salstenen i ett handtag på vattentunnan i hagen - skitenkelt!

Nej, men oekonomiskt. Den vittras ju sönder av fukt och dagg underifrån.

Det är klart! Men så länge det inte påverkar hästarna är det någonting jag kan ta.

javisst de går väl alldelles utmärkt att lägga den på marken, men jag var mer ute efter det bästa sättet att bevara saltstenen. Inget sätt är fel ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama