Salta redan isig bana?

Anna Lilja

Trådstartare
Har läst i diverse gamla trådar men inte hittat svar på det jag söker.
Undrar om någon vet i fall det är möjligt att salta ridbana som redan är isig?
Vilket salt bör man välja? Effektsalt dvs natriumklorid finns på Bau***** 25 kg kostar 50:- resp magnesiumklorid finns på Grann****** 25kg kostar 99:-. Det sistnämnda ska fungera vid lägre temperaturer och vara mer skonsamt.

Hur många 25 kilos säckar krävs för att salta upp en volt resp fyrkantsspåret?

Har tyvärr inte tillgång till traktor och harv utan måste salta "för hand". Önskar tips på att åtminstonde få till en volt på ridbanan för att kunna hålla igång lite hjälpligt :-)

Tack på förhand!

Sv: Salta redan isig bana?

Visst går det att salta.
Men för att saltet ska vara effektivt behövs det lite mildväder.
Saltet verkar som bäst när temperaturen ligger runt 0.

Sorten vågar jag inte säga något om men säljs det som tösalt så borde det ju rimligen fylla sin funktion.
Sen finns det väl klart bättre och sämre sorter.

När jag saltar brukar jag bara "vräka på", har alltså aldrig kollat hur mycket det går åt.

Men du ska nog räkna med att det går åt en ganska rejäl mängd.

Jag skulle nog inte salta, känns inte så skonsamt för hästens hovar att springa runt i.

Blomskan: Tack för tips! :)
jerseyko: Tack för din omtanke, men nu var det ju inte riktigt råd kring huruvida det är bra eller inte som jag efterfrågade.... ;)

Någon annan som vet hur mkt det går åt?

Det räcker inte att bara salta, det har jag försökt redan. Isen blir visserligen lite mer porös men försvinner inte! Dessutom blir den farlig att gå på, plötsligt går hästen igenom helt och snubblar. Har köpt mer salt nu så tänker salta i en harv-bredd, så att man kan harva upp/bort isen efter att saltet har verkat. Låt det ligga ett tag, ett dygn iaf.

250 kg får du nog minst räkna med för att ta spåret.

Såg nu att du inte hade någon harv... Kanske funkar att riva upp det med en järnriva. Mkt jobb dock!! Har du ingen granne som kan hjälpa dig?

Kan du inte ploga banan jämn och rida ändå (4 broddat) is är ju kanonunderlag eftersom det är så sviktande. Mkt bättre än vägar och många uteridbanor på sommaren som torkar och blir stumma.

Dessutom slipper du ju rida runt på 4kantsspåret eller en volt ;)

Först måste du blanda saltet med en del vatten så att vattnet tränger ner i isen och kan lösa upp den.
Det går åt ENORMA MÄNGDER salt för att salta en ridbana så att den blir ridbar och temperaturen får inte gå under 10 minusgrader för då fryser saltet också.

Jag försökte salta min ridbana ett år, efter 100 säckar salt gav jag upp och frågade en lokal saltbilsförare om han kunde ta ett varv inne i paddocken. Det kostade mig 1500 spänn och han vräkte på salt på ridbanan blandat med vatten. Vi kunde rida, men min plånbok kändes lite tom... Efter 1 vecka blev det mildväder och regnade, allt salt försvann och veckan därpå frös ridbanan igen.

Då gav jag upp... :crazy:

Jag tycker att det är helt förkastligt att salta en redan isig ridbana. Vi gjorde det försöket i år, vräkte ut totalt ca 2000 liter salt (avsett för ridhus/ridbana) + vatten i blidväder, men isen gav inte med sig öht. Förra året saltade vi innan tjälen hade hunnit sätta in och då fungerade det, men i år hann det bli is och tjäle innan vi saltade och det visade sig vara helt förkastligt att salta på det, trots åtskilliga timmars varvande med harven.. Saltet lyckades inte göra isen tillräckligt porös för att harven skulle tränga igenom. En dyr erfarenhet blev det också..
Vi löste vårt ridproblem med att ploga upp en bana i sommarhagen istället :)

Håller helt och hållet med.
Så länge man har en häst i balans (inte unghäst med dålig kurvtagning) med 4 hovar i backen.
Annars går de utmärkt att hoppa på tom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka