Salt i kattmaten orsakar urinsten - undersökning

S

Sotis

Hittade en undersökning som Svt Rapport har gjort, om för mycket salt i kattmaten.

"Allt fler katter drabbas av urinsten och njurproblem - något som kan bero på för mycket salt i maten. Men det är stor skillnad på saltmängden i olika typer av foder, visar Rapports egen undersökning.
Och trots riskerna är det omöjligt att se hur mycket salt kattmaten innehåller genom att titta på innehållsdeklarationen.

Urinsten är i dag den vanligaste sjukdomen hos katter."

Artikel:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=728504& ;from=tipsa

Undersökningen:
http://svt.se/content/1/c6/72/85/04/kattmat.pdf

Sv: Salt i kattmaten orsakar urinsten - undersökning

Det är SVA som gjort analysen.

Klipp ur texten:

Mest salt hade Friskies torrfoder med kyckling, lever och grönsaker - den innehöll mer än dubbelt så mycket salt som det billigaste torrfodret, och över sju gånger så mycket salt som Hills blötmat med kycklingsmak.

-Vi har genom forskning funnit ut att maten bör ha betydligt mer salt än minimum, för att få katterna att bli törstiga och dricka, säger Espen Holm, vd för Nestlé Purina Sverige.

Rapports undersökning som visar hur mycket salt som kattmaten verkligen innehåller är känslig för djurfoderindustrin. Och frågan är om fodret kanske till och med ligger bakom att katter allt oftare drabbas av både urinsten och njurbesvär.

-Det sägs i litteraturen att det inte var lika vanligt förr, men det pågår mer forskning, säger Gunilla Götherström.

kanske det mina föräldrar har sett/läst. de har pratat mycket om hur saltmängden och att det är värre för hankatter än honkatter tydligen?

de har ju just tagit hand om en liten hanbebis så nu ska de gå från matvarubutikernas torrfoder till något dyrare med högre kvalitet foder.

I artikeln finns inget uttalande från någon på SVA, men de har gjort själva analysen. Gunilla Göterström är klinikveterinär vid Västerorts djursjukhus.

Det hade varit intressant att veta mer, men artikeln är ju rätt så kortfattad. Man kan ju alltid mejla reportern för mer info om källor.

Men att tillsätta extra salt i torrfoder för att kompensera den låga vattenhalten, göra katten törstig, tycker jag är ytterligare ett argument för att ge blötmat eller BARFa.

Menar du, Peter, att du inte tror det finns något samband mellan salter i torrfoder och urinsten och njurproblem hos katter?

Mellan njurproblem och salt vet jag inte riktigt om det finns någon direkt koppling, inte vetenskapligt fastlagd sådan iaf. Däremot är det ju viktigt med salthalten för katter som redan har nedsatt njurfunktion.

Vad gäller urinsten... om nu salt ökar risken för urinstensbildning så känns det ändå lite sisådär. Största problemet med urinstensbildning är väl att man tenderar att fokusera på just enstaka faktorer. Ett tag var det magnesiumet som fick skulden och då valde folk foder efter magnesumhalt, sedan kom man på att urin-pH var viktigt och då började folk välja foder ett vilket pH urinen fick och nu är det salthalten folk stirrar sig blind på. Problemet är mer komplext än så och torrfoder bör alltid väljas bort med avseende på just urinstensproblematiken.

Rapports egen undersökning:confused:
Jaha:angel:

Dåligt att du dömer ut så där utan att ens ha orkat öppna första länken där det tydligt står att det är SVA som kollat fodret.

Sotis: Jag såg det där inslaget när det sändes för nåt år sen. Och jag tyckte att det haltade ordentligt. Visst, analysen av fodret var säkert korrekt gjord - men där fanns inget belägg som helst för att salt verkligen leder till sten eller njurproblem. Ingen expert sa det, inga forskningsresultat redovisades - det slarvades bara över lite hastigt så som du citerar ur artikeln: Och frågan är om fodret kanske till och med ligger bakom att katter allt oftare drabbas av både urinsten och njurbesvär.. Vadå frågan är? Dåligt journalistik att bara ställa frågan, inte ta reda på svaret. Där föll det för mig.

Jag mailade till och med Rapport för att få veta men jag fick aldrig nåt svar.

Jo visst vet jag att SVA kollat fodret men vad säger det?
Så vad gnäller du på mig om?
Får jag inte lägga upp mitt ifrågasättande på mitt eget sätt?
Sotis skrev faktiskt "undersökning som rapport gjort" i första inlägget!
Har du läst min länk?
Att mer natrium inom rimliga gränser ökar utspädningen av övriga ämnen genom ökad urinvolym är knappast ngn nyhet!
PL

Jo visst vet jag att SVA kollat fodret men vad säger det?
Så vad gnäller du på mig om?
Får jag inte lägga upp mitt ifrågasättande på mitt eget sätt?

Självklart. Men ditt ifrågasättande blir inte mycket värt när du avfärdar det med
Rapports egen undersökning:confused:Jaha:angel:

Det där jaha:angel: är en elak släng, i synnerhet som du har fel. Och om du verkligen undrade om det är Rapports undersökning kunde du ha kollat på länkarna så hade du fått veta.

Nej, jag har inte läst din länk. Om du läste resten av mitt förra inlägg så förstår du varför: inslaget i Rapport visade inget samband mellan salt och sten eller njurproblem, därför tyckte jag inte att det var så mycket värt.

Ja visst var det en kritisk släng eftersom trådens första inlägg faktiskt var helt felaktigt! Får man inte vara kritisk mot felaktiga inlägg?
PL

Vilket tjafsande det blev här då... :p

Jag citerade ju direkt ur texten, att det var Rapports egen undersökning. Men att du skulle få det till att reportern gjort själva testandet och sedan komma med visslande änglar var väl lite... tja... rätt spydigt kanske... Visst får man vara kritisk, men tänk på att du är proffs och jag amatör, liksom Rapports reporter som säkerligen gjort det så bra som hon bara kunnat. Det är ju inte fråga om kvällspressen-stuk.

Och - Som Bamse säger, "den som är stor och stark måste även vara snäll..."

Länken jag fick av dig, Peter, var tyvärr lite för mastig för mig och troligen de flesta andra här på forumet att orka plöja igenom. Det vore hyggligt om du förklarade lite kortfattat på svenska om den forskning som finns, vad man säkert vet och om den pågående forskningen man nämner i artikeln.

Sol, och även svar till Mandalaki: Jag är inte bombens men rätt säker på att sambandet njurproblem och för hög salthalt i maten är fastslaget på människa. Det är ju också logiskt att reningsorganen får jobba hårdare. Men som det stod i artikeln är det ju hypoteser som man forskar kring.

Tycker därför inte att det är fråga om dålig journalistik, eftersom inte ens forskarna vet. Men det säger väl sig själv att för mycket salt/salter i maten inte är bra? Och att salta extra för att katten ska bli törstig, för att torrfodret är för torrt, vilken bakvänd logik. :confused:

Dåligt gjort av Rapport att inte svara på mejl, i alla fall... Det är ju dock ett seriöst nyhetsprogram. Inte Aschberg... ;)

Men frågan är liksom vad som är för mycket salt. Att maten innehåller mer salt än miniminivån säger egentligen ingenting. Problemet med Rapports rapport är att de inte redovisar sina källor dvs. vilka halter är skadliga och varför.

Att en sak sedan gäller för människa innebär inte att det gäller för katt. Ett exempel är tex. salt och högt blodtryck, ett klart fastslaget samband finns hos människa däremot inte hos katt.

Jag vågar inte säga varken bä eller bu. Visst kan för mycket salter (vilket innefattar många olika mineraler) belasta njurarna men det handlar om dos, som med allt annat.

Tycker därför inte att det är fråga om dålig journalistik, eftersom inte ens forskarna vet. Men det säger väl sig själv att för mycket salt/salter i maten inte är bra?

Men vi vet ju inte hur mycket för mycket är. Och det vet inte Rapport heller. Det är där deras inslag brister. De har rett ut att det är salt tillsatt i fodret, jättebra - men sen svajar de och säger "KAN ge" sten/njurproblem. UTAN belägg. Det är dåligt.

Och att salta extra för att katten ska bli törstig, för att torrfodret är för torrt, vilken bakvänd logik. :confused:

Exakt:bow:. Precis så hade jag börjat tänka när jag övergav torrfodret härhemma. Läser man reklamen så innehåller det en massa bra saker som ska förebygga si och så - men mycket av det verkade tillsatt för att minska problemen med torrfoder. Det blev lite goddag yxskaft för mig;)

(Ber för övrigt om ursäkt för att ha startat tjafset, det var inte meningen. Det var fullt medvetet jag inte svarade sedan, jag ville inte förlänga det utan ge tråden en chans för det är den värd. Bra att du kom tillbaka:bow:)

Nej det behöver inte vara logiskt att friska njurar får jobba hårdare för att katten får i sig mer natrium så länge den får i sig tillräckligt med vatten. Får katten däremot inte i sig tillräckligt med vatten tex pga för lågt intag av natrium behöver njurarana jobba hårt med att koncentera urinen o då ökar risken för urinsten.
Törsten regleras av natriumkoncentrationen i blodet så en individ med natriumbrist blir inte törstig trots uttorkning.
Vad beträffar sammanhang mellan natrium o njurproblem på folk så är högt blodtryck en vanlig orsak till njurproblem o högt natriumintag är negativt vid högt blodtryck. Däremot är det såvitt jag vet fortvarande inte visat att högt natriumintag i sig kan orsaka högt blodtryck.
PL

Tack för länken Peter!
Som du nog vet så har jag ju efterfrågat studier. Har läst noga och det jag kan utläsa är väl att:
1. Urinvolymen var signifikant större i grupp 2 (högre natriumhalt)
2. "Urine-specific gravity" - urinen mer utspädd (?) i grupp 2. (osäker på om jag tolkat det rätt)
3. pH-värdet skiljde sig inte signifikant mellan grupperna
4. Ca-koncentrationen inte skiljde sig signifikant mellan grupperna.

Om jag har förstått det rätt, så var väl det sistnämnda något man befarade med högre Na-halt?

Jag är som sagt inte säker på att jag tolkat det rätt alls, skriver ut här för att "bolla" med dig om jag har tolkat det någotsånär rätt?

Skickade ju ett pm angående nu borttagen tråd till dig för ett tag sedan men fick aldrig något svar. Undrar lite om du missade det (eller tråden jag hänvisade till) eller om du helt enkelt inte ansåg mina funderingar som seriösa nog. Mitt intresse är helt klart seriöst, jag är fullt medveten om mina begränsningar vad det gäller statistik och dylikt dock.

I länken du skickade kom ju lite andra intressanta länkar med. Hade alldeles glömt att man ju kan söka på Medline... Tack!

Borde nog läsa på lite mer om veterinärmedicin generellt och katt specifikt. Är rätt ringrostig och huvudintresset låg väl inte riktigt på katt utan mer på häst när jag pluggade för 10+ år sedan.

Av ren nyfikenhet - känner du till någon tillförlitlig studie som sträcker sig över längre tid (år) vad det gäller katt och nutrition? (Svårt att genomföra förstås).

Mvh Cissi

Nej det behöver inte vara logiskt att friska njurar får jobba hårdare för att katten får i sig mer natrium så länge den får i sig tillräckligt med vatten. Får katten däremot inte i sig tillräckligt med vatten tex pga för lågt intag av natrium behöver njurarana jobba hårt med att koncentera urinen o då ökar risken för urinsten.
Törsten regleras av natriumkoncentrationen i blodet så en individ med natriumbrist blir inte törstig trots uttorkning.
Vad beträffar sammanhang mellan natrium o njurproblem på folk så är högt blodtryck en vanlig orsak till njurproblem o högt natriumintag är negativt vid högt blodtryck. Däremot är det såvitt jag vet fortvarande inte visat att högt natriumintag i sig kan orsaka högt blodtryck.
PL

Bara funderar litegrann.
Säg att man har en katt som till synes verkar frisk, utan symtom, och skulle ge foder med högre natriumhalt, och den senare visar sig ha njurproblem. Skulle en högre natriumhalt kunna förvärra ännu ej upptäckta njurproblem?

Bara en fundering alltså. Apropå att friska njurar inte nödvändigtvis behöver jobba hårdare. Vet inte alls hur vanligt njurproblem egentligen är. Studien som du länkade till (mycket intressant, tack igen!) var ju på katter i åldern 1-7 år om jag minns rätt.

Jag tänker inte testa något foder med högre natriumhalt på våra katter utan snarare få över dem från torrfoder till blötfoder/barf sakta men säkert. Men jag tycker att det är intressanta frågor!

Mvh Cissi

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka