Salt - frusen ridhusbotten!

P

Pi Pi

Undrar om någon vet om man kan salta ridhusbotten när allt utom yttersta ytlagret på några centimeter är fruset.

Översta lagret är en blandning av sand och klenflis. Underst är ett gummilager
och det verkar som den del av botten som består av bara sand har frusit.
Vad händer om man saltar? Hur mycket salt per kvadratmeter bör användas?

Ska man djupharva eller bara harva lite på ytan för att få ner saltet? Eller kanske inte harva alls?

Och det viktigaste av allt: Kan det vara skadligt för hästarna?

Hoppas någon kan dela med sig av egen erfarenhet.

Sv: Salt - frusen ridhusbotten!

Hur skadligt det är för hästarna beror på vad för salt du använder. magnesiumklorid är väl det som lär ska vara "snällast" men är det inga överdrivna mängder så är det ingen fara för hästen även med kalciumklorid eller med natriumklorid.

Kalciumklorid (eller vägsalt som det ofta kallas) används tom i en del inlagd mat som köps i affären, så det är inte supergiftigt.

Alla former av saltklösningar är uttorkande pga av osmos och svider rejält i sår m.m. men vare sig natriumklorid, magnesiumklorid eller kalciumklorid är särskilt giftiga - tänk på alla hundar som är ute och går omkring på våra saltade vägar vid kvällspromenaden utan att avlivas.

Fördelen med kalciumklorid och magnesiumklorid är att dom har högre Van Tofft´s tal än natriumklorid och är därför effektivare (dom går sönder i 3 joner ( 2 st Cl och en Ca/Mg medans NaCl går sönder i 2 joner)

På en 20x60 bana så kan man ju köra in 1/2 till 1 lastbilslass utan att det är nån fara på taket. 1 kg salt per kvadratmeter är annars en ganska vanligt saltmängd, det blir ju ungefär en säck om man köper i storsäck (1000kg)

Det är ju mycket svårare att tina upp en ridhusbotten som har frusit, till nästa år så ska ni se till att ni slutar att vattna i god tid innan vintern så att banan hinner torka ur och så kör ni på med MgCl för att binda dammet.

Är banan "bottenfrusen" så är tyvärr prognosen ganska dyster... då blir det till vänta till våren. Att harva hjälper mest bara om man gör det precis när det börjar att frysa till och då mest i ytlagret.

Saltar ni nu så är jag rädd för att ni slänger pengarna i sjön.

SAlt hjälper ju inte heller under ett visst gradantal väl? Jag vet att de till exempel inte saltar hemma hos oss på vägar och dylikt, pga att saltet inte hjälper alls.

Helt riktigt... är det för kallt så gör saltet ingen nytta.

Men då ska det vara rejält kallt, ofta 8-15 minusgrader beroende på salt.

Vår botten frös också och jag saltade med 0,5 kg magnesiumklorid per kvm, eftersom vi har nybyggt ridhus och det är mitt första år med eget ridhus har det ju blivit en del misstag som man nu lärt sig av till nästa vintersäsong.. ;)
Jag la i alla fall på saltet kring jul och det var precis då det blivit så kallt vilket gick väldigt fort i år, alla sa till mig att det inte skulle fungera att salta när det redan frusit men det fungerade hur bra som helst och jag kommer inte behöva lägga på så mycket som 1 kg/m2 utan detta räckte och underlaget har varit jättebra sedan dess, vi har sand o fibrer.

Jag provade först att lägga ut salt på en liten fläck för att se vad som hände eftersom jag själv var skeptisk men dagen efter var det en "blöt" o töad fläck där saltet placerats! Så jag saltade raskt ut alla 550 kg (vårt ridhus är ca 1200 kvm) och harvade lite lätt på ytan ett par gånger då, sedan väntade jag till dagen efter och harvade lite igen och sedan har det som sagt varit bra.
Det är väl bra att hålla lite koll på hovarna och göra rent lite efter ridning så inte saltet torkar ur men både jag och samtliga hyresgäster som jag har verkar inte märka av saltet alls så det kanske är svårt att upptäcka? eller så fick jag ner det bra i sanden så det inte ligger på ytan.

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka