Sälja sadeln?

Maléne

Trådstartare
Tyvärr så är inte min häst fullt bra och kommer nog inte bli så pass att hon kommer att uppskatta ridturer igen så känner att det är onödigt att ha en sadel för ca 15tkr hängandes så nu funderar jag på om det är någon mening med att ha den kvar? Det är en 16" full quarterbom. Eller borde den passa på min framtida häst med rätt padd? Väldigt tacksam för svar :confused:

Sv: Sälja sadeln?

Ska du rida mer öht på din nuvarande häst? Om du ska det, och sadeln passar bra på den så hade jag behållit och hoppats att den legat bra på nästa också. Om jag inte behövt pengarna. Att hitta en välsittande sadel är inte det lättaste.

Jag hade sparat sadeln om jag hade råd, jag hade levt på hoppet att den passar nästa häst. Annars är det bara att sälja och så har du pengar till ny sadel ju.

Om den nya ridbara hästen inte finns alltför långt fram i framtiden så skulle jag behålla sadeln om jag ine behövde få loss lite snabba pengar.
Men är det en stadig bit tills dess att du har en ev häst att rida på så skulle jag sälja den ändå.

Det är ganska svårt att sälja sadlar just nu, det är många annonser. Svårt kanske att få ut det pris man vill. Såld blir nog sadeln men får du rätt pris?
Å andra sidag: En annons kostar ju inget, om du annonser här till exempel, så prova att sätt ut den och se om du får några intressenter.

Jag har en sadel som inte har någon häst just nu. En bra sadel som jag inte nödvändigtvis vill bli av med men som liksom inte har något syfte just nu, vilket kan ändras när som helst :D

Jag har den till salu lite här och var men till det pris jag vill ha (ej underpris) och om någon vill betala det är den såld. Den är ju värd sina pengar för den som har en häst/rumpa den passar och inte värd något alls för alla andra.

Kommer nog tyvärr inte rida henne något mer :( och kommer nog dröja innan det blir någon ny, svårt detta, jag trivs väldigt bra med sadeln, det är en dick pieper ligger dom ftf runt 15tkr tro?

Jag hade samma funderingar ang en dressyrsadel. Kommer förmodligen aldrig sätta igång hästen sadeln passar på igen. Sadeln har hängt oanvänd i ett halvår.

Jag resonerade som så att även om det är den skönaste sadeln jag någonsin har ridit i, så gör den ingen nytta just nu, och förmodligen inte på ett par år. Skulle jag i framtiden få en häst där jag behöver en sådan sadel igen så får jag helt enkelt försöka hitta en då.

Jag satt ut en annons till det pris jag kände sadeln var värd, hade den inte blivit såld hade jag hellre behållt den än att sälja till ett underpris.

Det er rimelig meget købernes marked på brugt sadler for tiden. Så du skal ikke forvente at få ret meget for det. Hvis du er rigtig glad for sadlen og har råd og plads til at beholde det, er det nok bedre at gøre det. Ellers kan du forsøge med at sætte en pris du synes er rigtig og se om en køber kommer, selvom det kan tage et år eller mere. Vi har fået den forventet beløb hjem på en sadel, men det krævet at vi tog en billigere sadel i delvis bytte og at vi derefter kunne sætte denne sadel i bedre stand end det var, for så at sælge den videre.

Hvis du forventer at få en anden hest i fremtiden med lignende bygning som den du har haft, er det meget muligt at det vil passe.

Hvis ikke den gøre, er det også muligt at rette op på problemerne med det rigtige produkt. Vi købt CorrecTORen for første gang, da vi oplevet at den elskede 20-år-gammel sadel fra den forrige heste ikke lå optimalt på den nye. Og det lykkes, så både hesten og rytteren trives med sadlen.

Var det mig, vil jeg beholde sadlen. God sadler holder i mange år og du taber en del på at sælge den lige nu. Viser det sig i fremtiden at du slet ikke kan bruge den, har du måske mulighed for at bytte til en anden der kan bruges. Det vil være trist at sælge den og fortryde.

Har du ikke råd til den eller plads til at opbevare den ordentlig, er du nok nødt til at tage chancer på salget.

Kan ju säga så här:
Det är lögn att få en sadel såld för ett vettigt pris. Så om man inte vill skänka bort sadeln skulle jag behållit.

Har haft min ute på annons sen april, fått en del svar men ingen vill ge mer än absolut max 2-3 tusen för sadeln. Jag har begärt 12000 inkl två padar, filtar, sadelgjordar och sadelbock, och då står jag för eventuell frakt av alltihop. Fick svar från en som ville byta mot sin engelska allroundsadel, utan tillbehör och i mycket sorgligt skick :angel:

Så nu har jag sagt till mig själv att jag får rida med sadel de dagar jag kan och barbacka eller körning de andra, och inte ens kolla på någon ny sadel förrän jag har fått den här såld för ett rimligt pris.

Nej, det är inte lätt att sälja sadlar, min erfarenhet är att det är något lättare när de ligger strax under 10.000 i alla fall. Och man får ha en del is i magen och inte ha så bråttom, förr eller senare dyker det upp någon som behöver just den sadeln!

*kl*

Det kan ju även vara problem åt andra hållet. Jag som behöver 17 tums, blir
mer eller mindre låst till att köpa nya sadlar, då det finns noll och inga 17"
begagnade.... Inte alltid lätt att ha långa överben. Även om jag får ned häcken
i en 15,5-16, så tar alltid låren i forken om jag inte rider med läder långa som
kom och hjälp mig, så benen petar rakt ned.

Försök rida lätt då... :D

Kan du inte köpa min Dakota ranch/roper då som är 16" men med för långa jävla fendrar!!! :angel:

Bråttom och bråttom, man blir lite trött när sadeln legat ute i typ 8 månader och man bara får oseriösa svar :angel:
Noga räknat vill jag inte sälja den heller, men jag måste inse att den är för tung för mina händer (har någon slags värk som fortfarande går odiagnostiserad...). Så annonsen får väl ligga kvar tills någon dyker upp, förr eller senare kanske det händer.

Bråttom och bråttom, ja, jag har sålt en sadel efter ett par års annonsering då och då och en annan på en knapp vecka, så det kan ju variera ;).

Jag var nere på 6500:- för min Premier utan att få den såld. Kanske tur det för nu verkar det som om Double C sadeln inte passar herrn längre och Premiersadeln ser ut att passa bättre...åh, dessa sadlar...:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 564
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod