Sälja häst - alla praktiska tips

Venus_in_Furs

Trådstartare
Kommer snart att sätta ut mitt fina sto på annons men jag har aldrig sålt häst innan. Är det någon som har goda praktiska råd?

- Är det en fördel att hon har en viss försäkring?
- Besiktigar jag innan jag annonserar? nej?
- Hur låter man sig kontaktas av spekulanter?
- Hur slipper man oseriösa spekulanter i så stor utsträckning som möjligt?
- Hur gör ni vid provridning, har ni hästen sadlad och klar eller låter ni spekulanten vara med och hämta i hagen etc?
-Övriga tips?

:bow:
 
En bekant har för vana att besiktiga sina hästar inför försäljning (innan annonsen läggs upp), för att själv få bekräftat att hästen är fräsch (eller inte fräsch). Hon gör besiktning på klinik. Eftersom hästarna i hennes fall i regel är i en lite högre prisklass kan jag tycka att det är en god idé faktiskt. Som köpare vill jag dock göra en egen besiktning också, oavsett om hästen är besiktigad innan eller inte.
 
Om jag som spekulant kommer till en redan sadlad och klar häst blir jag misstänksam om varför. Undrar om det finns någon anledning till att jag inte fått vara med när det görs.
 
  • Den ska vara försäkrad utan reservation - helst, annars är det ju en annan prislapp.
  • Förbesikta, JA! Ta ut "ditriktarn" gör en enkel gårdsbesikting, så du har ett böjprov på hästen, så slipper du stå där på klinik med en besviken köpare och en lika besviken säljare.
  • Korrekt utförd annons, folk skiter i att du med "sorg i hjärtat" eller vad det nu är som gör att du säljer. Man vill veta, pris, utbildningsstadie, ålder, stam ev tävlingsmeriter. Avsluta med att hästen inte lånas ut samt att du inte är intresserad av mejlkompisar.
  • Man kontaktar dig hur man vill, det är du som vill sälja
  • Filma! Lägg några minuter på att göra detta ordentligt, men en kamera, inte med telefonen i mörkt ridhus där hästen är 3mm hög och försvinner i skuggorna var 30-meter
  • Provridning sker på dina villkor, jag kan tänka mig att ha hästen uppstallad men inte borstad och sadlad. Hästen ska kunna visa det du påstår att den kan, men inte mer. Tex om man vill hoppa en bana på 130 sju gånger så får man köpa den först.
  • Var ärlig och tydlig! Så slipper du nötter och kommer undan från en och annan nöt själv!
 
  • Den ska vara försäkrad utan reservation - helst, annars är det ju en annan prislapp.
  • Förbesikta, JA! Ta ut "ditriktarn" gör en enkel gårdsbesikting, så du har ett böjprov på hästen, så slipper du stå där på klinik med en besviken köpare och en lika besviken säljare.
  • Korrekt utförd annons, folk skiter i att du med "sorg i hjärtat" eller vad det nu är som gör att du säljer. Man vill veta, pris, utbildningsstadie, ålder, stam ev tävlingsmeriter. Avsluta med att hästen inte lånas ut samt att du inte är intresserad av mejlkompisar.
  • Man kontaktar dig hur man vill, det är du som vill sälja
  • Filma! Lägg några minuter på att göra detta ordentligt, men en kamera, inte med telefonen i mörkt ridhus där hästen är 3mm hög och försvinner i skuggorna var 30-meter
  • Provridning sker på dina villkor, jag kan tänka mig att ha hästen uppstallad men inte borstad och sadlad. Hästen ska kunna visa det du påstår att den kan, men inte mer. Tex om man vill hoppa en bana på 130 sju gånger så får man köpa den först.
  • Var ärlig och tydlig! Så slipper du nötter och kommer undan från en och annan nöt själv!
amen...
 
Kommer snart att sätta ut mitt fina sto på annons men jag har aldrig sålt häst innan. Är det någon som har goda praktiska råd?

- Är det en fördel att hon har en viss försäkring?
- Besiktigar jag innan jag annonserar? nej?
- Hur låter man sig kontaktas av spekulanter?
- Hur slipper man oseriösa spekulanter i så stor utsträckning som möjligt?
- Hur gör ni vid provridning, har ni hästen sadlad och klar eller låter ni spekulanten vara med och hämta i hagen etc?
-Övriga tips?

:bow:

Ja, en bra annons är för min del en annons med ärlig fakta om hästen. Till det en bra film där man verkligen ser hur hästen är.
När jag letade häst lärde jag mig en sak om filmer - om det är många klipp i filmen, alltså en snutt trav, en snutt skritt, en snutt trav igen, bara galopp i ena varvet o s v, ska man bli fundersam. Jag har åkt på provridningar där hästen sett trevlig ut på filmen men sedan har det visat sig att man redigerat så att galoppfattningarna där hästen kastar upp huvudet och rusar iväg, stannar och sparkar efter skänkel och annat ohyfs klippst bort. Det gör mig vansinnig när man kört x antal mil och har fått vissa förväntningar.
Så var ärlig med hur hästen är och chansen till en god försäljning är störst.
 
Ang. besiktining anser jag att det är bra att veta själv vad det är man säljer. Jag hade således gjort en besiktning.

Annonsen ska innehålla relevant information. Jag har precis köpt häst, det mest irriterande med att läsa annonser är om det saknas information om storlek t.ex. Jag personligen föredrar att första kontakten är via mail, för mig känns det tråkigt när man ringer på en annons (kanske för att säljaren skrivit att denne inte svarar på mail) för att man har väldigt grundläggande frågor och det visar sig direkt att det inte passar. För mig är det mer tidskrävande att ringa än att maila. Men hur man vill sköta kontakten måste man få bestämma själv utifrån vad som passar bäst.

Vid provridning vill jag personligen få vara med att hämta häst i box/hage (jag behöver inte göra det själv men jag vill kunna se hur hästen beter sig) och jag vill kunna borsta/sadla/tränsa själv eller med guidning av säljaren. Jag köper inte enbart en häst för att rida den - allt runt omkring måste kännas bra. Jag vill först se hästen uppsutten av säljaren innan jag provrider.

Att undvika oseriösa spekulanter är nog svårt. Men ta tid på dig med annonstexten, försök få med så mycket information som möjligt utan att skriva en novell. Personligen har jag svårt för annonstexter skrivna från djurets perspektiv men det är ju en smaksak. En välformulerad annons skrämmer iaf inte bort seriösa spekulanter. :)

Bilder tycker jag är viktigt. Välj inte bilder där hästen står täckad i hagen tex. försök att välja bilder som visar hästen på bästa tänkbara sätt. Säljer du en dyrare häst och inte klarar av att ta bra bilder själv skulle jag rekommendera att ta ut en fotograf eller hjälp av någon med intresse. Det behöver inte bli dyrt.
 
Kommer snart att sätta ut mitt fina sto på annons men jag har aldrig sålt häst innan. Är det någon som har goda praktiska råd?

- Är det en fördel att hon har en viss försäkring?
- Besiktigar jag innan jag annonserar? nej?
- Hur låter man sig kontaktas av spekulanter?
- Hur slipper man oseriösa spekulanter i så stor utsträckning som möjligt?
- Hur gör ni vid provridning, har ni hästen sadlad och klar eller låter ni spekulanten vara med och hämta i hagen etc?
-Övriga tips?

:bow:

Tycker du fått många bra tips.
- Är det en fördel att hon har en viss försäkring? - om hästen är livförsäkrad till försäljningsvärdet utan reservationer är det en fördel och kan även påverka priset. Har du inte hästen försäkrad med sjukvård och inte besiktat hästen och du får anmärkningar på besiktningen kan det vara svårt att få hästen försäkrad utan reservationer och kan få köpare att dra sig ur. Jag vet att en del ridskolor vill kunna ha sina hästar livförsäkrade till det belopp som de köper hästen för - nu gäller det säkert inte alla ridskolor. och samtidigt finns det många som inte har livförsäkring på sina hästar.
- Besiktigar jag innan jag annonserar? Det är olika, jag har varit med både om att köparen redan besiktigat eller att säljaren besiktar, men om du räknar med att få hästen såld inom en kortare tid så kan en besiktning snabba på försäljningsprocessen, skulle du inte få hästen såld så blir besiktningen värdelös då det är en färskvara. En del köpare vill välja sin veterinär själva så även om du besiktat kan de vilja besikta hästen. Men det beror mycket på beloppet på hästen och vilken typ av besiktning. Om det är en mer värdefull häst skulle jag ha besiktat innan. Vet tyvärr många hästaffärer som gått i stöpet då hästen inte gått igenom besiktning så det kanske är säkrast för säljaren att besikta hästen och få svart på vitt om hästen inte har något "dolt" .
- Hur låter man sig kontaktas av spekulanter? - helt valfritt för dig, jag själv tycker väl att både mail och att ringa är ok. men ofta känns det som att de som ringer är de mer seriösa. Men tycker man ska försöka vara så tillgänglig och svara så snabbt man kan precis efter annonsen. sätt inte ut annonsen dagen innan du åker på en två veckors semester.
- Hur slipper man oseriösa spekulanter i så stor utsträckning som möjligt? skriv en seriös annons med bra formuleringar/bra svenska ;) Sätt inte ett underpris. Jag tror att ju billigare häst desto mer oseriösa spekulanter lär höra av sig. Var tydlig med hur du gårtillväga vid ev försäljning - behöver inte nämnas i annonsen. Jag tror tyvärr även att hästar man kan tänka sig att låna ut på foder och prov oxå drar till sig lite mer oseriösa spekulanter - har dock inget bevis på detta. ord som som "prutmån" och "billigare vid snabb affär" känns oxå som att det kan dra till sig oseriösare köpare som vill göra ett "kap".
- Hur gör ni vid provridning? spekulanten får såklart göra allt - står hästen i hagen så hämtar man den där, står den inne i boxen så får de hämta den där - såvida man inte stämmer träff i tex ett ridhus eller liknande. spekulanterna vill ju oftast veta hur hästen är att hantera. Jag skulle inte vilja ha hästen "framriden" när jag kom för att titta på den. Men ser gärna att säljaren rider först och visar vad den kan, eller om du har en annan duktig ryttare som kan visa upp hästen åt dig.
- Övriga tips - tänk ut innan hur du vill göra med ev försäljning. Vem ska ha första tjing? om det ringer flera, ska den första som bestämmer provridning ha första tjing eller ska den som bestämmer sig först och lägger ev handpenning ha rätt att köpa först? hur ska du göra vid ev budgivning? hur vill du ha det om de frågar om ev fodervärd/lån? Var ärlig & utförlig i annonsen - men du behöver inte ta upp allt i annonsen, men har hästen några allvarliga fel så tycker jag att det känns oseriöst att utelämna detta i annonsen - lite falsk marknadsföring. Ta tiden att fixa bra bilder och ev film - som ska spegla utbildningsnivå på hästen, är det en häst som hoppar 130, vill man gärna se bilder/film på detta och inte en häst i hagen med täcke på.
 
Jag förbesiktigar inte, hälsostatus är en färskvara som kan ändras innan veterinären hunnit lämna gården.
 
Jag har faktiskt gjort en enkel hemsida, tex som undersida till min vanliga, där jag lagt upp precis ALL info om hästen. Då kan man skriva en kortfattad och lättläst annons och hänvisa till sidan för mer info, bilder och film. Då behöver jag inte maila samma bilder till varenda människa och jag behöver inte heller maila långa noveller om allt och riskera att man glömmer vissa grejer.
Sedan kan folk läsa i lugn och ro och de som fortfarande är intresserade kan höra av sig och boka in tid för provridning.
 
Jag ser det som en trygghet att själv besiktiga hästen före (sedan får man förstås räkna med att även köparen vill besiktiga) för att sedan omaket att hästen inte går igenom böjprovet och säljaren tackar för sig. När man kollar regelbundet på Hästnet ser man återkommande hästar med samma säljare och då börjar man ju undra som köpare. Film i annonsen eller länk är ett måste för mig. Den ska visa alla hästens gångarter och inte vara konstigt klippt och absolut inte i slow motion! De bästa säljfilmerna visar hästen både under ryttare samt fri på bra underlag. Många utländska filmer visar hästen i skritt och trav för hand, lös i ridhus samt uppsuttet.
Som köpare vill jag gärna se hästen göras iordning och jag vill helst att säljaren rider först. Jag önskar också att det sker på ett vettigt underlag. Jag förväntar mig också ärlighet ifråga om hästen humör, skadehistorik etc. Mejl el. tel är ju upp till dig, fördelen med mejl är att du kan besvara dem när du har tid, nackdelen är att många mejlar bara för att....
 
Skulle vilja tillägga att det är toppen om hästen är ren och snygg med bra utrustning när man kommer. Höjer intrycket! Vill självklart testa/se att borsta och sadla går bra men är inte sugen på att stå superlänge och gnugga lera eller reda ut kardborrar ur svansen etc. Ofta smartare att ha dem inne i boxen av den anledningen. Inte heller jättekul och kliva över leråker till hage för att hämta häst i ridstövlar. Sådant kan jag göra hemma.
 
Jag vill absolut inte stå och göra i ordningen hästen för ridning vid en första träff som spekulant. Men då har jag redan före frågat hur den är att göra i ordning och har det då varit något exceptionellt skulle jag inte åka till hästen alls.

Passar hästen mig i ridningen vill jag komma tillbaka vid ytterligare ett tillfälle där jag vill hantera den, borsta, sadla och tränsa. Dessutom vill jag göra ytterligare provridning där jag provar att rida ut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 287
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 635
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 783
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 690
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp