Säkerthet på problem clinic

S

skjootan

jag å min kallblodstravare på clinic med John Moore sex st hästar med människo problem då ;) ,jag var den enda som bar hjälm å jag VÄGRADE ta av mig den *s* varför är de inte mer säkerhets tänkande inom Nh+ (tycker inte om att katigirisera men men) Jagvet ju vad min häst kan göra å vi fick enormt mycket hjälp,så många nycklar att använda,men de var fem till ingen hjälm å ja jag bara kom på att undra? Hu rgör ni hemma använder nii hjälm? Jag har ju haft problem med min kille då men har endå alltid hjälm på mig tom när jag kör,bara av en reflex sitter den där.

Sv: Säkerthet på problem clinic

Det är valfritt! Finns både för och nack-delar med hjälm vid markarbete, liksom andra säkerhetsgrejer.
Jag tror man är mer alert och noga, om man inte sätter på sig prylarna. Motsatt så kan man invaggas in i en falsk säkerhetskänsla. Lär man sig simma ordentligt, om man alltid bär flytväst?

Säkerhetstänkandet kommer i källan till det behovet, nämligen hästen. Om man lär sig häst enligt NH, minimerar man samtidigt riskerna vid hästhanteringen.
Därmed inte sagt att det är fel att bära hjälm, för dom som föredrar det.

LIA

Jag förstår precis hur du menar,men jag tänkte mer på att just denna clinic var för just hästar med männiksoproblem,som min som gärna reser såg å slår,fanns även fler av hästarna som hade d beteende.just därför undrar jag,de är ju en risk att ta om man har problem med sin häst. Att man från början har nhmetoden så blir de lite annan sak tycker jag iallafall. Kanske fel tänkt av mig då men som nu när de handlade om ledarskap å tre av hästarna ville verkligen int ehöra talas om att de skulle tas ifrån av en el annan anldening.

Jag lärde mig böra hjälmen när hovarna kom alldeles för nära mitt huvud så där i sitter de i mig att hahjälm på sig,men sedan om jag hanterar en häst som inte är så vad ska man säga....mindre ouppfostrad el lärd el vad man nu ska kalla d använder jag d inte faktiskt,inte vid all hantering heller men just de moment somjag vet hovarna kan komma både de bak å fram ;)

Kvalificerat skitsnack
Skulle man inte vara lika alert utan hjälm - jag försäkrar dig det gör lika ont att få en hingsthov i huvet med eller utan hjälm. Och här talar jag av erfarenhet. Däremot kanske du inte får en spricka i huvet utan BARA hjärnskakning.
Att man sen av BEKVÄMLIGHET och inget annat jobbar utan hjälm kan jag förstå - men kom inte o snacka om att man skulle ta större risker med hjälm. Säg som det är - det är varmt och hjälmen känns klumpig.
Jobbar man med ett djur som har en tendens att bli närgången är hjälmen en livförsäkring inte en falsk trygghetskänsla - precis som en flytväst är bra vid dåligt väder på sjön, hur simkunnig du än är.
När det gäller hästsport så känns det som folk tror att man är duktigare om man inte har hjälm - följdaktligen blir man duktig om man tar av hjälmen.

Luff bra talat tycker jag,tyckte de var lite konstigt att man sulle bli mer koncentrerad bara för man inte använder hjälm,tack för ett bra svar. Som sagt hjälmen är ju en säkerhet men inte litar jag på att inget händer för att jag har den på mig å inte blir jag slarvigare el går på hårdare utmanar mer utan är som alltid uppmärksam på var min herre tänker tala om för mig, i mitt fall är de misstydda signaler,alal trott att han varit en väldigt tröghäst när han är tvärt om å mycket stolt så jag måst eju tänka mig för å han är nu mer duktig el ska jag säga ag? jag har ju lärt mig mer tyda hanns signaler å nu fungerar samarbetet bättre.dock så jobbar vi vidrae för jag blir aldrig fullärd å min hjälm den behåkker jag på :D

Jag har många gånger i efterhand önskat att jag haft hjälm på mig, men som sagt, då är det ju för sent. Men men det är klumpigt och svettigt med hjälm på så den ligger bäst i stallet. Den dagen jag spräcker skallen så är det fritt fram för alla att säga ;Vad var det jag sa: Och tills dess så får jag hålla mig lite alert och lära mig parera smällarna.

Ett ärligt och rakt svar. Tack. Jag lovar aldrig säga vad var det jag sa om det händer dig något.
En annan aspekt på detta med säkerhet är ju vad man ger för intryck som förebild för yngre förmågor.
En tredje vad man kostar samhället som paket - men det tror jag kanske uppvägs av att man hållt igång och inte belastat vården i övrigt.

Man måste alltid ta ett beslut och det viktiga är att man står för det.....

Kvalificerat skitsnack
Tack för det! Om du sedan hade läst och förstått, hade du kanske uttryckt dig något mer balanserat? :smirk:
Det är ett erkänt faktum, åtminstone i andra sammanhang, att man blir mindre skärpt på riskerna, med säkerhetsgrejer. Eller omvänt, man är mer försiktig och förutseende, om man saknar livlinan. Medvetet eller omedvetet. Så varför skulle inte samma gälla hästlivet?

jag försäkrar dig det gör lika ont att få en hingsthov i huvet med eller utan hjälm. Jag tror dig, men är det ett argument mot mitt inlägg?
Säg som det är - det är varmt och hjälmen känns klumpig. Det är klart det är, men är det ett argument mot mitt inlägg?
När det gäller hästsport så känns det som folk tror att man är duktigare om man inte har hjälm - följdaktligen blir man duktig om man tar av hjälmen. Den känslan får stå för dig! Lägg den inte på mig!!

Vad jag gjorde, var att försöka ge ett svar på tråd-inlägget. Om du anser jag snackar skit, vore det välkommet med seriöst bemötande av och med relevanta åsikter!
Se här min avslutning:
Säkerhetstänkandet kommer i källan till det behovet, nämligen hästen. Om man lär sig häst enligt NH, minimerar man samtidigt riskerna vid hästhanteringen.

Men det var väl ointressant?

Ingen, allra minst jag, hävdar nog att hjälmen saknar fördelar i vissa situationer! Liksom ridväst. Men... den stackare som får ansiktet insparkat, undrar nog över var visiret var! Och den som blir trampad på halsen, var det skyddet var! Och den som fick bäckenet mosat, var det skyddet var! För att inte tala om brutna nackar, armar och ben!
Konklusion. Hjälm minskar/hindrar skador vid endast ett begränsat antal av alla olyckor. Nå, men resten då...? Ska vi utrusta samtliga som håller på med hästar i någon form, med heltäckande rustning???
Observera också att jag gör skillnad på utrustning vid markarbete resp ridning/körning. Vid uppsutten verksamhet ökar riskerna för händelser man inte kan förutse eller förebygga, dvs "riktiga olyckor".

Eller ska vi lära oss (och därmed hästen) ett "säkert" och naturligt liv tillsammans? Som det här forumet bl a står för?

En sak i det här sammanhanget törs jag påstå, nämligen att den största andelen häst+människa-relaterade olyckor beror på människorna och våra tillkortakommanden i sammanhanget. Den dag vi förändrat detta, har vi gjort oändligt mycket mer för att minimera olyckor och dess konsekvenser, än vad hjälmarna förmår åstadkomma idag.

LIA

Senast ändrad:

LIA skrev:
Det är valfritt! Finns både för och nack-delar med hjälm vid markarbete, liksom andra säkerhetsgrejer.
Jag tror man är mer alert och noga, om man inte sätter på sig prylarna. Motsatt så kan man invaggas in i en falsk säkerhetskänsla. Lär man sig simma ordentligt, om man alltid bär flytväst?

Den här delen av ditt svar är enligt min mening kvalificerat skitsnack - och du TROR att det är så - du har ingen som helst fakta att basera ditt troende på. Jag har under mitt 30 års hästeri aldrig sett någon vara nonchalant för att den har hjälm på sig, det är så fullständigt uppåt väggarna att ens uttala sig så.

LIA

I övrigt är all kunskap om hästen en väg till en säkrare gemenskap - självklart - där har jag inget att tillägga. Men med eller utan hjälm - det är inte baserat på om man är säker eller ej utan vilket ansvar man tar för sig och andra.

Du är lustig du. Kritiserar för att jag skriver "tror" och kallar detta för "skitsnack". Samtidigt är det "enligt min mening", dvs enligt din mening. Varför skulle "din mening" vara så mycket mer värt, än det jag "tror"?
Beskyller du alla för skitsnack, när din mening är annan? :(

Nästa fråga blir, var du ser, att jag skrivit något om "nonchalans" i samband med hjälmanvändande?

Kommer svaren på mina 7 övriga frågor snart?

LIA

Senast ändrad:

LIA skrev:
Tack för det! Om du sedan hade läst och förstått, hade du kanske uttryckt dig något mer balanserat? :smirk:
Nej för du gjorde mig riktigt upppretad med din tes, jag förklarar nedan varför.

Det är ett erkänt faktum, åtminstone i andra sammanhang, att man blir mindre skärpt på riskerna, med säkerhetsgrejer. Eller omvänt, man är mer försiktig och förutseende, om man saknar livlinan. Medvetet eller omedvetet. Så varför skulle inte samma gälla hästlivet?
Ditt påstående stämmer inte med verkliga livet - då skulle ingen som sysslar med risker ha någon form av skyddsutrustning - det är här ditt argumenterande är kvalificerat skitsnack och det räcker som argument för att bevisa att ditt argument är taget ur luften

jag försäkrar dig det gör lika ont att få en hingsthov i huvet med eller utan hjälm. Jag tror dig, men är det ett argument mot mitt inlägg?
Ja, självklart är det argument mot ditt inlägg

Säg som det är - det är varmt och hjälmen känns klumpig. Det är klart det är, men är det ett argument mot mitt inlägg?
Ja, du påstår att det är för att man blir oförsiktig när man har på sig hjälm, och att det är därför man inte har det. Fråga varför folk inte har hjälm på sig så får du svaret varmt, besvärligt.

När det gäller hästsport så känns det som folk tror att man är duktigare om man inte har hjälm - följdaktligen blir man duktig om man tar av hjälmen. Den känslan får stå för dig! Lägg den inte på mig!!
Den lades inte på dig, här skrev jag vad det kändes som. En känsla som jag har, precis som du har en känsla angående hur man underlåter att lära sig rätt hanteringsmetoder med hjälm på - eller simma om man har flytväst, Men du fick din känsla att framstå som fakta viliket min erfarenhet talar helt emot, har du sett något fall där NÅGON varit nonchalant för dom haft hjälm på sig vid hantering av bråkiga hästar.

Vad jag gjorde, var att försöka ge ett svar på tråd-inlägget. Om du anser jag snackar skit, vore det välkommet med seriöst bemötande av och med relevanta åsikter!
Jag tycker ditt svar var oerhört oseriöst då det direkt uppmuntrar folk att ta av sig hjälmen, för att dom då skulle bli försiktigare - det är vad du skrev även om det inte är vad du tänker. Kolla vad som efterfrågas och svara inte efter någon tes du har.

Se här min avslutning:

Men det var väl ointressant?
Nej helt Ok men det har jag inte argumenterat emot.

Ingen, allra minst jag, hävdar nog att hjälmen saknar fördelar i vissa situationer! Liksom ridväst. Men... den stackare som får ansiktet insparkat, undrar nog över var visiret var! Och den som blir trampad på halsen, var det skyddet var! Och den som fick bäckenet mosat, var det skyddet var! För att inte tala om brutna nackar, armar och ben!
Konklusion. Hjälm minskar/hindrar skador vid endast ett begränsat antal av alla olyckor. Nå, men resten då...? Ska vi utrusta samtliga som håller på med hästar i någon form, med heltäckande rustning???
Observera också att jag gör skillnad på utrustning vid markarbete resp ridning/körning. Vid uppsutten verksamhet ökar riskerna för händelser man inte kan förutse eller förebygga, dvs "riktiga olyckor".

Eller ska vi lära oss (och därmed hästen) ett "säkert" och naturligt liv tillsammans? Som det här forumet bl a står för?

En sak i det här sammanhanget törs jag påstå, nämligen att den största andelen häst+människa-relaterade olyckor beror på människorna och våra tillkortakommanden i sammanhanget. Den dag vi förändrat detta, har vi gjort oändligt mycket mer för att minimera olyckor och dess konsekvenser, än vad hjälmarna förmår åstadkomma idag.

LIA

Men detta sista stycke har ingen sagt emot,men förklaringen kommer du med NU, jag gjorde misstaget att bli upprörd över din otroligt felvisande jämförelse med Hjälm/flytväst - som också kan rädda liv.
Ditt första svar ger budskapet - och här har jag bett några fler att läsa och tolka utan att tala om vad saken gäller.

-Har du hjälm blir du nonchalantare och lär dig inte så mycket om hästens språk som du borde för att undvika olyckor.

Konkret ta av dig hjälmen, och det händer mindre olyckor om du lärt dig att tolka hästen. Jag är helt med om du skippar första delen - ta av dig hjälmen.
Det är mycket möjligt att det du skrev i ditt sista inlägg här var det du menade - men det var inte det du skrev i ditt första svar.
Det lät mest som en fånig ursäkt för att skita i att ha hjälm.
Jag blir upprörd när jag ser kunnigt folk uppmana till att ta av sig hjälm, den här siten besöks av väldigt mycket okunnigt folk och då får nman vara noga med hur man uttrycker sina teser.

:smirk: finns igentligen inget vettig att säga.

Det är svårt att diskutera med någon, som så fixerar sig vid en missuppfattning! Jag undviker här att fortsätta att påpeka dina logiska felaktigheter och be om rättelser på angreppen, eftersom det verkar meningslöst. Istället gör jag ett sista försök att, mening för mening, förklara mitt första inlägg.
Bakgrunden är alltså, att jag försökte mig på en förklaring till, varför man inte hade hjälm på en clinic för John Moore, och att svaret är, att man uppenbarligen inte ansåg, att det behövdes. Vilket i så fall beror på det sätt man arbetade på.

Det är valfritt! Alltså, man har hjälm om man vill, eller låter bli, om man vill det! Än så länge har vi inga lagar som säger, att man måste ha hjälm vid hanterande av häst från marken.

Finns både för och nack-delar med hjälm vid markarbete, liksom andra säkerhetsgrejer. Fördelar (med hjälm) är givetvis att skador minskas/undviks vid vissa händelser. Nackdelar är obekvämlighet, utseende och risk för falsk säkerhet, fr a om dom anses som onödiga vid tillfället. De båda första inte vägt av mig.

Jag tror man är mer alert och noga, om man inte sätter på sig prylarna. Som jag skriver i ett senare svar: "man är mer försiktig och förutseende, om man saknar livlinan." Trodde jag var allmänt känt?

Lär man sig simma ordentligt, om man alltid bär flytväst? Jag anser alltså, att man lär sig simma ordentligt, om man tränar simning utan flytväst! Skulle man alltid bära flytväst, försvinner en del av motivationen och kanske möjligheten, till inlärandet av maximal simkunnighet. Att man under vissa omständigheter bör/skall använda flytväst, är en helt annan sak.

Säkerhetstänkandet kommer i källan till det behovet, nämligen hästen. Självklart för mig som lärt mig alternativ hästsyn, men långt ifrån tydligt för alla.

Om man lär sig häst enligt NH, minimerar man samtidigt riskerna vid hästhanteringen. Förklaring borde vara överflödig.

Därmed inte sagt att det är fel att bära hjälm, för dom som föredrar det. Borde väl räckt med det???

Använder du hjälm alla dygnets vakna timmar? + all övrig tänkbar utrustning? För vem vet när olyckan är framme??? Du tycks ju mena att säkerhet sitter i prylar? Ridhjälmar förresten, är dom inte löljigt otillräckliga? Jmfr ishockeyhjälmar som inte behöver skydda mot tillnärmelsevisa krafter.
Den självklara frågan man vid varje tillfälle bör ställa sig är: vilken utrustning bör jag nu ha på mig? Inte "varför har du inte hjälm?" bara för att det råkar finnas en häst i närheten.

Observera!!! att jag inte argumenterar mot säkerhetsutrustningar som sådana, tvärtom!!! Så låt bli att lägga sånt i min mun. Rätt grejer vid rätt tillfälle är självklart!

Försök nu att läsa vad jag skriver, och inte vad du i upprört tillstånd får för dig! För om du fortsätter att kalla mina tankar för kvalificerat skitsnack, har vi talat färdigt med varandra.

LIA

Nu skriver vi bara runt varandra. Jag tycker dock fortfarande att du tar vad du tror och skriver det som en absolut sanning i ditt FÖRSTA svar.
Vidare - Det är inte en generell uppfattning att man blir slarvigare vid bergsklättring med livlina, det är en säkerhetsåtgärd man enkelt använder sig av.
Och helt av spåret - hur många lär sig simma med flytväst ?????
Fundera på detta istället, hur många har på sig och sina barn bälte i bilen - inte har man det för att det är lag på det, jag har det för att undvika skador i händelse av olycka. Enkelt och det kostar mig inget....

Har du någon gång sett någon vara nonchalant vid hästhantering för att den har hjälm på sig var min fråga....

Jag tror inte vi kan enas om att tycka samma och det behöver man inte, du är i din fulla rätt att tycka att jag är elak och jag får tycka att det är du som har fel, jag har förklarat upprepade gånger varför jag reagerar starkt mot ditt svar.
Möjligtvis kan vi kanske enas om att man inte svarar på en tråd utan att försöka läsa sitt svar ur frågeställarens synvinkel.

LIA

Nu reagerar du väl INTE itifrån min frga från början? de var bara inte en clinic för honom utan en med Problemhästar,alltså hästar som reser sig slår å kan anfalla,så du menar då att genom att jag genom nh clinicen skulle undvika att använda hjälp för de är ju nh? De låter oligiskt i mina öron, Jag menar John vet vad han ska göra vad han sysslar med likså hanns fru MEN vi överiga deltagare var ju där för att få hjälp,två st aldrig hållt med med Nh en där med en häst som går till anfall när han tycker du kräver för mycket med sparkar både bak å fram,så hon borde enligt mig ha iallafall hjälm p sig när man VET,inte lär du dig på en sådan clinic att unvika allt.

Du kommer ifrån ämnet plus att du säger i andra ord,de som håller på med nh har en säkrarehäst visst men innan man kommit dit är vägen lång STORMIG å ja varför inte använda d lilla förnufft man har?

Alltså, jag har hjälm när jag rider men inte i hanteringen, ibland har jag funderat på om jag borde ha det. Jag är ingen proffshästtämjare och jag blir absolut inte mer oförsiktig av att ha hjälm. Det garanterar jag. Jag har lärt mig det från början, på ridskola för hundra år sedan, och de takterna sitter i. I övrigt har jag omvärderat det mesta och hanterar enligt hästflock dvs NH. Jag var i vart fall iväg på ridlektion hos berömd hästman och liksom Skjootan vägrade jag ta av mig hjälmen, fast det var heller ingen som bad mig, inte nog med det jag hade hade en grymt ful säkerhetsväst på mig. Gillar inte den. Men den gången hade jag den. Att nedgöra folk som använder sig av typ hjälmar och västar, är djupt omoget tycker jag. Däremot är jag inget freak, väljer någon som vuxen att inte ha hjälm etc, så är det fullt okej. För mig, men jag skulle ALDRIG uppmana en ungdom till det. Dvs omyndig person...MEN man kan ju göra ngt annat, man kan ju göra sin hjälm fin, måla på den eller nåt. Nja inte på en sammetshjälm men i övrigt. Det har faktiskt jag gjort. Min hjälm är så ball att speciellt ungar stannar och pekar. Jag tycker du har helt rätt Skjootan i ditt första inlägg ;)

Tack å bock boella,ja jag tycker liksom inte ska man tviinga nån att ha hjälm el dyl men d eär en tanke hästen kommer lättar e"åt" en när man står på backen de var min tanke å så ja *harkel* gör som ni vill jag tvingar ingen,men hålller INTE med om att hjälm el annan säkerhet skulle göra att man blir mindre oaktsam el okoncentrerad. ;)

jag har hjälm på hästar jag börjat rida, rider in.. som jag inte vet riktigt vad dom kan hitta på, men mina har jag inte hjälm på, har ridit dom så länge, och risken att dom skulle göra nåt är så minimal, så den tar jag. visst, det kan hända nåt..men som sagt, den risken tar jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka