Tack för det! Om du sedan hade läst och förstått, hade du kanske uttryckt dig något mer balanserat? :smirk:
Nej för du gjorde mig riktigt upppretad med din tes, jag förklarar nedan varför.
Det är ett erkänt faktum, åtminstone i andra sammanhang, att man blir mindre skärpt på riskerna, med säkerhetsgrejer. Eller omvänt, man är mer försiktig och förutseende, om man saknar livlinan. Medvetet eller omedvetet. Så varför skulle inte samma gälla hästlivet?
Ditt påstående stämmer inte med verkliga livet - då skulle ingen som sysslar med risker ha någon form av skyddsutrustning - det är här ditt argumenterande är kvalificerat skitsnack och det räcker som argument för att bevisa att ditt argument är taget ur luften
jag försäkrar dig det gör lika ont att få en hingsthov i huvet med eller utan hjälm. Jag tror dig, men är det ett argument mot mitt inlägg?
Ja, självklart är det argument mot ditt inlägg
Säg som det är - det är varmt och hjälmen känns klumpig. Det är klart det är, men är det ett argument mot mitt inlägg?
Ja, du påstår att det är för att man blir oförsiktig när man har på sig hjälm, och att det är därför man inte har det. Fråga varför folk inte har hjälm på sig så får du svaret varmt, besvärligt.
När det gäller hästsport så känns det som folk tror att man är duktigare om man inte har hjälm - följdaktligen blir man duktig om man tar av hjälmen. Den känslan får stå för dig! Lägg den inte på mig!!
Den lades inte på dig, här skrev jag vad det kändes som. En känsla som jag har, precis som du har en känsla angående hur man underlåter att lära sig rätt hanteringsmetoder med hjälm på - eller simma om man har flytväst, Men du fick din känsla att framstå som fakta viliket min erfarenhet talar helt emot, har du sett något fall där NÅGON varit nonchalant för dom haft hjälm på sig vid hantering av bråkiga hästar.
Vad jag gjorde, var att försöka ge ett svar på tråd-inlägget. Om du anser jag snackar skit, vore det välkommet med seriöst bemötande av och med relevanta åsikter!
Jag tycker ditt svar var oerhört oseriöst då det direkt uppmuntrar folk att ta av sig hjälmen, för att dom då skulle bli försiktigare - det är vad du skrev även om det inte är vad du tänker. Kolla vad som efterfrågas och svara inte efter någon tes du har.
Se här min avslutning:
Säkerhetstänkandet kommer i källan till det behovet, nämligen hästen. Om man lär sig häst enligt NH, minimerar man samtidigt riskerna vid hästhanteringen.
Därmed inte sagt att det är fel att bära hjälm, för dom som föredrar det.
Men det var väl ointressant?
Nej helt Ok men det har jag inte argumenterat emot.
Ingen, allra minst jag, hävdar nog att hjälmen saknar fördelar i vissa situationer! Liksom ridväst. Men... den stackare som får ansiktet insparkat, undrar nog över var visiret var! Och den som blir trampad på halsen, var det skyddet var! Och den som fick bäckenet mosat, var det skyddet var! För att inte tala om brutna nackar, armar och ben!
Konklusion. Hjälm minskar/hindrar skador vid endast ett begränsat antal av alla olyckor. Nå, men resten då...? Ska vi utrusta samtliga som håller på med hästar i någon form, med heltäckande rustning???
Observera också att jag gör skillnad på utrustning vid markarbete resp ridning/körning. Vid uppsutten verksamhet ökar riskerna för händelser man inte kan förutse eller förebygga, dvs "riktiga olyckor".
Eller ska vi lära oss (och därmed hästen) ett "säkert" och naturligt liv tillsammans? Som det här forumet bl a står för?
En sak i det här sammanhanget törs jag påstå, nämligen att den största andelen häst+människa-relaterade olyckor beror på människorna och våra tillkortakommanden i sammanhanget. Den dag vi förändrat detta, har vi gjort oändligt mycket mer för att minimera olyckor och dess konsekvenser, än vad hjälmarna förmår åstadkomma idag.
LIA