Såg en annons

Zamira

Trådstartare
för ett nytt foder från en stor tillverkare:
NYHET! XXXXX är förbättrad.
Andelen spannmål har minskats och huvudingredienserna är nu: Luzern 25% Dinkel 15%, Timotej 15% och rostade sojabön-skal 1,5%. Resultatet är ett lägre socker och stärkelseinnehåll och ett högre fiberinnehåll för optimal matsmältning. Mängden stärkelse är sänkt från 24% till 16% vilket är mycket positivt.


OK 25 % luzern och 15 % timotej, alltså 40% strå i fodret? Känns billigare köpa lucernhack och blanda själv med det kraftfoder min häst behöver?
Jag vet jag postade något liknande om ett annat foder tidigare, men blir så fascinerad när man ska betala 250-280 kr säcken för gräs... eller nej nu överdriver jag, är ju faktiskt 50% icke gräs i säcken också.
 
15% är fortfarande mycket stärkelse.

Jag undrar också vem som är så dumma att de köper dessa stråbaserade kraftfoder istället för att köpa separat för hälften av kostnaden. Men tydligen finns det ju någon som köper, annars skulle inte tillverkare sälja den sortens foder.
 
Alltså det är ju inget unikt att bli förvånad över om du läser kraftfoder/tillskottsfoder reklam /kampanjer som de ser ut alla dagar i veckan 365 dagar/år ....
Det är ju precis så det ser ut - och det säljer astronomiskt ! Konsumenterna köper det marknadsföringsmässigt .
 
Fast hackad strå är inte heller gratis. 235 kr för 20 kg krafft hackad lusern betalade jag häromdagen.

Det är iallafall mkt bättre med mer hackelse i även om det förstås alltid e billigare och enklare att inte köpa färdigfoder.

Nu är det pavo som omtalas i tråden, deras natures best. Dom har en som heter care4life som innehåller under 10% stärkelse och socker totalt. Den innehåller dock redan mer hackelse.
Sist köpte jag faktiskt en säck Natures best men jag ger ca 2 dl av den och två rejäla nävar melassfri lusernhack till. Det är mest för att få lite att tugga på i krubban och till att blanda mineraler i.

Man kan kanske säga att d e mer för matte än för hästarna men det handlar ju om försumbara pengar, och stärkelse, eftersom dom får så lite.
 
De flesta kraftfoder går att blanda själv hemma. Men frågan är, blir det verkligen billigare? Och är det enklare?
Det man betalar för är ju enkelheten. Precis som våra egna musli-blandningar till frukosten, de består av havregryn och lite nötter. Busenkelt att blanda själv.
Att köpa en säck ditt och en säck datt och blanda ihop med diverse tillskott tar mer plats och mer jobb. Jag tycker det är supersmidigt med färdigblandade kraftfoder! I likhet med @HannaZ ger jag bara någon deciliter per häst och dag, för att blanda mineralerna i något. Visst hade det säkert gått lika bra med bara ett fodermedel, men det är lite roligt att köpa fina säckar med musli. Det skadar bara min plånbok. ;)

Ok, nu har jag visserligen gått över helt till betfor (½ dl/dag räcker gott!) och inser än en gång vilket underskattat fodermedel det är!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp