Sälja svår/speciell häst?

anjescka

Trådstartare
Hej!

Jag vet att det ligger ute många liknande trådar ibland, men jag måste få låna ett par utomstående ögon för detta, jag grubblar mig snart till döds. (obs långt)

Så här set det ut:

Jag har nyligen sålt en valack (halvblod) på 9 år, han är en speciell häst med mkt huvud och mkt egen vilja.
När han såldes hade han just tillfrisknat från en hälta, han har pålagringar i frambenen och hade mest troligt blivit överbelastad av träning och då fått hälta, veterinären sa att han skulle hålla som hobbyhäst/vanlig ridhäst men ej hoppas mer.
Han skulle sättas igång och sedan böjas för att se så allt var OK.
Han var hältfri men reagerade på böjprov på sista kontrollen. men veterinären gav okej till igångsättning då han ej var öm eller halt på longering lr böjt spår.

Hur som haver, nu kommer jag ta tillbaks honom då det inte funkar i nya hemmet, och under tiden (ca 3 månader) så har han utvecklat en del otrevliga/farliga egenskaper enligt nya ägaren, han har bockat, stuckit, sprungit över folk, stegrat, inte kunnat ridas med i trafik, varit omöjlig att sko och knappt gått att hantera, nya ägaren är rädd för honom helt enkelt.

Han är en dominant häst som behöver en stabil och tydlig ledare, annars tar han över. Han krubbiter, är svårlastad och nu även svårskodd..

I övrigt är han en superfin och mysig häst, känslig för både hjälper och tyglar och vikt, han är riktigt vacker och ligger mig så varmt om hjärtat. fått fin kritik från dressyrryttare och älskar att arbeta.

Nu till frågan, jag kommer måsta sälja honom efter igångsättningen om allt går bra så att säga. Så, KAN man sälja en sådan här häst?

Beror det på ledarskapsproblem att han börjat betee sig såhär?

Han har alltid varit speciell, man kan aldrig tvinga honom till något utan man får vänta ut honom, och han har humör och personlighet utöver det vanliga, vilket även gör honom till en fantastiskt rolig individ!
 
Sv: Sälja svår/speciell häst?

Jag kan tillägga att jag inte haft dessa problem med honom under "vår tid" visst har han ibland varit otroligt envis och vi har bråkat en del, men han har varit trafiksäker, snäll, om än bufflig och ibland jobbig i hanteringen.
 
Sv: Sälja svår/speciell häst?

En häst som reagerar på böjprov (och därmed inte går igenom en veterinärbesiktning) som dessutom har tendenser till olater - svårsålt. En riktigt bra häst är idag svårsåld. De som inte har lika lätt för sig är det nog hart när omöjligt att få iväg.

Men prova. Jag hade dock först besiktigat innan jag lade ut annons.
 
Sv: Sälja svår/speciell häst?

ja han ska sättas igång nu och sedan böjas igen för att kolla så allt är ok, om det inte är det så får han somna in för hans eget bästa. men om man utgår ifrån att han är ok, så känns det otroligt hemskt att behöva avliva en så ung fin häst, och samtidigt bävar jag för att han ska bli en vandringspokal som ingen klarar va eller vill lägga ned nog mkt tid på :( svår sits!
 
Sv: Sälja svår/speciell häst?

Att avliva en häst som inte är frisk och fräsch känns inte särskilt dramatiskt i mina ögon. Med tanke på förutsättningarna verkar det vara en överhängande risk att får tillbaka sina problem. Med en mindre nogräknad ägare kan det bli ett plågsamt liv för din häst.
 
Sv: Sälja svår/speciell häst?

han har pålagringar i frambenen /Han är en dominant häst som behöver en stabil och tydlig ledare, annars tar han över. Han krubbiter, är svårlastad och nu även svårskodd..

I övrigt är han en superfin och mysig häst, känslig för både hjälper och tyglar och vikt, han är riktigt vacker

Hade det här varit en till salu-annons på en okänd häst, hade du blivit intresserad? han låter väldigt svårsåld, i synnerhet nu när det reas ut friska välridna lätthanterliga hästar.

För dig överväger fördelarna, det förstår jag mycket väl, men om du försöker se honom som en potentiell kund ser honom?
 
Sv: Sälja svår/speciell häst?

Förutom skadorna din häst haft/har så känner jag igen situationen då jag haft en liknande häst. Denna häst sålde jag till en mycket god vän riktigt billigt då jag vet att hon reder ut hästen och är dennes ledare. Risken är att hästen blir en vandringspokal och utvecklar olater om någon som inte har mycket tid för den och inte är dess ledare utan blir rädd för hästen. Min häst blev krubbitare på betet när han var 2 år, det fanns gott om bete och kompisar, men somsagt denna häst är speciell och hittade på annat. Har din häst dessutom en skadehistorik som din häst så blir det ännu svårare att hitta rätt köpare.

Jag hade mamman till min häst, denne fick ännu en avkomma, något mildare än den första, men ändå en speciell häst den också, sedan tog jag bort mamman. Mamman var ändå ett selektionssto med mycket bra poäng på visning och fina släktingar. Eftersom hon själv var mycket tuff i vissa lägen och visade sig förärva det så var mitt beslut inte så svårt, hon var ej ridbar efter att ha skadat manken i ett fall. Tolv år gammal avlivade jag henne. Visst kunde jag sålt henne billigt, men jag var rädd att hon skulle fara illa och ev. hamna i fel händer. Enligt mig var hon inget att avla vidare på, sådant temperament vill man inte föra vidare.
 
Sv: Sälja svår/speciell häst?

Jag måste meddela att han blev såld idag :D till grannen! hon vet om hur han är och har varit med honom förr så det kanske inte var så dumt ändå :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 741
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 140
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 359
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp